koncert;Kurtág György;BMC;

Kurtág György műve Monyók Ildikó színésznőnek készült, aki egy tragikus balesetet követően évek kemény munkájával tanult meg újból beszélni és járni

- Fecsegő zenedobozok a BMC-ben

A három Duna-menti főváros, Bécs, Pozsony és Budapest kiváló fiatal muzsikusait egyesítő MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programja a beszédet veszi górcső alá ma este a Budapest Music Center (BMC) koncerttermében. A műsort nyitó olasz Salvatore Sciarrino darabját (Introduzione all’oscuro) Kurtág György zenetörténeti jelentőségű műve követi. Kurtág a Mi is a szó című darabját Monyók Ildikó színésznő számára komponálta, aki egy tragikus balesetet követően évek kemény munkájával tanult meg újból beszélni és járni. A darabot 1991-ben a mű dedikáltjának közreműködésével hallhatta először a közönség Bécsben, Claudio Abbado vezényletével. A most műsorra kerülő, a szerző által énekhangra és pianínóra átdolgozott 2006-os változat azonban kuriózum, hiszen mind ez idáig alig vállalkoztak az előadására. A mű alt hangra írt magánszólamát ezúttal Károlyi Katalin fogja énekelni.

A Classic Voice olasz zenei magazin 2017-es szavazásán az ezredforduló után keletkezett legfontosabb kortárs műnek az osztrák Georg Friedrich Haas in vain című darabját választotta meg a nemzetközi szakírókból álló zsűri.

Ezúttal a szerző ...fließend... című munkája hangzik el, amely – címével ellentétben – nem a folyékony beszédből, hanem a dadogásból indul ki. 

Ezt követi Eötvös Péter zeneszerző-karmester egykori mentoráltja, a Franciaországban alkotó Mikel Urquiza munkája, egy rendhagyó hármasverseny, amelyben a zenészek a középkori zenedobozok fecsegéséből, hangorgiájából merítenek ihletet. A Németországban aktív Sara Glojnarić zárásként elhangzó sugarcoating (v2.0) című darabja a mindenben értelmet kereső, mindennek értelmezést adni igyekvő kultúránk alapjait igyekszik pellengérre állítani poposan lüktető zenéjével, formabontó eszköztárával. A Budapest–Bécs tengelyen mozgó Gryllus Samu Transitional Aszemblies című vadonatúj darabja ugyancsak a komolyzenei koncertek bevett rituáléját kérdőjelezi meg: a szerző kifejezetten a koncerten elhangzó darabok közötti szünetekre írt egymástól elkülönülő közjátékokat, amelyek egy mélytengeri lény csápjaiként ékelődnek be a szünetekbe, és nem csupán tartalmilag kötik össze a darabokat, hanem dramatizálják is a darabok között zajló átállást.

A koncertet a zenekar művészeti vezetője, Ajtony Csaba dirigálja, a program a zenekar budapesti koncertjét követően Bécsben is hallható lesz.

Infó: Mi is a szó, a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar koncertje. Október 12., 19 óra, BMC. Vezényel: Ajtony Csaba

Wéber Kata Egy nő anatómiája című drámáját mutatták be a Pesti Színházban. A történetből korábban film is készült. Petrik Andrea az előadás címszerepében közel engedi a nézőt a szenvedéshez.