Lefelé indultak az üzemanyagárák: amíg a Molnál csütörtökön és szombaton a benzin nagykereskedelmi ára literenként 8 és 7, addig a gázolajé 6, majd 7 forinttal csökkent – jelentette a Holtankoljak. Ha ez a beszerzésiár-változás megjelenik a kútoszlopokon, úgy számításunk szerint a 95-ösért 598, a dízelért pedig 602 forintot kérhetnek átlagosan. Előbbi esetében ez kéthónapos, addig utóbbinál negyedéves mélypont. Egyszersmind az átlagos benzintarifa június első három hetéhez hasonlóan, ismét benézhet a 600 forintos lélektani határ alá.
Az áresés az üzemanyagügyet láthatólag magához vevő nemzetgazdasági tárca közléseivel szemben ezúttal sem az Orbán-kormány, hanem a piac hatása. Míg az Európában irányadó Brent típusú nyersolaj tőzsdei ára a július elején jellemző, hordónkénti, 87 dolláros, legközelebbi csúcsáról augusztus első hetére jelentősen, a féléves mélypontnak számító 76 dollárig esett, addig a hónap második hetében 82 dollárig ugrott, csütörtökig újfent 76 dollárra süllyedt, hogy aztán péntekre a termék ismét 79 dollárig dráguljon. Emellett a forint, bár júliusban inkább hullámzott, augusztusban immár határozottan erősödött a dollárral szemben, ami szintén tarifamérséklő hatás.
A Holtankoljak adatbázisainak összevetésével ugyanakkor az körvonalazódik, hogy
mostanság egyre inkább különválik a nagy- és a kiskereskedelmi ármódosítás: a kutakon egyre kevésbé jelenik meg a nagykereskedelmi lépéssel egy időben és hasonló mértékben a változás.
Ez ráadásul minden irányban igaz, a kutak akár a nagykereskedelmi ármérséklésnél is többet csökkenthetnek, esetenként annak üteméhez sem idomulva, amiként ez emelésekkor is egyre inkább igaz. Szakértők szerint emögött a maga mintegy 70 százalékával elsősorban a nagykereskedelmet uraló, de a legnagyobb szereplőként a kiskereskedelemben is irányadó Mol lépései állnak, amely ehhez képest a témában nem nyilatkozik. Elemzők szerint a már-már megszokottá váló piaci rendellenesség elsősorban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter július elején megismételt kifogásaiban gyökerezik. A KSH-nak a miniszter által áprilisban kezdeményezett heti kimutatása szerint ugyanis a hazai üzemanyagárak átlaga akkor ismét túllépte a környező államokét. Ráadásul a korábbi időszakot nagyarányú árcsökkenés jellemezte. Bár szakértők szerint amögött is kizárólag piaci hatások álltak, elemzésünk szerint az uniós-önkormányzati választások június eleji időpontját megelőző napokban a Mol ceruzája kissé valóban halványabban fogott. Utána viszont, bár a nemzetközi nyersolaj is épp akkor fordult drágulásba, a piaci hatások ívét a Mol nagy- és kiskereskedelmi emelései július elejéig némiképp meghaladták. A nemzetgazdasági miniszter által ekkor felelevenített, amúgy erős számtani kihívásokkal küszködő hatósági fenyegetések ismét megtették csendes hatásukat: a hazai tarifák augusztus elejére újfent a környező államok átlaga alá kerültek. Igaz, a nagy láncokat és a kis kutakat képviselő két szakmai szervezet, a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutak Szövetsége javaslatára, a „korrektebb” árösszevetés érdekében, a KSH egyszersmind a hetiről áttért a havi elemzésre.
Csökkennek az üzemanyagárak, a helyzet javulását Nagy Márton matematikán túli műveletek bemutatásával üdvözölteBár az augusztus elejét és az elmúlt napokat is inkább a nyersolajárváltozást „látványosan” követő, nagykereskedelmi csökkentések jellemezték, a tarifaösszevető oldal kútdíjnyilvántartásának a tanúsága szerint ebből a hónap elején 7-7 forinttal kevesebbet érvényesítettek, vagyis ennyivel nőtt az árrés. Az érték néhány forinttal az azóta eltelt időszakban is fel-le mozgott, ami meg is tette a hatását: a KSH egy aloldalán ugyanis változatlanul közzétett, heti táblázat tanúsága szerint bár a benzin egy hajszállal még mindig olcsóbb a környező államok átlagánál, a gázolaj ára a múlt héten 1, most pedig már 4 forinttal ismét a szomszéd országokéi fölé csúszott. Lévén immár a havi átlag számít, ez csak „belső adat”, az átlag visszatornászása a jövő héten vélhetőleg újfent erőteljesebb nagykereskedelmiár-, illetve árréscsökkenést tehet szükségessé.
Ellentét Gulyás Gergely és Nagy Márton között?
Ha a KSH ilyet tett, azt nem tartom okos dolognak - fogalmazott a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely egy újságírói kérdésre, amely a kancelláriaminiszter arra vonatkozó véleményét firtatta, hogy a KSH a hetiről áttért a havi üzemanyagárátlagolásra. Gulyás Gergelynek fogalma sincs a módosítás okáról, de a KSH-nak van elegendő munkatársa, így szerinte érdemes visszatérni a heti adatszolgáltatásra. Ehhez képest a nemzetgazdasági tárca augusztus 2-án azt közölte, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutasok (helyesen: Benzinkutak) Szövetségének javaslata alapján a Nemzetgazdasági Minisztérium egyetértésével sor került az üzemanyagstatisztikai összehasonlítás módszertanának finomhangolására, amelynek keretében a heti összehasonlítás helyett havonta történő statisztikai összevetésekkel valósul meg az üzemanyagárak nyomon követése. Pénteken mindkét érintett tárcát a látszólagos ellentét hátterének tisztázására kértük, de választ szokás szerint egyiküktől sem kaptunk.