Budapest;díj;Karácsony Gergely;behajtás;teherforgalom;Budapest Főváros Kormányhivatala;

A fővárosi behajtási díj továbbra is vitatott, de a kormányhivatal szerint a teherforgalom korlátozható és megtiltható

Karácsony Gergely korábban pert helyezett kilátásba, az útdíjak fővárosi rendszerét részben kidolgozó Vitézy Dávid ezzel szemben törvénymódosítást javasol, amit az LMP még hétfőn be is nyújt a parlamentnek.

A főpolgármester állításaival szemben a valóság az, hogy a fővárosi önkormányzat jogszerűen szabályozhatja a budapesti teherforgalmat, de útdíjat nem szedhet a behajtási engedélyekért – közölte hétfőn Budapest Főváros Kormányhivatala Karácsony Gergely szombati bejelentésére reagálva. A főpolgármester bíróság elé vinné a hivatalt amiatt, mert jogellenesnek ítélték a 2011-ben bevezetett behajtási díjat, és felszólították a fővárost, hogy szüntesse meg a díjak beszedését.

Budapest vezetője korábbi Facebook-posztjában azt is kijelentette: „Budapest nem lesz újra kamionsztráda, nem engedjük, hogy a kormány kamionokkal árassza el a fővárost!” Erre írta azt a Sára Botond főispán vezette kormányhivatal, hogy nem a korlátozás megszüntetésére, csak a jogszabályok betartására kéri a városházát.

– A fővárosi önkormányzatnak továbbra is lehetősége van arra, hogy szabályozza a főváros egyes övezeteibe behajtó teherforgalmat, azaz a budapestiek érdekét és a helyi adottságokat szem előtt tartva korlátozza, vagy tiltsa a behajtást – ismételte meg a hivatalos közlemény.

Az ügyben hosszas Facebook-posztban fejtette ki véleményét Vitézy Dávid is, akiről hétfőn kiderült, továbbra is lebegteti, hogy induljon-e az LMP felkérése a főpolgármesteri választáson Karácsony Gergely ellen. A volt közlekedési államtitkár, aki akkor volt a BKK vezérigazgatója, amikor a vitatott behajtási díjat bevezették, leszögezte, hogy szerinte a mai rendszer hasznos és meg kell tartani. Azonban azt nem a Budapest és a kormány közötti vita veszélyezteti, hanem az, hogy a fuvarozók által indított perek nyomán a Kúria az elmúlt években legalább 17 településen megsemmisítette ezeket a szabályokat.

Ezért Vitézy Dávid azt javasolja, hogy Lázár János lépjen, és törvényalkotással hatalmazza fel az önkormányzatokat a behajtási díj beszedésére, így a probléma orvosolható lenne. Bejegyzése után néhány órával már érkezett is az LMP javaslata. Csárdi Antal, az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese sajtótájékoztatóján bejelentette: a települések teherforgalmi behajtási rendszerének szabályozásáról szóló törvényjavaslatukat még hétfőn benyújtják az Országgyűlésnek, hogy az önkormányzatok továbbra is élhessenek a forgalomszabályozás ezen eszközével.