;

vásárlás;Nemzetgazdasági Minisztérium;Nagy Márton;

- Nagy Márton tárcája szerint azért fogyasztanak egyre kevesebbet a magyar családok, mert külföldön költenek

Probléma egy szál se.

40 százalékkal többet költenek a magyarok külföldön, mint tavaly – most épp ezzel a magyarázattal állt elő a Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztérium arra vonatkozóan, hogy miért vásárolnak itthon kevesebbet a családok, mint korábban.

Magyarra lefordítva arról van szó, hogy a magyarországi boltokban már olyan brutális méreteket öltött a drágulás, hogy a határ menti településeken élőknek jellemzően jobban megéri egy kicsit hosszabb utat megtenni és cserébe sokkal olcsóbban bevásárolni valamelyik szomszédos országban. Az RTL Híradónak nyilatkozó Békés vármegyei lakosok azt mondták, egy nagyobb bevásárlás alkalmával 15 ezer forintot is simán megspórolnak azzal, hogy a határ túloldalán található Nagyszalontára járnak át vásárolni. Ez persze nem meglepő, az Eurostat legfrissebb adatai szerint Romániában 27 százalékkal olcsóbb az élelmiszer, mint Magyarországon.

A statisztika szerint eközben Szlovákiában átlagosan 6 százalékkal drágább a bevásárlás, de a csatorna riportja alapján ennek sincs jele a magyar vásárlóturizmusban: a Felvidékre is tömegével járnak át vásárolni a magyarok. Ez olyannyira jellemző trend, hogy van olyan üzletlánc, amely nem csupán a határon túli magyarok miatt hirdeti magyarul is az akciós újságot: forintban is feltüntetik az árakat, sőt, a "Kis utazás, nagy spórolás minden család számára!" szlogennel hirdetik magukat.

A Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztérium úgy számolt, hogy csak az idei első negyedévben 297 milliárd forintot költöttek el a magyarok külföldön, ez az összeg haladja meg 40 százalékkal az egy évvel korábbi adatot. Korábban már a spórolással és a lakásvásárlások növekedésével is magyarázta a tárca, hogy miért csökken az itthoni fogyasztás, de most ezt az adatot is magyarázkodásra használja a minisztérium. "Kiemelkedő növekedés látható a külföldi utazások iránti keresletben" - írták a Portfolión megjelent elemzésükben. A GKI ezt magyarra úgy fordította, hogy részint az egynapos utak, azaz a megugrott bevásárlóturizmus lódította meg ezt az adatot.

Braunmüller Lajos, az Agrárszektor vezető elemzője az RTL Híradónak arról beszélt, hogy a megugrott magyarországi árakban komoly szerepet játszanak az Orbán-kormány által beszedett brutális adók. Csak az áfa és a kiskereskedelmi különadók már 23 százalékos különbséget eredményeznek a termékek árában, ugyanarra a nettó árra vetítve - ismertette. 

A felmérésben megkérdezettek alig egyharmada elégedett a fizetésével.