képzőművészet;

A rejtőzködő Ziffer-kép

Rippl-Rónai szignóját hamisították Ziffer Sándor aláírására, pedig a festmény önmagában is értékes.

Száztizenkét év után újra láthatja a közönség négy héten át Ziffer Sándor (1880–1962) A Luxembourg Párisban című, 1910 körül készült olajképét, amelyet csütörtökön lepleztek le a budapesti FreylerArt Galériában. A festmény egy vidéki orvos és családja tulajdonában volt évtizedeken keresztül, akik úgy hitték, a mű Rippl-Rónai József alkotása. Mikor felkérték a FreylerArt Galéria tulajdonosát, F. Tóth Zoltánt, látogasson el hozzájuk, a szakember engedélyt kért a tulajdonosoktól, hogy a keretből kivéve vizsgálhassa meg a képet. Így tűnt fel neki, hogy a Rónai-szignó alatt Ziffer aláírása látható.

– Ziffer Sándor nagyon kevés művét ismerjük a párizsi időszakából, ez a festmény ezért jelentős – mondta lapunknak F. Tóth Zoltán, hozzátéve: a kép legutóbb 1912-ben volt kiállítva a budapesti Művészház VI. Csoportos Kiállításán. Az erőteljes színekkel és kontúrral megfestett mű Párizs egyik legrégebbi közparkját, a Luxembourg-kertet ábrázolja napfényes időben. A képen egy balusztrád, a park fái és virágágyása, illetve egy hölgy látható, sárga széken ülve, fekete kabátban és mályva színű kalapban. Ziffer a Luxembourg-kert teraszáról készítette a festményt, amelynek becsértéke mintegy százmillió forint.