– A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése – sok más fontos döntés mellett – jóváhagyta azt a megállapodást, amelynek értelmében holnaptól új időszámítás lesz a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedésben – mondta Karácsony Gergely csütörtöki sajtótájékoztatóján. A főpolgármester hozzátette, „mindannyian tudjuk, hogy Budapest és az agglomeráció egymásra van utalva, mégis, az elmúlt évtizedekben a politikának nem sikerült megugrania azt a lépést, amit megtettünk”.
Hangsúlyozta, március elsejétől egy, az utasokat jobban szolgáló tarifarendszer alakul ki, aminek számos kézzel fogható eredménye van, melyek a következők:
a Budapest-bérlet ára csökkenni fog,
és elmúlt az a veszély, hogy elveszítse érvényességét az állami szolgáltatóknál.
A megállapodás kimondja – folytatta – hogy az adott budapesti, illetve Pest megyei, körülhatárolt területen befolyó bevételeken a partnerek olyan mértékben osztoznak, amilyen mértékben szolgáltatnak. Hogy ez mit jelent százalékokban, a feleknek március végéig kell kiszámítania a 2023-as bázisév alapján, a továbbiakban pedig mindig az előző év bázisévét veszik majd alapul.
– Sokan azt hiszik, hogy ez a helyzet a főváros számára kiszámíthatatlanabb, rosszabb – mondta, és leszögezte, ez nem így lesz, valójában biztonságosabb a főváros számára, mert nem önkényes politikai alkudozások alapján jut forrásokhoz.
Kiemelte, a főváros történelmében azok a döntések, melyek csökkentették a bérletárakat, bármennyire is furcsa, növelték a bérletbevételeket. A nemzetközi tapasztalatok szerint pedig a bérlet megvásárlása több utazásra ösztönzi az emberek – vagyis a Fővárosi Önkormányzat azt várja, hogy érdemben többen fognak bérletet venni, és többen fognak közösségi közlekedéssel utazni.
A főpolgármester közölte, elementális érdeke a városnak, hogy olcsóbb és egyszerűbb legyen használni a közösségi közlekedést az agglomerációból érkezőknek, ezt szolgálja a megállapodás. Szerinte a budapestiek duplán fognak jól járni, mert így tudják elősegíteni azt a közlekedéspolitikát, mely a Budapestre zúduló gépjárműforgalmat a jövőben érdemben csökkenteni tudja.
– Vannak olyan pillanatok, melyek felülírják a politika alapvető szabályait. Az elmúlt lassan 5 évben rengetegszer éles kritikával kellett, hogy illessem a kormány működését. Egyszerűen azért, mert amit tettek, az Budapestnek és az országnak nem volt jó. És tudom, sokan azt gondolják, ha történik valami az első reakciónk, hogy az Budapest számára előnytelen dolog – mondta, hozzátéve, ez a megállapodás lehet, hogy olyan kivétel, ami a szabályt erősíti, mert jó a budapestieknek, az agglomerációban élőknek, mindenkinek, aki közlekedni szeretne.
Megszületett a nagy Karácsony-Lázár alku, marad a Budapest-bérlet, de a főváros elfogadja a vármegyebérletet isKarácsony Gergely sajtótájékoztatója előtt Lázár János építési és közlekedési miniszter is megszólalt azzal kapcsolatban, hogy péntektől életbe lép az új tarifarendszer a tömegközlekedésben. – Új korszakba lép a magyar közlekedés, és mint ahogy általában a tehervonatok, én sem vagyok ebben az ügyben nagyon könnyen megállítható, és nem is szoktam kitérni – fogalmazott. A Budapesttel történt megállapodásról azt mondta, a Budapest-bérleteket 28-72, a Pest vármegye bérleteket pedig 46-54 százalékos arányban fogják megosztani, ami egy korrekt ajánlat volt meggyőződése szerint a kormány részéről a főváros felé.