;

oktatás;Oktatási Hivatal;pedagógushiány;Momentum;Tóth Endre;

- A tavalyi kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77 százaléka számolt be arról, hogy közvetlenül érinti a pedagógushiány

Az érintett intézményekben összesen 3851 olyan személy tanított, akinek nem volt pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból.

A 2023-as kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77 százaléka jelzett hiányt valamilyen szakos pedagógusból – közölte Tóth Endre, a Momentum országgyűlési képviselője azt követően, hogy az ellenzéki párt nyolc hónapos küzdelem után megszerezte az Oktatási Hivataltól a tavalyi kompetenciamérés során az intézményvezetők által beküldött adatokat. A politikus hozzátette, az intézmények közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik.

A bejegyzés szerint az adatokból kiderül, hogy

  • a legnagyobb hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból van, ez az iskolák 35 százalékát érinti,

  • jelentős a hiány természettudományos tárgyakat (32 százalék), a matematikát (30 százalék) és az informatikát (30 százalék) oktató pedagógusokból is,

  • sok iskolában hiányoznak tanítók is (29 százalék),

  • az iskolák egynegyedében nincs elég idegennyelv tanár és gyógypedagógus sem,

  • a legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, ezen a szakterületen az iskolák 12 százalékában nincs elég pedagógus.

A kompetenciamérésben részt vevő intézményekben összesen 6043 betöltetlen pedagógus-álláshelyet jeleztek 2022-ben az intézményvezetők, 2023-ban ezt erről már nem is kérdeztek a kérdőívben. A momentumos politikus kiemeli, ez a szám nyilván nem egyenlő az országos pedagógushiánnyal, hiszen a kompetenciamérés nem fedi le az oktatás minden szegmensét (például az óvodákat, speciális iskolákat, csak alsó tagozatos kisiskolákat), de jól mutatja, hogy milyen nagyságrendben van jelen a szakemberhiány az oktatásban.

„Szintén sokatmondó, hogy országosan összesen 3851 olyan személy tanít a vizsgált iskolákban, akinek nincs pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból. Az pedig egyenesen megdöbbentő, hogy mindössze 3143 pályakezdő pedagógusról számoltak be a megkérdezett iskolák (akik a kérdést megelőző két tanévben érkeztek), miközben az érintett iskolákban őszesen 119 ezer pedagógus tanított” – áll a bejegyzésben. 

Tóth Endre nemrég az Oktatási Hivataltól szerzett adatok alapján arról is beszámolt, hogy a magyar iskolákban használt számítógépek több mint 60 százaléka 5 évesnél régebbi és mindössze 19 százaléka fiatalabb 3 évesnél. Kiemelte, összesen 1164 olyan iskola van, ahol kizárólag 5 évesnél régebbi eszközökkel zajlik az oktatás, ami a kompetenciamérésben részt vevő iskolák több mint egyharmada.

A kerület megválasztott polgármestere, a kétfarkúak társelnöke közölte, az eddig érkezett, nagyjából hatmillió érdekes ötlet közül ez a kedvence.