Budapest;Vitézy Dávid;ingatlanhasznosítás;pályaudvarok;ingatlanok;

- Az Orbán-kormány 2124-ig magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását

A MÁV Zrt. közölte, a koncepciók véglegesítésére további egyeztetések várhatók.

A napokban nyilvánosságra került dokumentumokból kiderül, hogy az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását – írja a 24.hu.

Soproni Tamás terézvárosi polgármester szombaton jelentette be, hogy magánkézbe vándoroltatnák a Nyugati pályaudvar környéki vasúti területeket, ám

a felhívások alapján – sok vidéki állomás mellett – a Déli, a Keleti és a Kelenföldi Pályaudvar is érintett a január végén záruló pályázatokban.

A kiírás szerint a MÁV Zrt. célja a fejlesztési területeken a XXI. század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása. A cég a 24.hu-nak küldött válaszában állította, további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére.

Az állami vasúttársaság honlapján megjelent kiírásban az áll:

Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – ez a lényege annak az országos állomásmegújítási programnak, amelynek megvalósítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport pályázatot ír ki.

A hivatalos indoklás szerint a kiírás lényege az, hogy

a pályázaton sikeresen résztvevő ingatlanfejlesztők úgy kapnak lehetőséget az adott ingatlan – vasútforgalmi részétől elhatárolt részének – kereskedelmi célú hasznosítására, hogy a fejlesztésbe vont pályaudvarok, állomások és térségük kivétel nélkül és az együttműködés teljes időszaka alatt állami tulajdonban maradnak.

A portál azt írja, a nyertes projektcégek 2025-től 2124-ig szólóan kezelhetik az összes budapesti pályaudvar ingatlanait. Vagyis

  • a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (korábbi kormányzati negyed telkei) a Dózsa György útig.

  • a Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító-műhely területét is.

  • a Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi terület a Hegyalja út és a Krisztina körút között.

  • a Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.

Vitézy Dávid volt főpolgármesterjelölt, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a kiírást úgy értékelte, hogy ez egyenesen a tipikus, 1990-es évek eleji rablóprivatizációs modell.

Mint arról lapunk is beszámolt, Lázár János építési és közlekedési miniszter még október közepén közölte, magánbefektetők bevonásával újítana meg 10 nagy forgalmú pályaudvart a kormány. Ebbe a sorba illeszkedően építenék át Budapesten a Nyugati, a Keleti és a Déli pályaudvart, de a Kelenföldi is bekerülhet a célállomások közé.

Orbán Viktor  személyes hiúságáról szólt a svéd és finn NATO-csatlakozás késleltetése, azt pedig talán 15-20 kormányközeli ember tudhatja, hogy a háttérben milyen segítséget nyújtunk Ukrajnának - mondja a NATO Parlamenti Közgyűlés alelnökévé választott DK-s képviselő, Vadai Ágnes. Interjú.