;

Raskó György;Nemzeti Agrárgazdasági Kamara;magyar mezőgazdaság;

- Raskó György: A legtöbb milliárdosunk a magyar mezőgazdaságban van

Raskó György agrárközgazdász és -vállalkozó a magyar mezőgazdaság szenvedélyes reformere. Pontosabban az lenne, ha a kormányok beépítenék javaslatait a programjukba. De már az államszocialista rendszer is külföldre tessékelte, amikor kritizálta az ötéves tervet. Jelenleg meg hiába igazolja kutatásaival, eredményes vállalkozói tevékenységgel elképzelései helyességét, a politika rendre más, inkább hatalmi érdekeket szolgáló utakat választ. A jelenlegi agrárgazdasági kamara sem közvetíti az efféle reformelképzeléseket, mert vezetése a kormány bábja. Legalábbis Győrffy Balázs kényszerű lemondásáig az volt. De mi is a baj a magyar mezőgazdasággal?

– Úgy tűnik, nem hatotta meg Győrffy Balázs lemondása a botrányos bántalmazási ügye után a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöki posztjáról.

– Nekem a rendszerrel van problémám. Van egy szervezet, amely közfeladatokat lát el, megválasztott vezetőinek legjobb tudásuk szerint a magyar élelmiszeripar és mezőgazdaság érdekében, politikától mentesen kéne végezniük a munkájukat. Mivel kötelező belépni a kamarába, tagjai lefedik a politikai mezőt, természetes, hogy olyanok is vannak köztük, akik nem értenek egyet a mindenkori kormány, jelenleg az Orbán-kabinet gazdaság- és agrárpolitikájával. Ez a testület arra szolgál, hogy a területhez tartozó ágazatokban végzett vállalkozói tevékenységet segítse. Hogy tagjai különféle szolgáltatások révén egyre versenyképesebbek legyenek.

– Milyen szolgáltatásokról van szó?

– Fontos megjegyezni, hogy a magyar agrárgazdasági kamaránál a szolgáltatás és az állami igazgatás összefonódik. Sok feladat, amelyeket korábban minisztérium végzett, a kamarához került. De tevékenységének magját a szolgáltatások jelentik. Közülük talán a legfontosabb az országos tanácsadói, falugazdász-hálózat, amely egyébként jól is működik. A falugazdászok olyan szakemberek, akik segítenek az uniós támogatásokhoz szükséges űrlapok kitöltésénél, statisztikai adatokat szolgáltatnak, működtetik a mezőgazdasági parcellaazonosító rendszert. A pártatlanság biztosításával. A másik fontos terület piaci és egyéb információk közvetítése a tagok számára. Utóbbival, benne a piaci árinformációs rendszer működtetésével sincs különösebb baj. Transzparens, visszakövethető, az előrejelzések terén még javulás is tapasztalható.

Raskó György szerint a legtöbb milliárdos a mezőgazdaságban van

– Mi jelenti akkor a problémát?

– A kamara elvileg egy politikától mentes, az államtól független közintézmény. Ehhez képest eddigi elnöke, Győrffy Balázs egy fideszes parlamenti képviselő volt. Ez rombolja a szervezet hitelességét. Azok a tagok, akik nem a jelenlegi kormány szavazói, joggal érezhetik úgy, hogy a kamara egy politikailag ellenőrzött, irányított testület, vezetője egy partikuláris érdekcsoport képviselője. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának nem az a feladata, hogy szolgai módon alávesse magát az államot irányító hatalmi gépezet agrárpolitikájának.

– Nevezhetjük ezt átgondolt agrárpolitikának?

– Csak részben. Nézze, ez egy urambátyámvilág, lényegében feudális viszonyok érvényesülnek benne. Itt a korrupciónak, a részrehajló döntéseknek nincs társadalmi-politikai következménye.

Győrffy Balázsnak nem azért kellett volna távoznia, és nem most, mert megütött egy nőt, ami egyébként elfogadhatatlan, hanem mert részrehajlóan vezetett egy köztestületet. Persze nehéz ezt elkerülni, ha a kamaránál van a földbizottsági döntés joga, vagyis eldöntheti, jóváhagy-e egy földről szóló adásvételt, vagy sem. Hogy kinek a javára dönt, egyértelműen politikai ügy is. 

Én úgy látom, hogy az agrárgazdasági kamara, akárcsak a Parragh László vezette Magyar Kereskedelmi és Iparkamara – utóbbinak is tagja vagyok – egyaránt az urambátyámvilágot szolgálja ki. Miközben ezeknek a köztestületeknek bele kéne szólniuk az ország gazdaságpolitikájának alakításába.

– Az alkalmazkodás olyan komoly károkat okoz?

– Sajnos igen. Az agrárgazdasági kamara például mechanikusan követte a kormány földbirtok- és földhasználati politikáját, és így nem tudta megállítani a hazai élelmiszer-gazdaság extenzív fejlődési irányát. Egyre kevésbé folyik intenzív, magas hozzáadott értékű termelés. Érdemes megnézni a lengyel mezőgazdaságot. Ott valóban független szervezet a kamara. Mikor mi beléptünk az Európai Unióba, Lengyelország utcahosszal volt mögöttünk területi egységekre vetített hozzáadott érték előállításában. Ma már a kétszeresét produkálják a mi teljesítményünknek.

Ma a Magyarországon egy évben elért mezőgazdasági jövedelem körülbelül 80 százaléka uniós támogatás. Húsz százalék csak a valós hozzáadott érték, amit a gazdák megtermelnek. Lengyelországban az uniós támogatások aránya nem éri el a harminc százalékot. 

Nagyszerű rendszert építettek ki regionális, családi és szövetkezeti alapon működő vállalkozásokból, és az uniós pénzek segítségével mára európai piaci szereplőkké váltak.

Miskolci színészházaspárként a diszpécserszolgálattal és pohárszedéssel súlyosbított alternatív művészlét és (felerészben) a cigányság keresztjét hordozták, mielőtt a hárommilliós, multikulturális Torontóba költöztek drámát tanítani. Ezután Gozót, a kis 30 ezres máltai szigetet nézték ki maguknak, ahol a 45 fokos nyári forróság igazgatta az iskolarendszert. Februárban a lappföldi télbe költöztek. Éppen strandra mennek, amikor Varga Emesével videóhívásban beszélgetünk. Az édesanya játszi könnyedséggel kezeli a kihívásokat párjával és két gyermekével. Rugalmasságát, minimalizmusát, pozitív kisugárzását tanítani kellene.