„Önöknek 14 éve volt, korlátlan hatalommal, ezer milliárd forintos uniós forrásokkal. A MÁV nemhogy nem fejlődött, hanem soha nem látott válságba sodorták. Ide már az ötpontos akciótervek nem lesznek elegendőek” - kezdte Lázár János építési és közlekedési miniszternek címzett üzenetét Magyar Péter a Facebookon.
A Tisza Párt elnöke pontokba szedte a magyar vasútnál tapasztalt problémákat. Hosszú lett a lista:
elsőként arra hívta fel a figyelmet, hogy körülbelül hárommillió percet, azaz öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a számítási módszertan szerinti 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény, úgy, hogy a hat perc alatti késések nem is számítanak bele a statisztikába. A vasút működésének kiszámíthatalansága rengeteg magyar ember számára okoz kellemetlenséget, sokan a munkájukat is elveszíthetik emiatt - tette hozzá egy másik pontban.
a héten volt olyan nap, amikor a főváros mindhárom fejpályaudvara képtelen volt utasokat fogadni;
a vasúti dolgozók jelentős része vállalhatatlan körülmények között kénytelen dolgozni. Néha 50 fok feletti hőmérséklet van a mozdonyokon, vasúti kocsikban és a személyzeti helyiségekben, az alapvető higiéniai körülmények hiányában, ágyipoloskás rozoga kanapékon, illemhely nélküli helyiségekben kénytelenek „pihenni” a vasutasok;
20 évvel Magyarország EU-s csatlakozása után a MÁV állomás- és kiszolgáló épületeinek jelentős része romos, életveszélyes állapotban van;
az Orbán-kormány óriási összegeket szór el vasúti presztízs beruházásokra, miközben az ország jelentős részén 50-60 éves mozdonyok és vasúti kocsik várják az utasokat - írta Magyar Péter, hozzátéve, a HÉV-ek esetében sem jobb a helyzet;
mint jelezte, a MÁV illemhelyeinek jelentős része a legalapvetőbb higéniai követelményeknek sem felel meg, miközben a kormány sok tízmilliárd forinttal tömött ki NER-oligarchákat, hivatalosan azzal a céllal, hogy takarítsák és őrizzék őket;
a MÁV vonalain szerte az országban szeméthalmokat és méteres parlagfűmezőket látni, amelyekkel több vonatkozó jogszabályt is megszegnek, nem mellesleg;
az Orbán-kormány vidékbarátnak hazudja magát, közben pedig sorra zárja be a vasúti szárnyvonalakat. Egy későbbi pontban azzal folytatta, hogy Európa-szerte eközben gyorsvasutak épülnek, Magyarországon pedig tavaly a legfontosabb vasútvonalon is 30 kilométer per óra volt a sebességkorlátozás. Van olyan vonal, ahol az átlagsebesség alacsonyabb a 170 évvel ezelőttihez képest, sőt, olyan szakasz is akad, ahol a vonat olyan lassan megy, hogy le lehet futni;
a szükséges karbantartás hiánya miatt egyre növekszik a balesetveszély a MÁV vonalain, ahol pedig mégis megtörtént a vasúti infrastruktúra fejlesztése és karbantartása, ott sokszor a piaci ár és a szomszédos országok árszínvonalának többszöröséből valósult meg. A különbözetet a NER oligarchái lenyúlták, ellehetetlenítve a legszükségesebb fejlesztéseket is;
az Európai Unió óriási forrásokat bocsát a tagállamok rendelkezésére vasúti fejlesztések céljából. Eközben a kormány ahelyett, hogy már két éve megkezdte volna a létfontosságú fejlesztéseket az uniós forrásokból, inkább százmilliárd forint közpénzt égetett el az EU elleni propaganda oltárán és nem vállalják a szükséges korrupció ellenes intézkedéseket. Ezért hazánk elesik a fejlesztési forrásoktól;
szinte minden, korábban tervezett, megígért, létfontosságú fejlesztést leállítottak, miközben az oligarchák kitömésére százmilliárdokkal mindig akad pénz.
Mindezekhez megjegyzésként még hozzáfűzte, hogy a Nyugati pályaudvaron nemhogy digizalizálva, de még automatizálva sincs a váltóátállítás. Bejegyzése illusztrálásához a politikus egy fotót tett közzé arról az épületről, ahonnan 1929 óta kézzel történik a váltók állítása.
Magyar Péter több más bejegyzésben is megemlékezett a magyar vasút helyzetéről. Posztolt képet 60 éves mozdonnyal, de ellátogatott a mini-Dubaj helyszínéül szánt Rákosrendezőre is.
Vitézy Dávid szerint Lázár János fújta le annak a vasúti váltókörzetnek a cseréjét, ahol vasárnap egy váltóalkatrész eltört és kisiklott egy InterCityVitézy Dávid szerint Lázár Jánosnak cégvezetők leváltása helyett le kellene mondaniaÚj rekord a MÁV-nál: 4529 percet késtek a vonatok júliusban Mátészalka és Debrecen között