megállapodás;Karácsony Gergely;Lázár János;BKK-járatok;vármegyebérlet;Budapest-bérlet;

Megszületett a nagy Karácsony-Lázár alku, marad a Budapest-bérlet, de a főváros elfogadja a vármegyebérletet is

Teljesítményarányosan fogják elosztani a bevételeket.

Egy teljesen új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről Lázár János építési és közlekedési miniszter Karácsony Gergely főpolgármesterrel – adta hírül a két politikus a lapunkhoz is eljuttatott közös közleményében. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják, s ahogy fogalmaztak, mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján.

– A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát – szögezte le a tárcavezető és a főpolgármester, hozzátéve: az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.

A közlemény szerint Lázár és Karácsony egyetértett abban is, hogy az eddig a fővárosi önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését. Ezzel együtt a minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. 

– Az új, átfogó megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak. A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen – szögezte le Lázár János és Karácsony Gergely.