– A várost fojtogatja a beáramló autótömeg, a kerületi parkolási társaságok politikai oldalakon átívelő klientúráikkal milliárdokat szivattyúznak át magánzsebekbe és pártkasszákba. Ezt a rendszert nem javítgatni kell, hanem újjáépíteni – állítja Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt.
A Hungária körúton belüli városrészek közterületeiből 95 hektárt – egy Margitsziget nagyságú területet – foglalnak el az utcai parkolóhelyek, a belvárosi utcák felületének a 70 százaléka az autózást szolgálja, miközben alig 30 százalék a helyi rendszeres autóhasználók aránya. Az LMP és saját civil egyesületének jelöltje szerint a Budapesten kialakult helyzetet csak az egységes parkolási rendszer bevezetésével orvosolható. (A Momentum behajtási díjat vezetne be az agglomerációs autósáradat visszaszorítása érdekében.)
Vitézy a BKK-ra – az általa még Tarlós István főpolgármestersége idején létrehozott fővárosi közlekedésszervező társaságra – bízná a parkolás üzemeltetését, ahogy ezen a cégen belül alakítaná ki az idei budapesti kampány slágertémájává vált rendészetet is. Elképzelése szerint a parkolóőröket felváltaná a kamerás ellenőrzés, a parkolóautomatákat az általános online díjfizetés. Eltörölné a mobilos fizetés kényelmi díját. (Ennél jelentősebb tétel a mobilparkolások után fizetendő 10 százalékos jutalék, amit az önkormányzatoknak a 100 százalékos állami tulajdonban lévő Nemzeti Mobilfizetési Zrt-nek kell kifizetniük.)
Módosítana a díjtételeken, a nagy terepjárókra és a 3,5 tonnánál könnyebb tehergépkocsikra, lakóautókra magasabb parkolási díjat állapítana meg. (Az erzsébetvárosi polgármester, Niedermüller Péter (DK) egyenesen kitiltatná a SUV-kat a belső kerületekből.) Vitézy Dávid jó példaként emlegeti
a Józsefvárosban bevezetett új parkolási rendszert, amellyel megszüntették a kvázi ingyenességet és önmagában ettől harmadával csökkent a parkoló autók száma.
Kiterjesztené a néhány kerületben – például a Belvárosban már működő – intelligens foglaltságjelzést.
Csakhogy mindehhez előbb rá kellene bírni az Orbán-kormányt az önkormányzati törvény módosítására, amely jelenleg a kerületi önkormányzatokra bízza a parkolás üzemeltetést. Ezt még Rogán Antal és az akkor még országgyűlési képviselő fideszes kerületi polgármesterek javaslatára vették el 2011-ben Tarlós István főpolgármestersége idején. Tarlós később többször is nekifutott a visszavételnek, például azt javasolva, hogy az egységes parkolási rendszer bevezetésével rendezhető lenne a BKV pénzügyi helyzete.
2019-ben pedig ezt szabta feltételként az újrainduláshoz Orbán Viktornak, aki a 16-ból 15-re rábólintott, az egyetlen kivétel a budapesti parkolás egységesítése volt. A parkolás-üzemeltetés fővárosi összevonása erős érdekeket sért. A kerületek és az üzleti körök számára is előnyösebb, ha szétaprózottan működik és a felügyeletük alatt marad.
Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester szerint az újabb központosítás a korrupció melegágya lenne, ráadásul a kerületek úgy esnének el az ebből származó jelentős bevételtől, hogy közben a helyi lakosoknak kellene elviselni az ezzel járó kellemetlenségeket. (Baranyi annak idején részben a fideszes előd parkolási korrupciós botrányát meglovagolva nyert.) Vitézy azzal próbálta megnyugtatni, hogy a kerületek közterület-arányosan részesednének a bevételből. Ő mindenesetre már az első közgyűlésen kezdeményezni fogja a törvénymódosítás iránti fővárosi felterjesztést.
A korrupciós félelmek korántsem alaptalanok. Az I., II., VI., VII., VIII., XI. és XII. kerület parkolási rendszerét évekig üzemeltető Centrum Parkoló Kft. utolsó vezetőjét, Fürst Györgyöt egy hosszú per végén az idén 6,5 évre évre ítélték, míg a cég tulajdonosát, az annak idején parkolópápának nevezett Kupper Andrást (az azonos nevű fideszes politikus nagybátyja) már korábban elítélték csalásért. A Centrum idején parkolási bevételek alig 30 százalékát kapták meg a fővárosi önkormányzatok. A régi emberek mindenesetre ugrásra készen várják az új lehetőségeket. Zugló 2022-ben ismét az egyik Kupper-érdekeltséggel szerződött a parkolóautomaták üzemeltetésére.
Karácsony Gergelynek is nagy tervei voltak a a fővárosi parkolási rendszer átalakítására, de csak részsikereket ért el. A főpolgármester már az első Fővárosi Közgyűlés elé bevitte a külsős vállalkozók parkolás-üzemeltetéséből való kizárására vonatkozó javaslatát, de a fővárosi kormányhivatal a Kúriáig vitte az ügyet, ahol el is meszelték. Végül annyit sikerült elérnie a városvezetésnek, hogy Budapest 27 parkolási zónáját négyre csökkentették 2022-ben.
A közlekedés helyzete, a parkolás és az élhetőség lett fő vitatéma a fővárosi listavezetők között