- A kiemelt beruházásoknál eddig is kiszolgáltatott helyzetbe hozták az önkormányzatokat. Vagyis a mostani eset nem is igazán jogkör-csorbítás, sokkal inkább arról van szó, hogy elveszik a még meglévő védekezési lehetőségeket egy nemkívánatos (vagy abban a formában a település vagy kerület által nem támogatott) projekt esetében, s ezzel még egyszerűbbé teszik a kivitelező helyzetét – mondta lapunknak Gémesi György. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke azután beszélt erről lapunknak, hogy kiderült: a VIII. kerületben, a Magyar Rádió egykori épületeinek helyére tervezett Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) új campusa miatt hozott a kormány egy olyan jogszabályt, amellyel kiemelt oktatási beruházásokra hivatkozva elvehetik a közutak kezelését az önkormányzatoktól. A Magyar Rádió régi épületeinek bontása egyébként a hét elején kezdődött, az új campust több mint 200 milliárdból tervezik felépíteni a helyi lakosok és a kerületi vezetés tiltakozása ellenére.
A helyzet abszurditására Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, az LMP júniusi főpolgármester-jelöltje is felhívta a figyelmet. Azt írta Facebook-posztjában, most először alkalmaznak egy, 2023 novemberében, az ukrajnai háborúra hivatkozva elfogadott veszélyhelyzeti kormányrendeletet. Ez alapján hozták meg azt a szabályt, hogy a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánított beruházások során a projekttel kapcsolatban a közútkezelői nyilatkozat kiadására a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal közlekedési hatósága jogosult, mely az adott önkormányzat rendeleteinek előírásaitól eltérhet. (A szabály valójában csak oktatási célú kiemelt projektek esetén alkalmazható). Vitézy szerint a „teljes szabályozási nonszensz” azért születhetett meg, mert Lázár János építési és közlekedési miniszter megunta az egyeztetést Józsefváros vezetésével a Pázmány új campusának építéséről. - Előfordulhat, hogy ugyanannak az utcának az egyik sarkán egy forgalmirend-módosítást Debrecenben a kormányhivatal hagy jóvá a kiemelt beruházásra hivatkozva, míg mondjuk az utca másik végén egy másik, ezzel ellentétes új forgalmi rendet a normál rendben a helyi szabályozásért felelős önkormányzati szerv. A Pázmány Campus építése ügyében egyébként a helyi súlykorlátozást írta felül a hivatal.
- Nehéz elképzelni, hogy Debrecenből a helyi viszonyok ismerete nélkül hogyan tudnak reális, mi több, ideális döntést hozni egy másik településsel kapcsolatban; vélhetően sehogy
– mondja Gémesi György.
Az is kérdés szerinte, hogy az esetleges károkért helytáll-e majd a kormányhivatal, hiszen a jogkörrel rászállt a felelősség is, ám hogy a valóságban ez működik-e majd, nem tudni.
- Az önkormányzat a módosító kormányrendeletről a július 29-én éjjel megjelent Magyar Közlönyből, egészen pontosan július 30-án értesült – felelte megkeresésünkre Józsefváros önkormányzata. Ekkor tudták meg, a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal jogosulttá vált, hogy kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánított, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyekben, oktatási célú beruházások esetén kiadja a közútkezelői nyilatkozatot, ideértve az érvényben lévő súlykorlátozás alóli felmentést is, azzal, hogy az önkormányzati rendelet előírásaitól eltérhet.
Vitézy Dávid: Forgalmi káoszt okozhat a Pázmány Campusnál először bevetett közútkezelőijog-elvonásPikó András: A Pázmány Campus máshol is felépülhetne, fájdalmas a Magyar Rádió bontásaAz józsefvárosi kerületvezetés megjegyezte, a kormányhivatal tehát nem egy már létező közlekedési szabályt változtatott most meg, hanem a körülbelül egy hónappal ezelőtti módosítás alapján lehetőséget kapott annak engedélyezésére, hogy a súlykorlátozással érintett területen a megpakolt teherautók közlekedhessenek, és meghatározza, hogy ezt pontosan milyen útvonalon tehetik, s ez alapján adta ki a közútkezelői hozzájárulást. Amit az eredeti szabályozás szerint mint a közút kezelője, az érintett – fővárosi vagy kerületi – önkormányzat adhatott ki. A tavaly év végi kormányrendelet döntött arról, hogy ezt a hatáskört elveszi az önkormányzattól és a közlekedési hatóságnak adja, mely Budapesten az Építési és Közlekedési Minisztérium – a Pázmány Campus építtetője - felügyelete alatt működik. Július végén ettől a közlekedési hatóságtól vették el a hatáskört és telepítették a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalhoz.
- Az önkormányzat számára pluszfeladatokat jelent a kormányhivatali változtatás, hiszen „fokozottan ellenőriznünk kell a következő hónapokban, hogy csak a kiadott engedélyek birtokában, csak az engedélyeken szereplő gépjárművek, csak a jelzett útvonalon és a kiadott engedély minden előírását betartva szállíthassa el a bontási anyagokat az építési területről”
– jegyezte meg a VIII. kerületi vezetés. – Veszélyt jelenthet, hogy a kormányhivatal olyan útvonalra ad engedélyt, amely például a szűk utcák miatt alkalmatlan rá, hogy az épület bontásával járó hatalmas teherforgalmat elviseljen.
Kérdésünkre, az önkormányzat tervezi-e, hogy valamilyen fórumon megtámadja a kormányhivatali döntéseket, a kerületvezetés úgy reagált: a közlekedési hatóság, amelyhez a közútkezelői nyilatkozattal szemben fordulni lehet, az Építési és Közlekedési Minisztérium irányítása alatt áll, ezért nem valószínű, hogy eredményesen megtámadható a nyilatkozat, de még vizsgálják a jogi lehetőségeket.
Négy teherjárműre adtak engedélyt
Az ügyben megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, arra voltunk kíváncsiak, miért a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalt jelölték ki a feladatra, miért nem az adott megye, illetve a főváros kormányhivatala dönthet az ilyen ügyekben. Válaszukba azt írták, A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal eljáró hatóságként történt kinevezése az ilyen típusú ügyek kezelésére figyelembe veszi egyrészről a Pázmány Péter Katolikus Egyetem fejlesztése és az ehhez hasonló kiemelt jelentőségű, komplex beruházások során a kormányhivatali hatósági ügyintézés koncentrált, hatékony, magas minőségű feladatellátását, biztosítva országos szinten is az egységes eljárásrendi gyakorlat érvényesülését, másrészről a Kormányhivatal szakértelmét és kapacitását az adott feladat ellátására.
A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal kérdésünkre azt írta: a behajtás ügyében a „szakmailag megalapozott, jogszerű és elfogulatlan döntés meghozatala érdekében a benyújtott kérelem mellett további szakmai dokumentáció, adat és helyszínrajz benyújtására köteleztük a kérelmezőt, valamint helyszíni bejárást is végeztünk”. Ez alapján adták ki a négy tehergépjárműre vonatkozó, határozott idejű közútkezelői hozzájárulást.