MÁV;Lázár János;Vitézy Dávid;járatritkítás;HÉV;

- Vitézy Dávid meccselne Lázár Jánossal a HÉV-járatok ritkítása miatt

Közös kiállásra szólít fel a korábbi főpolgármester-jelölt. 

„Összehívom a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának rendkívüli ülését a HÉV-ek tervezett ritkítása miatt jövő hétfőre. Azt remélem, hogy közösen és egyhangúlag tudunk kiállni Lázár Jánosék tervei ellen” - közölte egy szerdai Facebook- bejegyzésében a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője.

Mint korábban mi is hírt adtunk róla, a Magyar Államvasutak (MÁV) járatritkításokat tervez a ráckevei H6-os, a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es HÉV-vonalon, mivel nincsen elég működőképes szerelvény. Az állami vasúttársaság vezérigazgatója lényegében elismerte a terveket, ám jelezte, a helyzet kezelésére olyan megoldást keresnek amely a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. 

Vitézy Dávid jelezte, az ülésre meghívja a főpolgármestert, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a MÁV vezetőit, valamint az érintett IX., X., XVI., XX., XXI. és XXIII. kerületek polgármestereit és az utasokat képviselő civil szervezeteket is. Egyben jelezte, hogy a BKK vezetője átadta azokat a MÁV-tól származó terveket, amelyek az érintett vonalakon történő járatritkításról és kapacitáscsökkentésről szólnak - ezek szerinte megerősítik a HVG-ben kedden megjelent információkat. 

A politikus megjegyezte, a gödöllői vonalon csúcsidőszakban 18%-kal csökkentenék a kapacitást, 6 helyett 3 kocsival. Ugyanezt javasolják a ráckevei szakaszon is, egyes Tökölről induló csúcsidei vonatoknál, és ennek alternatívájaként vetik fel, hogy a ma is zsúfolt csepeli HÉV ritkuljon csúcsidőben. Számításai szerint mindez 20-23 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. Összegzése szerint elfogytak az üzemképes szerelvények, ami nem csoda, hisz a járműpark legöregebb darabjai 58-61 évesek.

Emlékeztetett, hogy az Orbán-kormány által egyszer már leállított HÉV-járműbeszerzési tendert két éve nem indították újra, semmi nem történik évek óta. Lázár János a 2022-re már építési engedélyekig jutott vonali fejlesztési terveinket is a fiók mélyére dugta, a beruházásokat leállította. Ahogy a szaktárca felelőssége az is, hogy az öreg, elavult, de eddig azért megbízhatóan működő HÉV-járművek karbantartási és alkatrészellátási rendszere összeomlott az új bürokratikus központosítás miatt. „Budapest nem nyugodhat bele abba, hogy az állam rossz gazdája lett a HÉV-eknek. A leépülő szolgáltatás egyre több autót, egyre nagyobb dugót és környezetszennyezést hoz a városunkra. Hiszem, hogy vannak ügyek, amiben felül kell tudjunk emelkedni a köztünk levő ellentéteken. Ezért a főpolgármesterrel és a közgyűlési frakciókkal együtt kell kiállnunk azért, hogy ezt a tervet meg tudjuk akadályozni” - zárta sorait Vitézy Dávid. 

Szerencsére maradt pénz, mivel a politikából is távozó MSZP-s expolgármester, Horváth Csaba korrekt volt, és nem vállalt többletkötelezettségeket a választás utáni időszakra.