Orbán-kormány;Magyarország;pályázat;támogatás;luxus;járműipar;villanyautók;Energiaügyi Minisztérium;

Tesla Model Y. A legolcsóbb verzió 17, 8 millió forint

- Drága villanyautókat támogat az Orbán-kormány, a járműpark meg öregszik

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a tehetősebb vállalkozásokat segíti közpénzmilliárdokkal az állam azzal a pályázattal, amit céges villanyautók vásárlására írtak ki. Az Energiaügyi Minisztérium friss közleménye szerint ugyanis főként a drágább, jobban felszerelt modellekre kértek eddig állami támogatást.

A tárca összesítése szerint folyamatos felzárkózás után már a Tesla Model Y az első a népszerűségi sorban: 500-an kértek támogatást erre a modellre. A Tesla Model Y legolcsóbb verziója a listaár szerint 17,8 millió forint. Mivel egy autóra 2,8-4 millió forint támogatást lehet kapni, ha minden Modell Y-ra beadott kérelmet jóváhagynak, akkor még a legkisebb állami hozzájárulással számolva is 1,4 milliárd forinttal löki meg az állam csak a Tesla-vásárlást.

A modelltoplista második helyén a Szegeden gyárat építő BYD 15 milliós indulóárú ATTO 3 nevű modellje áll 489 darabbal. De keresett a BYD Seal is: a legalább 17,4 millióba kerülő típusból 339-re kértek eddig támogatást. Csak összehasonlításul: méretben, teljesítményben, hatótávolságban, felszereltségben is visszafogottabb modellek 10 millió forint alatt kaphatóak, a 10-15 milliós árkategóriában pedig viszonylag nagy a kínálat.

A gyártól szerinti sorrendben a BYD vezet több, mint 1300 igényléssel, Teslát 800-an, Volvót valamivel több mint 400-an választottak.

A cégautó-vásárlást segítő pályázaton összesen 30 milliárd forint áll rendelkezésre. Eddig 4426 gazdasági társaság kért 20,3 milliárd forintot 5246 zöldjármű beszerzéséhez, vagyis a teljes keretösszeg kétharmadát már megpályázták, több, mint felét szerződésekben le is kötötték, közel hatodát pedig ki is fizették. A február 5-én megnyílt pályázat során a fővárosi cégek 10,8 milliárdos, a vidékiek pedig 19,2 milliárdos keretre, összesen 12 750 elektromosautó-támogatásra pályázhattak. Így kocsinként átlagosan 3,2 milliót kérhettek a cégek, melyeknek azonban az utófinanszírozás, illetve a rendkívül rövid vásárlási idő miatt lényegében le kellett mondaniuk a lízingkonstrukciókról, ami egyet jelentett a visszaigényelhető áfa elvesztésével, ami persze jól jött a költségvetésnek.

Az Energiaügyi Minisztérium közleménye kiemelte: az e-autók terjedésének is köszönhető, hogy a korábbi folyamatos növekedéssel szemben tavaly 7 százalékkal csökkent a közlekedés kibocsátása üvegházhatású gázokból Magyarországon. Ami remek eredmény, csakhogy közben a KSH adatiból kiderül, a hazai járműállomány átlagéletkora elérte a 15,9-, a személykocsiké pedig a 16 évet. Utóbbi kategória 0,2 évvel idősödött fél év alatt. Az elöregedés főként a kétezres évek közepéhez képest látványos. Akkor még alig több, mint 10 év volt a hazai autók átlagéletkora, s évente 190-205 ezer új autót helyeztek forgalomba idehaza, ezzel szemben az idei év első hét hónapjában mindössze 63,3 ezret. A csökkenés legfőbb oka, hogy egyre kisebb a lakossági vásárlások aránya, s ez az évközi adatokon is látható: míg januárban az új autók több mint harmadát vették magánszemélyek, addig júliusban csak a vásárlások 27 százalékát adta a lakossági kereslet, ami elsősorban az újautók drágulásával függ össze. Vagyis, ha a kormánynak fontos a környezetvédelem, akkor nem feltétlenül alapáron majd 18 millióról induló Teslák és bő 15 milliónál kezdődő BYD-k, s pláne nem minimum 20 milliós e-Volvók céges vásárlását kellene segítenie, hanem a lakossági újautó-vásárlásokat: arányos állami támogatással minimum dupla ennyi új, hagyományos autó kerülhetne a magyar utakra.

Az I. kerület volt ellenzéki polgármestere szerint hamis az az ügy, ami miatt utódja, a fideszes Böröcz László, aki feljelentést is tett. Azt állítja, az előző ciklus végén a kormánypárti többség által megszavazott létszámleépíteskre jogszerűen fizettek ki pénzeket.