Frida Kahlo;Diego Rivera;

A kiállítás a művész privát tereibe is beenged

- Frida Kahlo évtizedekre elrejtett fotógyűjteményének 241 korábban nem publikált darabját nézhetjük meg a Mai Manó Házban

A képek a mexikói művésznő magánéletébe, a baráti és családi kapcsolataiba is betekintést engednek.

Vannak alkotók, akiknek nemcsak a művészetébe, de az életébe is szívesen beles az ember, pláne ha a kettő összefügg. Ilyen személyiség volt Frida Kahlo is, akinek festményein feltűnnek családtagjai, az ismerősei, a házi kedvencei és önmaga is különféle élethelyzetekben, melyek közt voltak örömteli és tragikus pillanatok is. A világhírű alkotó fordulatokban gazdag életét fényképeken is megőrizte, a kollekciója több mint hatezer darabból állt, melyekből most, a Mai Manó Házban nézhetünk meg kétszáznegyvenegyet a Frida Kahlo fotógyűjteménye című kiállításon, mely a 2009-es mexikóvárosi bemutatója óta járja a világot, eddig húsz városba jutott el.

A képanyag exkluzív, hiszen öt évtizeden át rejtve maradt a nyilvánosság elől. 

Amikor Frida Kahlo 1954-ben meghalt, a férje, Diego Rivera festőművész a mexikói népnek adományozta a Kék Ház (Casa Azul) néven ismert mexikóvárosi otthonukat, hogy abban múzeumot rendezhessenek be, mely bemutatja felesége életét és munkásságát – az épületben a Frida Kahlo Múzeum a mai napig működik. Rivera azonban arra kérte a múzeumot, hogy volt felesége egyes alkotásait és tárgyait zárják el, így a több mint hatezer fényképet, néhány rajzot, levelet, gyógyszert és ruhát tartalmazó személyes archívum bő ötven évig rejtve maradt. Azt csak 2003-ban nyitották meg, melynek fotóiból Pablo Ortiz Monasterio fotográfus válogatott, létrehozva a jelen kiállítást, mely a festőművész életének meghatározó korszakait és a számára fontos egyéneket mutatja be.

Az első, Gyökerek című teremben édesapja, Guillermo Kahlo német-mexikói fotográfus számos portréját láthatjuk, de néhány képen feltűnik a második felesége, Frida Kahlo édesanyja, Matilde Calderón is. A Kék Házról szóló rész a családi fészket mutatja be, ennek a szekciónak a képein már megjelenik a festőművész is: egy sorozaton láthatjuk kisgyerekként, ifjúként és érett nőként is, amint a tudatos művész tekintetével néz a kamerába. Emellett lazább helyzetekben is feltűnik a Kék Házban, amint családtagjai és barátai társaságában pózol, vagy egy mexikói meztelen kutya mellett ül, vagy az egyik házimajma, Fulang Chang pihen a vállán.

A magánéleti fotók mellett Kahlo politikával és technológiával kapcsolatos képeit is kiállították, a művész előszeretettel gyűjtötte ezeket is. Érdeklődése kiterjedt volt, szerzett fotót a Ford Motor Company gyárról és a szocialista köztársaságok mindennapjairól is. A Megtört test szekció életének egy tragikus epizódját mutatja be, amikor 1925-ben tizennyolc évesen autóbuszon utazott, mely összeütközött egy villamossal. A balesetben Kahlo gerince több ponton eltört, így kórházba, gipszfűzőbe kényszerült, és egy éven át ágyhoz kötve élt, miközben műtéteken és gyógyszeres kezeléseken esett át. A képsorozat a hazafelé utazó Fridával indít, majd a kórházban nyújtókötést viselő művészt látjuk. Az egyik fotón az a speciális festőállvány is megjelenik, melyen a gyógyulás ideje alatt az ágyában fekve alkotott. Ebben a teremben megcsonkított csoportképek is szerepelnek, melyekről Kahlo kivágott bizonyos alakokat, vélhetőleg azért, mert szakítani akart a személyükkel.

A Frida szerettei szekcióban a meghitt fotókon barátok, családtagok és szeretők tűnnek fel, vagyis olyan személyek, akik fontos szerepet játszottak Kahlo életében. Láthatjuk például első szerelmét, Alejandro Gómez Arias-t, a művész húgát, Cristina Kahlót, a mexikói színésznőt, Dolores del Ríót, a festő magyar származású szeretőjét, Nickolas Muray fotográfust – aki mellesleg Kahlót is fotózta –, illetve Isamu Noguchi szobrászművészt, akibe szintén szerelmes volt. Mellettük feltűnik a férj, Diego Rivera is, amint éppen a San Ángel-i műtermében fest – a fekete-fehér portrén Frida piros rúzsos csókjának nyoma is látható.

Frida Kahlót láthatjuk kisgyerekként, ifjúként és érett nőként is

Az utolsó, Fotográfia című teremben olyan képek sorakoznak, melyek Kahlo fotóművészet iránti érdeklődését bizonyítják. Több képet ismeretlen fotográfusok készítettek – ezek az esztétikai minőségük miatt emelkednek ki –, illetve láthatunk alkotásokat nagy mesterektől is, akikkel Kahlo baráti viszonyt ápolt. Köztük van Man Ray, Edward Weston, illetve a magyar származású Brassaï (Halász Gyula) és Martin Munkácsi (Munkácsi Márton) – az ő Kandúrenergia című fotójának fekete szőrű macskáját később Frida Kahlo is megfestette. 

Infó

Frida Kahlo fotógyűjteménye

Kurátor: Pablo Ortiz Monasterio

Mai Manó Ház

Megtekinthető január 12-ig

Novák Ferenc, Tata nem csak a táncosok számára volt fogalom, hanem a hazai kulturális élet résztvevői is így tekintettek rá.