A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2024. december 18-a és 2025. január 20-a között termelési szünetet tart, amikor jellemzően karbantartási ás átalakítási munkáltok zajlanak majd – tájékoztatott a társaság. Ez a téli termelési szünet az autógyártó vállalat németországi és nemzetközi személygépkocsi- és hajtásláncgyártó üzemeiben a korábbi évek gyakorlatának megfelelően, s általában több hétig tart. Hozzáteszik azonban, hogy egyes gyárak pontos leállási és indulási időpontjai azért eltérőek lehetnek. A cég közölte: az MMA és az MB.EA platformra épülő új modellek gyártására történő felkészülés érdekében a kecskeméti gyárban jelentős átalakítási munkák folynak.
László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke kifejtette, hogy a mostani, előre egyeztetett, rendes leállásnak tekinthető, s bár hosszabb, mint lenni szokott, de nincs szó rendkívüliségről. Hozzátette, mindez beleillik abba a járműipari szektort jellemző sormintába, amit az érdekvédelem már jóideje jelez, miszerint az ágazatban általánossá váltak az ilyen szünetek, amiatt, hogy a piac „nem úgy húz, mint korábban. Megjegyzése szerint azokban az években, amikor nagy dömping volt, akkor ezek az időszakok érdemben rövidebbek voltak.
Egy hónapra leáll a kecskeméti Mercedes-gyárAhogy a szakszervezeti vezető, úgy a társaság közleménye is megjegyzi, hogy munkavállalók távollétének szabályozását a rendelkezésre álló munkajogi eszközökkel, például szabadsággal vagy munkaidőkerettel oldják meg. László Zoltán szerint ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy az alkalmazottak jellemzően szabadságot vesznek ki. Ha valakinek elfogyott az erre fordítható kerete, akkor annak 2025-ben kell ezt az időszakot visszadolgoznia. Ha ezt nem tudná megtenni valamilyen rajta kívülálló ok miatt – például nem lenne elegendő munka – akkor a munkaidőkeret végén ezt a „tartozását” nullázzák. Ehhez a hazai Mercedes mindig korrektül állt hozzá. Sajnos van azonban olyan munkáltató itthon, ahol ez már nem mondható el. Akadnak olyan helyek, ahol a dolgozók ilyen jellegű fennálló kötelezettségeit a következő munkaidőkeretre átviszik. Hozzátette, hogy az alapbért a dolgozók természetesen megkapják a szóban forgó napokra, de például a különböző pótlékoktól eleshetnek. Így lesznek majd olyanok, akiknek ez az időszak azért kisebb bért hoz, mint a normál termelési időszak.
Ennek a leállásnak egy területen viszont biztos kellemetlen hatásai lesznek – magyarázta. A hazai GDP-ben bizonyosan meglesz a nyoma, így ez az időszak vélhetően nem mutat majd fényesen a gazdasági fejlődés és az ipari termelési statisztikákban sem.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2023-ban tovább növelte árbevételét, az előző évi, csaknem négymilliárd euróval (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül1600 milliárd forinttal) szemben tavaly több mint ötmilliárd eurót (hozzávetőlegesen 2000 milliárd forintot) ért el. Adózás előtti nyeresége is nőtt, a 2022. évi több mint 96 millió euró (közel 40 milliárd forint) után tavaly mintegy 103 millió euró (bő 42 milliárd forint) lett. A kecskeméti üzem pedig 2023-ban 4477 alkalmazottat foglalkoztatott.
Tapintható a feszültség a magyarországi járműipari cégeknél, megkezdődtek a bújtatott, néhol már nyílt létszámleépítések