Jelenleg a Lukoil nem szállít Magyarországra Ukrajnát keresztül, de keresik a jogi megoldást a tranzit újraindítása érdekében - idézi az MTI Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel folytatott keddi New York-i tárgyalásait követő, a hazai kőolajellátásra utaló nyilatkozatát.
Bár a Mol Dunai Finomítóját (Dufi) a horvát krk-i kikötővel is összeköti egy nagy áteresztőképességű cső, a százhalombattai egység eddig legalább 70 százalékban az Ukrajnát érintő, Barátság nevű vezetéken érkező orosz olajat dolgozta fel. A Mol eddig nem jelentette a Barátság elapadását és az üggyel kapcsolatos megkeresésünkre Szijjártó Péter szavait sem kívánták véleményezni.
Az ügy súlyához képest túl szerteágazó értelmezési lehetőségek közül lapunknak szakértők nem zárták ki, hogy a Mol akár Horvátország felől érkező orosz olajat is vásárolhat. Ha viszont a Dufi nyersanyag nélkül marad, előbb-utóbb az ország biztonsági tartalékait is megcsapolhatják. A kérdés érinti az orosz nyersolaj behozatalára vonatkozó összuniós tilalom alóli mentességünktől az EU-kikötőkből épp most kitiltott orosz olajszállító „árnyékflottán” át az Adria és a Barátság szállításidíj-emeléseit érintő, szintén Brüsszelig érő vitákat is.
Ráadásul egyes hírek szerint a Mol közvetlenül nem is feltétlen az orosz Lukoiltól, sokkal inkább különböző, orosz hátterű, de másutt bejegyzett kereskedőcégektől szerzi be a nyersolajat. A Mol és a Lukoil hosszú távú, 5 éves beszerzési megállapodást utoljára 2005-ben jelentett be.