sztrájk;Volán;bértárgyalás;aláírásgyűjtés;Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet;

Rákapcsoltak a volánosok, néhány nap alatt csaknem megduplázódott a sztrájkkal egyetértők száma

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke lapunknak azt mondta, hogy a megyei elnökök tájékoztatása alapján a decemberihez képest sokkal nagyobb az „aláírási aktivitás”.

Optimista, de még semmi nem biztos – így fogalmazott lapunknak a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (Szaksz) elnöke a Volánbusz dolgozóit érintő aláírásgyűjtéssel kapcsolatban. Azt mérik most fel, hogy hányan támogatnák a decemberi után az újabb sztrájkot. Dobi István közölte: a megyei elnökök tájékoztatása alapján a decemberihez képest sokkal nagyobb az „aláírási aktivitás”.

Pár nap alatt ugyanis csaknem megduplázódott a munkabeszüntetéssel egyetértők száma. Továbbra is Nógrád-, Bács-Kiskun-, és Békés megye a sereghajtó, de azért ott is erősebb a mozgolódás, mint korábban – fogalmazott. Tegnap buszvezetőkkel találkozott a Népligetben, ahová azért látogatott el, mert azt a visszajelzést kapta, hogy ott senki nem látott még aláírásgyűjtő ívet. Kíváncsi volt – mondta –, hogy mennyien tisztelik meg őt, és írják alá az általa vitt papírt. Három óra alatt 13-an csatlakoztak az akcióhoz, többségük nem a Szaksz tagja. Úgy fogalmazott: sokan jöttek-mentek a folyosón, látták, hogy ott van a pihenőben, de nem mentek oda hozzá, viszont volt olyan dolgozó, aki a szabadnapján kereste fel. Kijelentette:

nagy a bizalma abban, hogy összejön a tervezett 6000 aláírás, az összesítés a bértárgyalás előtti napon, január 15-én lesz. Ám, ha az említett szám nem lesz meg, akkor tudomásul veszi, hogy a többség elégedett a keresetével, és elfogadja azt a bérfejlesztési mértéket, amit a munkáltató előterjeszt.

Ahogy korábban is kijelentette: csak abban az esetben ad ki egy következő sztrájkfelhívást és kezdi meg annak megszervezését, ha a 10400 autóbusz vezető legalább 60 százaléka egyetért a bérköveteléssel és aláírásával megerősíti, hogy részt is vesz az esetleges – január 28-ra és 29-re tervezett – munkabeszüntetésben. Elmondta, úgy értesült, hogy a korábbi 6-8 helyett már 10-12 százalékos béremeléssel tervez a cég, ő viszont továbbra is a 25 százalékos bérfejlesztést tartja tárgyalási alapnak. Tehát az ajánlat és a sztrájk támogatottsága alapján dől majd el, lesz-e újabb két napos munkabeszüntetés.

A Szaksz azért tartott decemberben kétnapos sztrájkot, mert elakadtak az idei évre szóló bérfejlesztési tárgyalások. A közlekedési ágazatban működő reprezentatív érdekvédők közül csak a Szaksz tartotta elfogadhatatlannak, hogy a cég mindössze 6-8 százalékos bértömeg növekedést tervezett, ehelyett ők 25 százalékot tartanak elfogadható tárgyalási alapnak. A szakszervezet szerint akkor a munkavállalók körülbelül 65 százaléka támogatta a nyomásgyakorlást, a Volánbusz viszont azt közölte: a vártnál kisebb volt az összefogás, a teljes dolgozói állomány 14 százaléka vett részt az akcióban. Az igazság nem derült ki, mert – ahogy Dobi István fogalmazott – letiltották a Volánbusz központjában az adatszolgáltatást. Lázár János építési és közlekedési miniszter a bérkövetelést irreálisnak és túlzó mértékűnek, a sztrájkot jogilag erősen vitathatónak, a szakszervezetet felelőtlennek minősítette. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is azt mondta, a 25 százalékos bérkövetelés nem illeszthető össze a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel, és ő is vitatta a munkabeszüntetés jogszerűségét. A bíróság viszont azóta másodfokon is kimondta: a sztrájk jogszerű volt.