szakszervezet;aláírás;MÁV;Volán;béremelés;

Lázár János győzött, az utolsó szakszervezet is aláírta a MÁV-Volán bérmegállapodást

Alakul a terv, hogy a Volánbusz a jövőben nem önálló vállalatként működik majd, hanem beolvad a MÁV-Start Zrt.-be.

Utolsóként a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet is aláírta a MÁV-Volán csoportnál született bérmegállapodást - közölte a Népszavával Dobi István elnök, aki úgy fogalmazott: ezzel letették a fegyvert. Mint mondta, tegnap egy gyors közvéleménykutatást végzett a megyei elnököknél és ő is rengeteg üzenetet kapott nagyon nehéz anyagi problémákkal, egészségi gondokkal küzdő kollégáktól. Ezekből az üzenetekből egyértelműen kiderült: kell a pénz, és veszélyes megkockáztatni azt, hogy februárban 70-, márciusban már 140 ezer forinttól essenek el a dolgozók. 

Arról az alkuról van szó, amelyről szerda reggel Lázár János a Facebookon tett bejelentést. E szerint „történelmi, három évre szóló” bérmegállapodást írtak alá a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóit tömörítő szakszervezetekkel, amelynek elfogadásával a Volánbusz-dolgozók 3 év alatt legalább 28,4 százalékos béremelést kaphatnak, amiből már az idén 17 százalékos béremelés jár a 600 ezer forintos alapbérrészig, ez legalább 70 ezer forintot jelent mindannyiuknak. A buszsofőrök esetében ez 20 százalék feletti béremelést jelent csak 2024-ben, a további évekre pedig jogi garanciát arra, hogy a bérük biztosan az infláció felett fog növekedni – tette hozzá az építési és közlekedési miniszter.

Akkor még úgy volt, hogy a kilenc érintett szakszervezet közül egy még időt kért az ajánlat megvitatásához.

A bejelentést a Volánbusz sofőreit tömörítő szakszervezetek kétnapos sztrájkja előzte meg.

A szerdai aláírással a Szaksz az idei 25 százalékos vagy legalább havi 90 ezer forintos emelés követelésétől. Dobi István úgy fogalmazott: elismerik és köszönik a dolgozók azt, hogy mindent megtett, és elment a falig. Óriási eredményként, és nem elbukásként élik meg a küzdelem végeredményét. De - ahogy mondta – bizonytalan a további sztrájk eredménye, nincs értelme tovább küzdeni. Pozitív folytatásról is beszámolt: alakul egy munkabizottság - mondta, amelyik az integrációt készíti elő. A kollektív szerződést dolgozza majd át úgy, hogy a „beolvadó” munkavállalók sem kerüljenek hátrányba, és a pótlékok, juttatások is növekedjenek a jövőben.

Az, amiről Dobi István beszélt, egy 2020-ban ismertté vált terv, amely szerint a Volánbusz a jövőben nem önálló vállalatként működik majd, hanem beolvad a MÁV-Start Zrt.-be.

Ennek időpontja és körülményei még nem ismertek, de, ha megtörténik, akkor annak munkajogi következményei is lesznek. 

Mégpedig az, hogy „átvevő munkáltató” megállapodásai – így a bérmegállapodás is – lesznek érvényesek a volánosokra is.

Berki Erzsébet sztrájkszakértő nem tudott egyértelmű választ adni arra, hogy érdemes volt fejezni a sztrájkot, vagy folytatni kellett volna. Ha megsértődik Lázár János - amit egyébként eddig tőle szokatlan módon eddig elkerült - akkor eredménytelen lett volna minden további akció - mondta.

Nehéz értékelni azt is, hogy a Dobi István egyedül maradt a bérharcban a többi szakszervezettel szemben. Egy érdekvédelmi csoport vezetőjének a tárgyalások alatt azt kell képviselnie, amire a tagságától felhatalmazást kap. 

Nem tudhatjuk, hogy a többi szakszervezetnél milyen a belső kommunikáció, és azt sem, hogy a tárgyaláson elhangzott álláspontok mennyiben egyeznek a vezető saját véleményével. Kijelentette: az utóbbi évek tapasztalatai szerint a sztrájkok kevéssé hatékonyak. Igaz, most speciális politikai helyzet van a közelgő választások miatt, így megvolt az esélye annak, hogy a volánosok akciója pozitív eredménnyel zárul.