Szerdán a következő bejegyzést jelentette meg Révész Sándor újságíró a Facebook-oldalán: “Levelet kaptam Fischer Ádámtól. A közérdekű részét az engedélyével ide idézem: "Épp most kaptam egy üzenetet az ügynökségtől, amit muszáj veled megosztanom! Azt írják (egy tervezett kínai turnéról lenne szó), hogy Haydn Teremtését nem engedik Kínában előadni, mert az vallásos szöveg. Ezt az üzenetet pont a Szabadság szoborra tervezett keresztről szóló cikkek olvasása közben kaptam meg. Hogy a KDNP ilyenekkel szövetségben akarja a kereszténységet a Nyugat ellen megvédeni/megőrizni...."
Megkerestük a karmestert, aki elmondta, hogy mivel senki sem akar hivatalosan nyilatkozni az ügyben, csak a saját véleményét mondhatja el, és forrásait sem tárhatja fel. Ezek szerint nem csak A teremtést, hanem például Bach: Máté-passióját sem szabad játszani Kínában, amit mindenki sokkal jobban ismer, mint A teremtést. Azt gondolta, hogy a kínaiak hivatalos álláspontot közöltek a német koncertügynökségével, de azokból a hírekből, amiket kapott, az derült ki számára, hogy a kínai ügynökség munkatársa is bajba kerülhet, ha egy ilyen mű előadásának tervét elfogadja. Mindenesetre úgy tűnik számára, a lemondást nem a vallási jellegre tett hivatkozással kellene elfogadtatni itt Európában, hanem olyan mondvacsinált indokokkal, hogy például a tenorista nem tudta megtanulni a szerepét, vagy a kórus nem férne el a színpadon.
Bár a zenerajongó közönség bizonyára jobban ismeri a Máté-passiót, ami szintén csöndre van ítélve ott, Fischer Ádámnak A teremtés kitiltása fáj sokkal jobban, hiszen Haydn életművének ápolását élete egyik fő feladatának tartja, az összes szimfóniáját lemezre vette, elfogadhatatlannak tűnik számára, hogy ne vezényelhesse az európai zenetörténet egyik legnagyobb mesterének ezt az alkotását, egyik fő művét. De ha ez a mű nem játszható, akkor ezek szerint ott az európai zeneirodalom nagyon nagy százaléka nem szólalhat meg. Fischer Ádám szerint ez túlmutat azon, hogy arra kérik, Az évszakokat, Haydn másik nagy oratóriumát adja elő helyette, és a zenei világnak sokkal keményebben kellene reagálnia az esetre. Éppen ezért Fischer Ádám szeretne hosszabb távon is utána járni a történetnek, és megtudni, hogy Kínában ilyen művek hogyan szólalhatnak meg, vagy sem.
Nem jelenhetett meg a tajvani nemzeti zászló Nyíregyházán
Nagy sikerű koncertet adott Nyíregyházán a Tajpej Filharmónia Kamarakórusa, amelynek tagjai, amikor a színpadon voltak, végig kirakták maguk mögé Tajvan zászlaját, de a kórusfesztivál utolsó napján kénytelenek voltak levinni a zászlót a színpadról - írta a 444.hu. A kórus a XV. Cantemus Nemzetközi Kórusfesztivál vendége volt, a tajvani hírügynökség és a Szabolcs megyei Szon.hu is úgy számolt be a koncertről, hogy a kelet-ázsiai együttes hatalmas sikert aratott, a többnapos rendezvény utolsó napján viszont levetették velük a Kínai Köztársaság, azaz Tajvan zászlaját. (A Kínai Köztársaság zászlaja 1928–1949 között a szárazföldi Kína nemzeti lobogója és hadi felségjelzése volt, mit megtartottak a nacionalista erők, miután legyőzték őket a kommunisták, és 1949-ben Tajvan szigetén találtak menedéket.) „A szervezők szerint a fesztiválnak nagy a médiahatása, és a kínai nagykövetségtől kezdve a kínai külügyminisztériumig nyomást gyakoroltak a magyar külügyminisztériumra, hogy a fesztivál szervezői távolítsák el a Kínai Köztársaság zászlaját” – mondta a CNA tajvani hírügynökségnek Ku Ju-csung kórusvezető. Hozzátette, hogy a szervezők folyamatosan bocsánatot kértek a kórustól, de a kormányzati nyomás miatt kénytelenek voltak meghozni ezt a döntést. „Mi ezt meg is értjük” – fogalmazott Ku Ju-csung, aki szerint nem az első alkalom, hogy a kínai nagykövetség tiltakozásával szembesülnek. „A hétfő esti koncertet a Pro Musica Leánykar kezdte, majd a tajvani együttes lépett színpadra hatalmas sikert aratva, a hangverseny végén szűnni nem akaró taps volt a kórus jutalma. Zárásként a Pro Musica Leánykar és a Tajpej Filharmónia Kamarakórusa közösen énekelte el Kodály Zoltán Túrót eszik a cigány című szerzeményét” – írta a koncertről a Szabolcs megyei hírportál.