baleset;Esztergom;autóverseny;halál;

„A pályához ilyen közel nem állhattak volna emberek” – Megszólalt a szakértő a halálos ralibaleset után

Négy ember vesztette életét, amikor a 11. Esztergom-Nyerges Rallyn egy Skoda Fabia R5  tisztázatlan okokból lesodródott és a nézők közé hajtott az útról.

Súlyos baleset miatt vasárnap kora délután félbeszakadt a 11. Esztergom-Nyerges Rally, miután tisztázatlan okból a nézők közé hajtott egy fehér színű Rally2-es Skoda Fabia R5. Az autót Tóth János vezette, aki csak névrokona a hétszeres magyar bajnok raliversenyzőnek.

Az interneten keringő felvételek alapján a sofőr Lábatlan és Bajót között, a csibegyári lassító előtti féktávon veszítette el az uralmát az autó felett. A mentők tájékoztatása szerint négy ember életét már nem lehetett megmenteni. Egy gyermeket súlyos, életveszélyes, egy embert súlyos, hat embert - köztük egy gyermeket - könnyebb sérülések miatt vitték helyszíni ellátás után kórházba. A baleset helyszínére nyolc mentőautó és négy mentőhelikopter érkezett.

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség később közleményben jelezte, a baleset körülményeit a hatóságokkal együttműködve haladéktalanul kivizsgálja. Annak lezárultáig további tájékoztatást, illetve nyilatkozatot nem kíván tenni.

Lapunknak sikerült megszólaltatnia egy neve elhallgatását kérő férfit, aki évek óta dolgozik raliversenyeken. – Ez a baleset egyenes útszakaszon történt, pedig a kisodrósások zöme kanyarban történik. Az internetre felkerült felvétel szerint ezt okozhatta a vizes pályarész, vagy akár az autó mechanikai problémája.

Alapvetően ezekhez a versenyekhez a magyar útviszonyok, a szalagkorlátok állapota sem megfelelő. 

Az viszont egyértelműen látszik, hogy biztonság szempontjából ilyen közel a pályához nem állhattak volna emberek, kordont sem láttam. Ezt az is igazolja, hogy a helyszíni videó szerint valaki be is futott a balesetet követően – hívta fel a figyelmet a szakértő.

Hozzátette, noha az autóversenyek világa veszélyes, a nézők számára nem kellene annak lennie. – Egy versenyen több szakaszban akár 150- 200 kilométert is megtesznek az autók. Nem lehet kétméterenként rendőrt, biztonsági őrt biztosítani, de még a kordon kihúzása is megoldhatatlan. A nézők számára vannak kijelölt helyek, de döbbenetes, hogy ezzel sokan mennyire nem foglalkoznak.

Szinte piknikhangulatban, családostul mennek olyan helyekre, ahol biztonsági okból egyébként tilos lenne tartózkodni. 

Minden versenyszakasz előtt végigmegy egy biztonsági autó, és hangosbemondóban felszólítja az embereket, hagyják el ezeket a területeket. Ezzel gyakran nem foglalkoznak, vagy miután a pályaszakasz végére ér az autó, visszaszivárognak az emberek – nyilatkozta lapunknak a férfi, aki elárulta, az ilyen rendezvényeken az alkoholt sem vetik meg. Sőt, emlékszik olyan esetre, mikor valaki annyira részeg volt, hogy egy dombról begurult a pályára. Másfelől szerinte a rali szervezése körül is akadnak problémák.

– A legnagyobb baj, hogy boldog-boldogtalan nevezhet, akinek van egy kis pénze. Amatőr ralikon simán el lehet indulni akár személyautóval is, de a házilag tákolt kocsik sem ritkák. Bizonyos körülményeknek ugyan meg kell felelni, amit elvileg ellenőriznek, de erre általában összesen pár perc áll erre rendelkezésre indulások, és újra indulások előtt. A pilótákat sem ellenőrzik igazán.

Míg a Forma-1-es versenyzőknek mentális, pszichológiai és egészségügyi vizsgálatokon kell átesniük, itt jellemzően ilyen nincs. Úgy tudom, hogy az alkoholt sem szondázzák, legalábbis én sosem láttam ilyet 

– zárta gondolatait.

Az elmúlt években több halálos baleset is történt magyarországi raliversenyeken. Tavaly augusztusban Nemes Csaba vesztette életét a Veszprém Rallye-n, miután autójával fának csapódott. Testvére, egyben navigátora, Nemes Richárd túlélte a balesetet. 2022 októberében egy néző halt meg az Ózd Rallyn, 2019 novemberében az Eger Rallyn Szabó Attila navigátor vesztette életét.