Hat magyar véleményvezérrel és számos hirdető céggel szemben indított versenyfelületi eljárásokat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután gyorselemzést készítettek az influenszerek működéséről, tartalmaik „reklámjellegéről” – közölte a lapunkhoz is eljuttatott közleményében a hatóság. A GVH a gyorselemzés tapasztalatai, további adatok alapján, illetve valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatok miatt hat hazai influenszer: Dancsó Péter – „Videómánia”; Forstner Csenge, Fördős Zoltán – „Fördős Zé”, Halmi Bence, Kása Roland – „Rolix”, Strenner Antal – „Whisper Ton”) ügyében vizsgálódik.
A közelemény szerint a népszerű hazai influenszereket követő fogyasztók alapvető érdeke, hogy egyértelműen értesülhessenek az egyes tartalmak reklámjellegéről, aminek jelentőségre évek óta figyelmezteti az érintetteket. Mint fogalmaztak, ezért edukatív módszerekkel felhívják a figyelmet a jogkövetésre, illetve a lehetséges jogkövetkezményekre. Az eljárásokat a hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indították.
– A hazai véleményvezérek többnyire hiányosan, vagy egyáltalán nem tüntetik fel a tartalmaik reklámjellegét – szűrte le a GVH 2023 novemberében tartott online ellenőrzés alapján. Összesen 28 magyar véleményvezért vizsgáltak a különböző közösségi platformokon (Instagram, YouTube, Facebook, TikTok). Feltárták, hogy mindössze az influenszerek 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat. A többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást, gyakran még azt sem közlik valamilyen módon, hogy fizetett tartalomról van szó.
A hatóság ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti a jogsértés megállapítását, azt három hónap alatt – indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítva – lehet bizonyítani vagy megcáfolni.
A hagyományos reklámhordozók ideje leáldozik, a véleményvezérek alakítják a trendeket