Az Egyesült Arab Emírségekből indult hódító útjára a dubaji csoki elnevezésű édesség, amely az influenszereknek köszönhetően szó szerint megőrjítette követőiket. A pisztáciakrémmel, tahinival (szezámmagpaszta), kadayif tésztával (török cérnametélt), vajjal és hámozott pisztáciával tömött csokoládé különleges pályafutása tavaly decemberben kezdődött, ekkor ropogtatta el a TikTokon jóízűen egy influenszer. Nyugat-Európát idén ősszel, Magyarországot novemberben érte el a dubaji csoki-őrület, ami azért keltett felfokozott érdeklődést, mert hiába ismerték a TikTok-felhasználók, sokáig nem lehetett hozzájutni. Jelenleg Magyarországon a legnagyobb élelmiszerláncok közül, az Auchan, a Lidl és az Aldi, december 20-ától a CBA egyes üzletei árul dubaji csokikat. De számos hazai cukrászda és kézműves csokoládékészítő gyártja a terméket eredeti receptúrára építve.
Az extrán megtöltött édesség ötletével a Dubaiban élő brit-egyiptomi Sarah Hamouda állt elő még 2021-ben. – Amikor a második gyermekemmel voltam terhes, azon gondolkoztam, hogy valami egyedi, különleges ízt kellene kitalálnom – nyilatkozta a Falstaff című portálnak. – Különböző atomákat és textúrákat akartam egyesíteni egy csokoládéban. Szerintem az emberek azért szeretik nagyon a dubaji csokoládémat, mert az íze egyszerre idéz fel bennük kellemes emléket a múltból és nyújt minőségi élményt a jelenben. A gyártás gondosan megtervezett egyedi eljárással történik, az édességek alapvetően drága és minőségi alapanyagokból készülnek. De ez önmagában nem lett volna elég az áttöréshez. Ehhez szükség volt az influenszerekre, akik a saját felületeiken népszerűsítették – mesélte. Maria Vehera volt az első, aki bemutatta egy videóban az édességet 2023 decemberében, végül több mint hatmillióan lájkolták a felvételt. Ezek után beindult a lavina, és rövidesen egyre felkapottabb lett az édesség. – Hogy őszinte legyek, nem gondoltam volna, hogy ez globális méretűvé növi ki magát. Őrület, ami történt – fogalmazta elképedve a CNN-nek.
Vásárlási korlátozást vezet be a Lidl és az Auchan a dubaji csokiraAz eredeti verziókat cége, a Fix Dessert Chocolatier készíti. Jelenleg hat alap- és egy limitált ízben létezik, amelyek kizárólag az Egyesült Arab Emírségekben kaphatók: Dubajban és Abu-Dzabiban. A FIX Dessert Chocolatier nevű vállalatnak nincs se boltja, se online shopja, a vásárlók a Deliveroo appon keresztül rendelhetnek a dubaji csokiból, de ott is csak korlátozottan. (Az eredeti 200 grammos tábla 68,25 AED, azaz körülbelül 7270 forint.)
De mégis mi állhat az őrület mögött? – A fiatal fogyasztókat azzal lehet megszólítani, hogy elhitetik velük, olyan exkluzív élmény várja őket, amiben csak a kiválasztott szerencséseknek van részük – mondta a ZDF német állami televíziónak Tim Gensheimer, a SINUS Egyetem piac- és társadalomkutatója. – Ennek a korosztálynak az ár nem számít, gyakran a szülők veszik meg, amire a fiatalok vágynak. A drága termék tovább erősíti bennük azt az érzetet, hogy valami egészen különleges élmény vár rájuk.
Levédhető a dubai csoki?
Mostanra számos cég árulja méregdrágán dubai csokoládé néven saját termékeit, kérdés: meddig tehetik? Az eredeten alapuló terméknevek globálisan levédhetők. A Lisszaboni Megállapodás Genfi Szövege egy 30 országot, köztük az EU-t is érintő nemzetközi szerződés – ez alapvetően annak az országnak, régiónak vagy helységnek a földrajzi neve alapján védi a termékeket, ahol az adott terméket gyártják. Rüdiger Bals szabadalmi ügyvivő A Deutsche Welle-nek elmondta, a védelem csupán azokra az országokra vonatkozik, amelyek a szerződés részei. Az Egyesült Arab Emírségek ennek nem tagja, vagyis a megállapodás értelmében nem védhetik meg a dubai csokoládé kifejezést. Ennek ellenére védelmet biztosíthatnak a termékeknek – így a dubai csokinak – az országok közötti kétoldalú megállapodások. Az Emírségek elvileg bejegyeztetheti a dubai csokoládét földrajzi jelzésként a joghatóságán belül, majd pedig oltalmat kérhet az EU-ban – közölte a német szabadalmi és védjegyhivatal. Ez azt jelenti, hogy a Fix Dessert Chocholatier elméletileg levédethetné a dubaji csokoládé nevet, ha akarná, ám egyelőre nincs információ arról, hogy a cégnek lennének ilyen jellegű tervei.
Védjegybejelentési kérelmet adott be a „Dubai Csoki” kifejezésre a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához Bachar Najari szír származású üzletember, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. többségi tulajdonosa és vezérigazgatója - írja a G7. A kérelmet magánszemélyként adta be, a bejelentés elbírálás alatt áll.