luxusrepülő;magánrepülőgép;

- Vadiúj, 22 milliárd forintos luxusrepülő bukkant fel a NER körül

A 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as bázisa a budapesti repülőtér, és útvonaladatai a legtöbb repülőgép-figyelő oldalon blokkolva vannak.

Ismerősnek tűnő magánrepülőgépre bukkant a világ minden részén repülőgépeket fotózó hobbiközösség, az úgynevezett „plane spotterek” Budapesten készült fotóit nézegetve az Átlátszó. A portál azt írja, elsőre úgy tűnt, hogy az elmúlt években elhíresült OE-LEM lajstromjelzésű Bombardier Global 6000 látható egy új „rendszámmal”, de kiderült, hogy nem. Ez egy másik, vadonatúj, 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as modell, melynek több más, Budapesten állomásozó luxusgéphez hasonlóan az osztrák AvconJet az üzembentartója.

Egy charterutakat szervező cég ismertetője szerint ennek a repülőgéptípusnak

az újonnani ára 56 millió dollár, azaz 22 milliárd 120 millió forint.

Az Átlátszó szerint a magángép az útvonaladatai alapján 2024. szeptember 4-én hagyta el a kanadai gyárat, és repült át Montreálból először Bécsbe, majd pár nappal később onnan Budapestre.

A magyar főváros nemzetközi repülőtere azóta is bázisa a privát jetnek, innen indul útnak, és ide is érkezik vissza.

Mindez arra utal, hogy az OE-LOT lajstromjelű gépet – valamilyen pénzügyi konstrukcióban – Budapesten „vette” valaki, amely abból is sejthető, hogy a repülőnek több olyan útja is volt, amikor egy vagy akár több mint két hétig külföldön maradt az utasával.

A gyártó oldalán található ismertető alapján egyébként a nagy hatótávolságú, 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as repülőgép a kategóriája egyik csúcsmodellje, a belső tér kivételes luxust képvisel, mely számos kényelmi és technikai megoldással párosul:

  • ilyen például a koncertélményt ígérő hangtechnika és a 4K-s szórakoztató rendszer, melyet díjakkal elismert Nuage ülőgarnitúra és több állású dívány kényelméből élvezhetnek az utasok.

  • az OE-LOT privát jeten szupergyors és minden magasságban megbízható internetszolgáltatás működik.

  • a speciális szárnykialakítás jelentősen csökkenti a turbulencia okozta rázkódásokat, így a 17 utas szállítására alkalmas jet 960 km/órás utazósebességgel hasíthatja az eget, és akár 12223 km-es utat tehet meg egyetlen tankolással, leszállás nélkül.

A magángép útvonaladatai a legtöbb repülőgép-figyelő oldalon blokkolva vannak. A légi járművek rádiójelei alapján útvonaladatokat gyűjtő és szolgáltató ADS-B Exchange oldalon azonban erre nincs lehetőség, az adatok hozzáférhetők, igaz, itt is nehezebb a szokásosnál a repülőgépre való rátalálás. Az Átlátszó szerint bár a repülőgép még nem túl sok helyen járt, máris sejthető, hogy kapcsolatban áll a NER legfelsőbb köreivel. A portál azt írja,

  • október 3-án például a másik két NER-jet (OE-HUG, OE-HOZ) által is gyakorta látogatott franciaországi Bordeaux-ba repült. Az út alkalmával a budapesti felszálláshoz a Mészáros-féle helikopter (OE-XWY) vitt hozzá utasokat. Egyébként Bordeaux környékén vásárolt – a Mészáros Lőrinc borászának titulált – Kalocsai László egyik érdekeltsége 60 hektáros történelmi szőlőbirtokot. Az OE-LOT útja előtt pár nappal, október 1-jén egy másik OE-HUG lajstromjelű privát jet is Bordeaux-ba látogatott, majd a két repülőgép egy napon, pár óra eltéréssel jött vissza Budapestre.

  • október 19-én az OE-LOT Dubajba repült. Közvetlenül a repülőgép indulása előtt ezúttal is ott járt Ferihegyen a Mészáros-féle helikopter, amely a szokásos módon most is a Budaörsi Repülőtérről érkezett, majd oda is tért vissza, miután letette az utasait. A magángép viszont több mint két hétig Dubajban tartózkodott. Ez a tény arra utal, hogy a repülőgépet nem egyszerűen bérelte valaki, hanem szorosabb kötődése van a jethez, vagy annak tulajdonosához. Egyszerű bérléskor ugyanis nem lenne kifizetődő, hogy a luxusrepülő heteket várakozzon az utasára, illetve a visszaútra.

  • az OE-LOT legutóbb, november 16-án a Dél-Afrikai Köztársaságba repült, Upington városába, ahol egészen november 23-áig maradt. A privát jet tehát ezúttal is megvárta az utasát, és csaknem egy hétig parkolt egy helyszínen. A magángép végül november 24-én, kora hajnalban landolt Budapesten, ahol az OE-XWY lajstromjelű helikopter várta, mely a Budaörsi Repülőtérre vitte az utas(oka)t.

  • egyébként a privát jet első Magyarországról induló útja is Afrikába vezetett, akkor Botswanába repült, Maun városába.

A lakossági szemét elszállítását, no meg az azzal járó bevételt is igyekeznek megszerezni – közölte Lengyel Róbert, hozzátéve, ezt nem fogja hagyni és ha kell, a lakosok segítségét kéri majd az ügyben.