képzőművészet;Molnos Péter;Kieselbach Galéria;

120 év lappangás után New Yorkból került vissza Benczúr Gyula alkotása

- A kapitalizmus legszebb része

Húsz évvel ezelőtt, amikor a Kieselbach megjelentette a Modern magyar festészet második kötetét, Molnos Péter művészettörténész sem gondolta, még annyi fontos kép kerülhet elő, hogy arra még egy újabb album is kevés lesz.

Itt egy Munkácsy, ott egy Csontváry, Benczúr, Rippl-Rónai, Aba-Novák, Vaszary, Szőnyi – felsorolni is szinte képtelenség, mennyi kiváló alkotó remekműve jelent meg a Kieselbach Galéria legújabb kiállításán, amely szerda este nyílt, és már be is zárt – legalábbis Vízkeresztig, január 6-ig. A tárlat „pop-up” jellegét az adta, hogy a Kieselbach gondozásában megjelent egy újabb, több mint ötszáz oldalas album, a Megtalált képek, amely több mint 350 műalkotás reprodukciójával, Molnos Péter művészettörténész mintegy száz tanulmányával arról mesél, a lappangó művek megtalálásával – vagy épp egy-egy műgyűjtő piacra lépésével – mennyi meglepetéssel szolgált az elmúlt két évtizedben a hazai műkincskereskedelem.

A Megtalált képek bemutatóján Molnos Péter felidézte, 2003-ban és 2004-ben hasonló motivációkból született meg a Modern magyar festészet két kötete. Akkor azt gondolta, többé „nem lehet majd akkorát dobni”, nem tartotta valószínűnek, hogy húsz év alatt még annyi fontos kép kerüljön elő, mint az 1980-as évektől az ezredfordulóig. De tévedett. – Kieselbach Tamásék végigfotózták az összes magyar múzeumot, az összes magángyűjteményt, és elképedtem én is: még annál is sokkal gazdagabb a XX. századi magyar festészet, mint amit korábban gondoltam. Ennek hatására fogalmazódott meg bennem, ezt könyvben is meg kellene mutatni – mondta el a Megtalált képek bemutatóján Molnos Péter.

– A legtöbb művészettörténész, aki a magyar festészettel foglalkozik, tulajdonképpen a műkereskedelemből táplálkozik. Azokat a képeket vesszük elő, azokat kutatjuk, amelyeket a műkereskedelem hajt fel – mesélte a kötet szerzője. – A kapitalizmusnak ez a legszebb része. Nincs olyan sok szép része a kapitalizmusnak, de ez valóban szép: van egy üzlet, egy olyan tevékenység, ami üzletileg hasznot hoz valakinek, és ez teljesen direkt módon a nemzeti kultúrkincs gyarapodásával jár. Egy műkereskedő, ha felhajt egy festményt, akkor nem csak egzisztenciális biztonságot teremt magának, hanem bizonyos értelemben ő is értéket teremt. A műgyűjtőtől, a műkereskedőtől pedig az idő előrehaladtával minden fontos mű végül a múzeumba kerül. Ez a kiállítás tulajdonképpen tiszteletadás is a XX. századi magyar műkereskedelem előtt: tudatosítanunk kell, a képek döntő többsége – amelyeket mi a múzeumban megcsodálunk – először a műkereskedőnél válik értékké. Ő jelöli ki azt az irányt, ami a művészeti kánont meghatározza, ez csapódik le a művészettörténészek és a muzeológusok munkájában is, és ezek a képek kerülnek a képzőművészeti könyvekbe. Ez volt az egyik fő cél: mutassuk meg, hogy milyen remekműveket hajtott fel az elmúlt húsz év magyar műkereskedelme, és próbáljuk azt tudatosítani, még tényleg egy aranykorban élünk, és ez a korszak még tart. Aki benne van az aukciós piacon, az tudja: hogy fantasztikus művek kerülnek elő külföldről is, a tengeren túlról, Európa nyugati országaiból. Ez a műkereskedelem tevékenységének köszönhető, mert semmi sem csábítja elő jobban a rejtőzködő remekműveket, mint az, hogy komoly pénzre válthatók. Én magam is persze néha elborzadok egy-egy festmény magas árának a hallatán, de azt tudatosítani kell: a Nyugat-Európában lappangó képeket csak a magas ár csábítja elő. A 10 milliós, 20 milliós, 100 millió forintos ár már egy francia, egy angol, egy amerikai polgárnak a fantáziáját is megmozgatja, le fogja venni a lakása faláról a képet és elhozza Magyarországra. Ez mindannyiunk közös érdeke és haszna – fogalmazott Molnos Péter.

Munkácsy Mihály 1870-es évekre datált festménye, az Alkonyat

Az persze csak első hallásra meghökkentő, hogy egy francia, egy angol, egy amerikai polgárnak a falán is díszítheti magyar festőművész alkotása: mint a könyvhöz kapcsolódó kiállítás is hangsúlyozta, a művek többsége már eleve idegenben, elsősorban Párizsban, Berlinben és Rómában készült. Erre elég nagy emlékeztető a Szépművészeti Múzeum jelenleg is látható Munkácsy-kiállítása. És akadtak olyan alkotók is, akik éppen a legerősebb, korai alkotói korszakukban szinte kizárólag párizsi, londoni és New York-i galériákon keresztül forgalmazták alkotásikat. Közéjük tartozott az itthon alig ismert Ferraris Artúr, akinek keleti témájú, virtuóz technikával megfestett képei az elmúlt évtizedekben kizárólag a nagy nemzetközi aukciósházakban tűntek fel, így szinte csodaszámba megy, hogy Ferraris magyar tárgyú festménye, a Kieselbach kiállításán látható. Benczúr Gyula Koszorút a mamának című festménye is egy jeles műgyűjtő jóvoltából került vissza 1998-ban Magyarországra New Yorkból, több mint 120 év külföldi lappangás után.

A XIX. és XX. századi magyar festmények egy jelentős része mindenesetre elpusztult, illetve elveszett: a kiállítás megemlíti a villamoson felejtett Vajda Lajos- mappát, a Kassák Lajos által 1926-ban Bécsben hagyott bőröndöt, benne a Ma-számok teljes reprodukciós „alapanyagával”, a műtermekre hullt bombákat és a szovjetek által elhurcolt, a mai napig hadizsákmányként kezelt műveket is.

A fejletlen művészeti mecenatúra ugyanakkor jelentős szerepet játszott a műalkotások elkallódásához. Mint arra a kiállítás is kitér: sok igazságot tartalmazó közhely, hogy egy mű az alkotójánál van a legveszélyesebb helyen. A fiatalkori, modernebb hangvételű, így a konzervatív hazai ízlés által kevésbé elfogadott – vagy éppen a művész által túlhaladottnak vélt – művek gyakran estek áldozatul az átfestéseknek, vagy a vásznak végezték több darabban. A művészeti „recycling” azonban nemcsak az avantgárd művészekre volt jellemző, hanem a római iskola vezető mesterére, Aba-Novák Vilmosra is, aki a tárlaton megjelenő, öt négyzetméteres Nagy trattoria című festményét szerencsére nem aprította fel, hanem feltekerte, ennek köszönhetően élte túl a második világháborús bombázásokat.

A tárlat – és a katalógus – ugyanakkor nem tesz említést Berény Róbert Weiner Leó-portréjáról, amelyet mintegy tíz évvel ezelőtt Barki Gergely művészettörténész fedezett fel a Stuart Little, kisegér című családi film díszletelemeként – a mű azóta már a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményének része. Az album előszavában a galériatulajdonos, Kieselbach Tamás művészettörténész ugyanakkor megemlíti, hogy már készül a Megtalált képek második kötete – feltehető, hogy abban e kép kalandos története is szerepelni fog.

Infó: Molnos Péter: Megtalált képek (Felfedezések és meglepetések az elmúlt 20 év műkereskedeméből), Kieselbach Galéria, 2024. Az albumhoz kapcsolódó kiállítás 2025. január 6. és február 28. között látogatható a Kieselbach Galériában (Budapest, V., Szent István körút 5.)

A Kincs a múltból című filmben holokauszt-túlélő Edek (Stephen Fry) negyvenöt éve Amerikában él és esze ágában sincs visszalátogatni gyerekkora helyszínére, Lengyelországba. Lánya, Ruth (Lena Dunham) a rendszerváltás után viszont rábírja apját, hogy együtt szembenézzenek a családi múlttal. Mintha csak az olyan egyszerű lenne. A társforgatókönyvíró-rendező Julia von Heinz a Berlinálén válaszolt a kérdéseinkre.