Úgy tűnik, az Európai Unió lassan megérik egy alapszerződés-módosításra. Egyre több az olyan szituáció, amelyet a jelenlegi jogszabályokkal nem tud hatékonyan kezelni. Hogyan lehet elkerülni, hogy egy állam vétójoga ne akadályozzon meg egy fontos döntést? Hiszen aligha lehet a vezetőjét mindig kiküldeni egy kávéra Hogyan lehet szankcionálni egy tagországot, ha nincs idő megvárni a hosszadalmas kötelezettségszegési eljárásokat? Hogyan nem lehet nem kívánatos személy az Európai Tanács ideiglenes elnöke?
Lattmann Tamás nemzetközi jogász úgy látja, minden struktúra, így a nemzetközi szervezetek, föderációk is a saját válságaikon keresztül fejlődnek. Kialakul valami, amit nem láttak előre, nincs megfelelő jogi szabályozása. De választ kell adni rá, és ilyenkor születnek a változások, módosítások, amelyek persze valahol szintén tökéletlenek lesznek.
Azért biztosan nem Orbán Viktor a felelős, hogy ideiglenesen átveheti az Európai Tanács elnöki tisztét, hanem az a Charles Michel, aki meggondolatlanul lemondott a pozíciójáról,
erre a lemondásra vonatkozóan ugyanúgy nincs szabály, mint helyettesítés módjára. Sajnálatos, hogy az Európai Uniónak ilyen problémákkal kell foglalkoznia a Covid-járvány hatásainak kezelése, a bővítéssel kapcsolatos kérdések, az ukrán-orosz háború vagy az izraeli-palesztin konfliktus idején.
Részlet a videóinterjúból
Lattmann Tamás hangsúlyozza, hogy az Európai Unió egyelőre nemzetközi szervezet és nem állam. Ezért a nehézkességéért sem lehet úgy bírálni, mint egy államét. Nincsenek hatáskörei külpolitikai téren, ilyen döntést csak az összes állam egyetértésével tud hozni.
Morálisan ugyan el lehet ítélni Orbán Viktor vétóját, de jogilag nem, és ki tudja, kinek jöhet még jól a vétójog a későbbiekben.