;

fogyasztóvédelem;légitársaságok;kártalanítás;kormányhivatal;Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér;

- Fővárosi kormányhivatal: három járat utasait már kártalanítják a légitársaságok

A kormányhivatal összesen 15 légijárat kapcsán indított fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést az elmúlt időszakban tapasztalható jelentős késések, illetve járattörlések miatt.

Budapest Főváros Kormányhivatala az utasok jogainak érvényesítése érdekében összesen 15 légijárat kapcsán indított fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést az elmúlt időszakban tapasztalható jelentős késések, illetve járattörlések miatt; az ellenőrzések alatt a légitársaságok egy kivételével - ez esetben eljárási bírság kiszabására is sor került - együttműködtek.

A Fővárosi kormányhivatal szerdán szerkesztőségünkhöz is eljuttatott közleményében azt írta: három esetben a légitársaságok elismerték kártalanítási kötelezettségüket, az utasok jelzései alapján ezekben az esetekben a kifizetések folyamatosak.

Két járattal kapcsolatban a kormányhivatal még adatszolgáltatást vár. Három járat esetében az érintett légitársaságok a késések, illetve a törlés okának légi irányítási problémát jelöltek meg, tehát rendkívüli körülményre hivatkoztak. Ezekkel kapcsolatban a kormányhivatal kikérte a légügyi hatóság szakmai állásfoglalását, hogy valóban rendkívülinek tekinthető körülmény okozta-e a jelentős késést vagy a járattörlést - írták. Kitértek arra, hogy azokban az egyedi esetekben, ahol a kormányhivatal nem rendelkezik joghatósággal, a külföldi hatóságoknak megküldi az érintett ügyeket.

Közölték azt is, hogy a kormányhivatal és a szakmai irányító Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is kiemelt figyelemmel kíséri a légitársaságok kötelezettségeinek teljesítését és segíti a fogyasztók jogainak megfelelő érvényre juttatását.

Korábban beszámoltunk róla, hogy több, súlyos reptéri anomália is történt a közelmúltban, amelyek nagyon komoly késéseket eredményeztek a légiforgalomban. Az egyik egy globális informatikai hibából adódott, egy, a CrowdStrike által kiadott Windows-frissítés az egész világon leállásokat okozott, július 19-én, nem egészen egy nap alatt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 139 késés és 16 járattörlés volt, este fél nyolcig világszerte 31 929 repülő késett és 3 644 járatot töröltek.

Magyar szempontból azonban ennél is lényegesebb, hogy az európai légiforgalomban korábban is nagy mértékű késéseket lehetett tapasztalni és felmerült, hogy ezekben a magyar légi irányításnak lehet kulcsfelelőssége. Daniel Liebhart, osztrák Vida szakszervezeti unió légiközlekedési osztályának alelnöke például az Orbán-kormányhoz fordult azzal, hogy mint tulajdonos, rendezze az évek óta tartó munkaügyi vitát a légiforgalmi irányításért felelős cégnél. „A magyar szolgáltató munkatársai mérgező vállalati környezetben szenvednek, elhagyják a HungaroControlt (HC) Zrt.-t, hogy más országban dolgozzanak, vagy teljesen feladják a munkát. Az állami légiforgalmi irányítás nem képes megfelelni a munkaerő minimális elvárásainak a szociális színvonal és a fizetés terén” - mondta az európai légtérben tapasztalt több órás, de akár napokban is mérhető légijárat-késésekkel kapcsolatban.

 A magyar családok gyakran árérzékenyek, az északiakat nem érdekli az ár, és a legtöbben 3-4 napra mennek a Balatonhoz – derült ki szállásadókkal és vendégekkel folytatott beszélgetéseinkből. Egy négytagú család 113 ezer és kétmillió forint között foglalhat szállást egy hétre a tónál.