Kína;vasút;MÁV;Lázár János;Építési és Közlekedési Minisztérium;

- Húsz új kínai mozdonyt akar beszerezni a MÁV számára Lázár János tárcája

Pár hete „előzetes szemrevételezésre” Kínában járt egy magyar küldöttség. Legalább 60 milliárd forint kell ahhoz, hogy benyújthassák az igényt.

Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt is vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – tudta meg a hvg.hu.

A portál értesülése alapján pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC-mozdonyok beszerzéséről.

A kínai vasúti járműgyártónak, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd.-nek két tolatómozdonya már rója a magyarországi síneket, miután az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. A további beszerzést a cikk szerint éppen az gyorsíthatja fel, hogy Lázár János a napokban írta alá a kínai járművek magyarországi hatósági engedélyeit, miután a mozdonyok minden vizsgán átmentek.

A hvg.hu úgy tudja, a minisztérium 20 tolatómozdony beszerzését tervezi a MÁV számára.

Ezek darabja 3-4 milliárd forintba kerül, vagyis legalább 60 milliárd forintnak kellene rendelkezésre állnia ahhoz, hogy a kínaiaknak benyújtsák az igényt.

Az ötlettől a fogalomba állításig 3-4 év szokott eltelni, de most különösen nagy a nyomás a minisztériumon, hogy változtasson az áldatlan állapotokon, vagyis csökkentse a vasúti késéseket, és jobb állapotban lévő járművek fussanak a vágányokon. A portál azt írja, a a kínaiak – nem függetlenül Orbán Viktor és a kínai elnök, Hszi Csin-ping virágzó kapcsolataitól –

hajlandóak olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már szinte a gyártósoron vannak, így a járművek még a 2026-os választások előtt forgalomba állhatnak.

Hírek szerint a 20 villanymozdony állomáshelye Nyíregyháza lenne, részben mert ott van megfelelő műhely, részben pedig a politikai tőke miatt – ez utóbbi egyébként az, ami miatt a következő hónapokban még más fideszes városok is benyújthatják az igényüket a mozdonyok állomásoztatására. A magyar vasútgépészek eredetileg bizalmatlanok voltak a kínai termékkel szemben, de a próbautak alapján egészen jó lett róla a véleményük.

Könnyen lehet, hogy a CRRC előbb-utóbb akár Magyarországon is gyárthatja a mozdonyait, hiszen májusban írt alá megállapodást a magyar Acemil Zrt.-vel. Eszerint elsőként négy közös központot hoznak létre Magyarországon, ahol járműgyártásról, karbantartásról, oktatásról és kutatás-fejlesztésről is szó lehet, nemcsak mozdonyok, hanem tehervagonok esetében is.

Egy lapunkhoz eljutott tájékoztató szerint a tréning célja olyan élményalapú módszerek átadása, amelyek „elősegítik a belülről fakadó szabálykövetés, a megfelelő értékrend és etikus viselkedési formák” kialakításához és megerősítéséhez szükséges kompetenciák fejlesztését.