oktatás;Magyarország;elbocsátás;felmérés;tanár;polgári engedetlenség;

Elkészült a felmérés, a diákok szülei inkább nem büntetnék a polgári engedetlenségben részt vevő tanárokat

Összesen 16 172 pedagógus és 44 109 szülő töltötte ki a Belügyminisztérium (BM) iskolai ügyekben indított legutóbbi online felmérését. A tanárok csaknem felének van másodállása – közölte a szaktárca a Népszava megkeresésére.

A BM még tavaly decemberben küldte szét a kérdőívről szóló értesítést a tanárok, iskolaigazgatók, szülők számára az iskolai KRÉTA és a Köznevelési Információs Rendszeren keresztül, a kitöltési határidő 2024. január 15-e volt.

Mint arról beszámoltunk, a BM egyebek mellett arra volt kíváncsi, mennyi pedagógusnak kell másodállást vállalnia főállásuk mellett, mi az intézményvezetők véleménye a teljesítményértékelésről, a szülők hogyan vélekednek a polgári engedetlenségben részt vevő pedagógusok felelősségre vonásáról.

A szaktárca lapunk érdeklődésére közölte, arra a kérdésre, főállásuk mellett folytatnak-e más keresetkiegészítő tevékenységet, a kérdőívet kitöltő pedagógusok 46 százaléka felelt igennel. A kérdést feltehetőleg azt követően emelték be a kérdőívbe, miután a Népszava tavaly októberben több cikkben is foglalkozott a témával. Lapunknak több érintett pedagógus is nyilatkozott: van, aki pénzügyi tanácsadással egészíti ki tanári fizetését, mások a felnőttképzésben, esti tagozatokon is tanítanak vagy magántanítványokat fogadnak, de akadt olyan is, aki szabadidejében gyermekjóga oktatóként, kézműves termékek készítésével, filmforgatásokon statisztaként, építőipari munkákkal, vagy lakodalmakban, bálokon zenéléssel keres némi pluszpénzt.

A pedagógusokat nem, csak a szülőket kérdezték arról, egyetértenek-e azzal, hogy a „jogtalan munkabeszüntetésben” részt vevő pedagógusokat felelősségre vonják. Itt minden bizonnyal azokra a pedagógusokra gondoltak, akik 2021 és 2022 folyamán polgári engedetlenségi akciókban vettek részt, mert a szakszervezetek által szervezett sztrájkot nem tartották hatékony nyomásgyakorló eszköznek. A BM kérdőívét kitöltő szülők szűk többsége – 53 százaléka – azon a véleményen van, hogy a polgári engedetlenségben részt vevő pedagógusokat nem kell felelősségre vonni. Ennek ellenére a tankerületi központok az érdekképviseletek állítása szerint gyakran éltek a megfélemlítés eszközével, több tanárt pedig ki is rúgtak. Az ügyben jelenleg három peres eljárás van folyamatban, amit 13 pedagógus indított, mert jogtalannak érzik elbocsátásukat.

Az új pedagógus teljesítményértékelési rendszerről, amit a tervek szerint a 2024/2025-ös tanévtől vezetnének be, ugyancsak nem kérdezték a tanárokat, az iskolaigazgatókat viszont igen. A BM tájékoztatása szerint teljesítményértékelésre a válaszadó igazgatók 75 százaléka szerint szükség van. Az értékelési rendszer végleges formája és tartalma még nem ismert, de mint a Népszava megírta, 2025 szeptemberétől akár csökkenthetik is azoknak a pedagógusoknak a fizetését az új pedagógus életpályatörvényben, vagyis a státusztörvényben meghatározott bérsávok alsó határáig, akik az értékelés során 50 százalék alatti eredményt érnek el – ezt maga a státusztörvény teszi lehetővé a munkáltatók számára.

A szaktárca érdeklődött arról is, mi a véleményük a pedagógusoknak és a szülőknek az iskolaőri rendszerről.

A BM szerint a szülői válaszadók 83 százaléka, a pedagógus válaszadók 80 százaléka egyetért azzal, hogy – ahol szükség van rá – iskolaőr segítse a biztonságos oktatást. Lapunk idén januárban számolt be arról az Országos Rendőr-főkapitányság adatközlése alapján, hogy a 2023/2024-es tanév első félévében emelkedett az iskolaőrök száma: míg szeptember 1-jén 544 intézményben összesen 690 iskolaőr teljesített szolgálatot, idén januárban már 729 iskolaőr dolgozott 706 iskolában.

Betiltanák az iskolai mobiltelefon-használatot

A minisztérium szerette volna megtudni a pedagógusok, iskolaigazgatók véleményét az iskolai mobiltelefon-használatról is, ezzel kapcsolatban Rétvári Bence, a BM parlamenti államtitkára árult el részleteket a Párbeszéd parlamenti képviselője, Szabó Tímea kérdésére. Tájékoztatása szerint a kérdőívet kitöltő pedagógusok 52 százaléka, az igazgatók 59 százaléka egyáltalán nem engedélyezné a telefonok használatát az iskolában, mert eltereli a tanulók figyelmét; 45 százalékuk szerint a telefont legfeljebb az óraközi szünetekben vagy oktatási célra lehessen használni, s csak a válaszadók 3 százaléka támogatja a korlátozás nélküli telefonhasználatot. Rétvári ugyanakkor leszögezte: ezt az iskolák saját házirendjükben szabályozhatják, a minisztérium erre vonatkozó központi utasítást nem adott.