GVH;bírság;Booking.com;

- Csaknem 400 milliós bírságot kapott a Booking a Gazdasági Versenyhivataltól

Ez minden idők legmagasabb utóvizsgálatban kiszabott GVH-bírsága.

Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a Booking – állapította meg a most lezárult utóvizsgálatában a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). 

Az erről szóló közlemény szerint az egyik legnagyobb, globális online szálláshelyfoglalási platformot működtető vállalkozás

továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is. A nemzeti versenyhatóság ezért 382,5 millió forintra bírságolta a vállalkozást, ami minden idők legmagasabb utóvizsgálatban kiszabott GVH-bírsága.

A versenyhatóság még 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárást a Booking.com B.V.-vel szemben. A GVH az eljárás során feltárta, hogy a vállalkozás több ponton is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott:

  • reklámjaiban hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”, azonban a fogyasztók a lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül.

  • sürgető jellegű tájékoztatásokat tett közzé, ezek összességében azt a látszatot keltették a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, korlátozottan elérhető, mely pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas.

  • nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el a SZÉP-kártyás fizetési opcióval kapcsolatos lehetőségek megjelenítése során.

Az azóta bíróság által jogalapjában megerősített jogsértések következtében a GVH Versenytanácsa 2,5 milliárd forint bírságot szabott ki a cégre 2020 áprilisában, és eltiltotta az első két pontban megállapított gyakorlatoktól, valamint kötelezte, hogy igazolja a nemzeti versenyhatóság felé a jogsértések beszüntetését.

A GVH az utóvizsgálati eljárásban megállapította, hogy a Booking nem teljesítette maradéktalanul az előírt kötelezettségeit:

  • a sürgető üzenetek használatát csökkentette, azonban egészen 2024. február 26-ig alkalmazott olyan üzeneteket, melyek a tiltásnak nem feleltek meg és alkalmasak voltak pszichés nyomásgyakorlásra.

  • egészen 2024. április 26-ig nem hagyott fel az ingyenes lemondhatóság szlogenjével, helyette kivezette az olcsóbb, nem lemondható (lemondás esetén a foglaló elvesztésével járó) ajánlatokat a magyar fogyasztók számára, hátrányos helyzetbe hozva ezzel őket.

A vállalkozás végül az eljárás végső szakaszában módosította a kifogásolt kereskedelmi gyakorlatait, hogy azok megfeleljenek a GVH elvárásainak és a fogyasztók jogos érdekeinek. Többek között visszavezette a magyar fogyasztók számára az olcsóbb, de a foglaló elvesztése nélkül nem lemondható szállásajánlatokat is.

A bírság összegének meghatározásakor a Versenytanács figyelembe vette, hogy a cég lemondott a jogorvoslati jogáról, azonban a jogsértéseket nem ismerte el, ugyanakkor az eljárás végső szakaszában beszüntette a jogsértő magatartásokat.

Ahol megterem a déligyümölcs, ott eleve több a gyümölcstartalom. Míg Magyarországon ez 5 százalék, Dél-Európában 12-20 százalék is lehet. A fogyasztóvédelem a Nébihre mutat, az ottani illetékesek pedig „eltérő nemzeti elvárásokat” emleget.