divatbemutató;Budapest Fashion Week;Mayer Balázs Kenguru;

- Fenntartható divatra fel! – Valahogy elfelejtettünk öltözködni, ami nem pusztán pénzkérdés

Mostanában mintha mindenki feketében járna, alig vannak színek az utcán. Pedig milyen üdítő színfolt, amikor feltűnik egy tűzpiros kabát vagy esetleg egy vadabb lila, netán egy citromsárga! Sajnos itthon még mindig kevesen élnek a színek adta lehetőségekkel, pedig a világ sem fekete-fehér. Coco Chanel úgy fogalmazott: „A divat változik, de a stílus örök.” Mégis a divat segít abban, hogy legyen stílusunk, és bátran dobjuk fel a mindennapjainkat színekkel, valamint csempésszünk bele egy kis egyediséget, eleganciát, amihez a Budapest Fashion Week divatbemutatóin gyűjtöttünk inspirációt.

A Városligeti Műjégpályára eddig csak korcsolyázni jártam, most azonban divatbemutatóra érkeztem. Amikor beléptem a kapun, tőlem jobbra éppen egy nagyon piros ruhába öltözött idősebb hölgyet és egy citromsárga öltönyt viselő urat fényképeztek éppen. Végre színeket láttam a szürke hétköznapokban, és már sejtettem, hogy valami izgalmas élmény előtt állok.

A díszteremben a kifutó két oldalán foglalt helyet a közönség. Bár aki egyszer leült, nem nagyon tudott helyet változtatni az esemény végéig. Az érdeklődők szinte minden korosztályt lefedtek, még tízéves kislány is nézte a bemutatót. Nekem elég jó hely jutott, az üröm az örömben csupán annyi volt, hogy az egyik hölgy mellettem olyan átható illatú parfümöt használt, amitől az orrom folyamatosan haptákban állt.

A bemutatókon láttam olyan darabokat, amelyeket szívesen viselnék a hétköznapokban, hiszen egy gyönyörű lila alkalmi ruhát bármikor fel lehet venni még színházba is, de természetesen olyanok is szembejöttek a kifutón, amiket akkor viseltem volna, ha a Holdra repítenek, és ott ünneplem a szülinapomat. 

A 29. Budapest Fashion Week divatbemutatónak ez volt az egyik varázsa: a mindennapi ruháktól az extravagáns darabokig mindenki láthatott olyat, ami beindítja kicsit a fantáziáját.

Tudatosság és egyediség

Egyediség, elegancia és kifinomult nőiesség – ezekkel a fogalmakkal jellemezném a dizájnerek törekvéseit, amelyekkel a 2024-es kollekcióikon keresztül üzentek. Ezek a darabok akár hatást gyakorolhatnak az utcai viseletre is. Ugyanakkor a világ, ami körbevesz minket, a kizsákmányolásra épül – gondolunk itt a fast fashion üzletláncokra, ahol sokszor még gyerekmunkával készülnek az „eldobható”, műszálas, soha le nem bomló ruhák, szemétszigeteket képezve a harmadik világban. Mintha a társadalom egyfajta hedonista luxusüzemmódba kapcsolva próbálná túlélni a nyomasztó impulzusokat. A másik oldalon egyre inkább a tartósság, az (öko)tudatos szemlélet kerül előtérbe.

A divatban az állandóságra törekvés azt jelenti, hogy egy-egy minőségi ruhadarab megvásárlásával hosszú távra fektetünk a ruhatárunkba, ezáltal egy fenntarthatóbb jövő irányába mutat a gondolkozásunk.

Bögözi Győző 89 éves békásmegyeri kisnyugdíjas alighanem nagyon szeretett élni. Még most is nagyon szeretne, de ez már egyre nehezebben megy neki. Azért próbálkozik, viszik előre az életigenlő energiái, amelyekkel hevesen vívódnak a drámai epizódok. Nagy szeme játékosan mosolyog a szemüvege mögött, történetét gyakorta szövi dialógusokba. Színi önképzőkörben játszott, imádott szerepelni. A lámpaláz messziről elkerüli. Megszemélyesít, anekdotázik, hatásszünetet tart. Jót derül a poénon, amikor előadja, hogy erősen mélynövésű edzőként harminckét évet húzott le a röplabdaszcénában. Sok időbe telik, mire árny vetül beszélgetésünk nyolcadik emeleti derűjére: hátralék, végrehajtás, betegségek. Karsai Dániel haláltusájáról és az életvégi döntés szabadságáról vesz elő újságkivágásokat. Megrémiszt, de úgy érzem: Bögözi Győzőt nemcsak a neve kötelezi a küzdelemre.