Petri György;Nyitott Műhely;Forgách András;

Forgách András a Petri Györgyről szóló képeit a bátyja, Forgács Péter Arizonapló című filmjéhez készült werk­film alapján rajzolta

- Szöveg és kép összeér

Forgách András író Petri Györgyről készített rajzait mutatták be a Nyitott Műhelyben, ahol elsősorban Petri György-díjas költők olvasták fel a képekhez írt műveiket.

„Látod, veszélyes magunkra hagyni minket: / elkezd veled mindenféle történni. / Mi pedig irdogáljuk a színművet, / és közben kipiszkáljuk a világot, / precízen, mint köröm alól a koszt, / s megmutatjuk egymásnak az eredményt, / majd tesszük diszkréten a csikkek mellé” – Petri György Munkanapló című versével indította el a Képmegnyitás című estet a Nyitott Műhelyben annak gazdája, Finta László. Az eseményt 2008 óta szervezi meg minden évben december 10-én a hely és a Litera irodalmi portál a magyar képzőművészeti élet egy-egy jeles alakjának kiállításához. Ezúttal Forgách András író a 2000-ben elhunyt költőről, Petri Györgyről készült rajzaihoz olvasta fel szövegeit öt Petri György-díjas szerző, illetve Schein Gábor.

– Nem egy hagyományos kiállításmegnyitót tartunk, hanem közelebb megyünk egy kicsit a képekhez, és feltárjuk azok világát, megnézzük, hogy milyen történeteket rejtenek, milyen érzéseket, figurákat és hangulatokat idéznek meg – mondta az est bevezetőjében Nagy Gabriella, a Litera főszerkesztője. Őt követte Forgách András, aki az elhangzott Munkanapló című vers kapcsán felidézte, hogy annak pár sora arra az időszakra utal, amikor Ascher Tamás színházi rendező felkérte, hogy írjon Franz Kafka A kastély című regényéből egy színdarabot, melyhez Petri Györggyel együtt fogott neki. – A mű a Magvető 1987-es Átváltozások című antológiájában jelent meg Forgách András György névvel, mert abban az évben nem akarták leírni Petri György nevét, de mi így csempésztük bele – mondta el az író. A kiállításon látható rajzok rendhagyó keletkezéséről is beszélt: noha Petriről még életében számos képet készített, a mostani művek a bátyja, Forgács Péter médiaművész Arizonapló című filmjéhez készült werkfilm alapján születtek, melyben a rendező Petri Györggyel követi végig az életének helyszíneit 1992-ben Budapesten. A műveken a költő feltűnik egy Attila úti lépcsőházban, az egykori Abbázia kávéház teraszán és egy Batthyány tér közeli sörözőben.

És hogy milyen szövegek születtek a képekhez? Szaniszló Judit, Kupihár Rebeka, Szemethy Orsi és Fekete Ádám például személyes hangvételű művekkel szólították meg a költőt, míg Bognár Péter egy novellával készült, melyben az elbeszélő egy utazás során egy férfit Petri Györgynek képzel. Schein Gábort pedig egy olyan kép ihlette meg, melyen a költő egy csigalépcső tetejéről tekint alá: „A csigalépcső, mint szélesre nyitott pupilla. A kamera váltig egy szemet figyel, és lehetetlen közelítésben mutatja ezt a szemet, hogy látni lehessen végre, lássam végre, milyen ez a fanyar, gunyoros tekintet, ez az elszánt, epés pillantás, és milyen benne az érzéketlenségig eltitkolt hit...”

Infó: Képmegnyitás – Forgách András új Petri-rajzaihoz, Nyitott Műhely (Budapest, XII., Ráth György u. 4.). Megtekinthető január 10-ig

Nyitottak a művészetekre

A Képmegnyitás című estet 2008 óta minden év december 10-én megrendezik, e nap a helyszín alapítógazdája, Finta László születésnapja is. Noha a Nyitott Műhely a Covid első évében, 2020-ban anyagi gondokkal küzdött, az utóbbi időben ismét jelentős támogatást kap, hogy zavartalanul működhessen. – Több mint tíz éven keresztül Esterházy Péter volt a hely legjelentősebb támogatója, és egyszer azt mondta, hogy fontos helyszín lesz a jövőben – mondta lapunknak Finta. Idén a Nyitott Műhely Alapítvány a hely üzemeltetéséért Pro Cultura Urbis-díjat kapott, melyet a kultúra kiemelkedő őrzői és formálói számára adnak át minden évben.

Nem sok más olyan időszak van az évben, mikor a leghallgatottabb zeneszám egyben jó eséllyel pályázik a legjobban gyűlölt dalok dobogós helyeinek egyikére is – de a karácsony pont ilyen. Ugyanannak a viccnek a tárgya ilyenkor Paul McCartney és Csajkovszkij is.