reneszánsz;barokk;portré;festőművész;

- Barokk alsógatyával

Hogy kerül a raptor a vászonra? Hogy találja meg egy kortárs alkotó Giotto fényhasználatában és a sienai Lorenzetti testvérek valósághű ábrázolásában önmagát? És a XIV. századi angol Wilton-diptichonban? A kigyúrt mezei nyúlra tekeredő kígyóban és gémmel harcolásban rózsaszín fürdőköpenyben? Orr Mátéban vannak a válaszok.

Orr Máté festményein a barokk, a reneszánsz és a kortárs stílus keveredik, a művei a képalkotó szoftverek világát is megidézik. Az elmúlt korszakok művészetét behatóan ismeri, a különleges stílusára pedig 2009 őszén lelt rá, amikor Firenze, Siena és Padova városait járta, ahol a múzeumok és templomok falain számos késő középkori és kora reneszánsz festményt vizsgált meg.

Máté festményein mindig zajlik az élet: hol egy krokodil harcol egy őzzel, hol egy kígyó tekeredik egy kigyúrt mezei nyúlra, vagy kacsa és kutya harap egymás testébe. Ám mindezt nem brutálisan, hanem olyan érzést keltve, mintha az állatok kecsesen táncolnának egymással, hogy esztétikai élményt nyújtsanak a befogadónak. Ezt érezni Orr Máté kiállításain, és ezt érezni a műtermében is, melynek falain delfin, cápa, fóka, kardhal és flamingó feszül egymásnak, egyes képeken pedig maga a művész is feltűnik, amint rózsaszín fürdőköpenyben veszi fel a harcot egy gémmel, vagy lila kapucnis pulcsiban önt kávét magának, miközben az asztalon egy tigris egy gazellával küzd.

– Ez a festészeti nyelv, amit használok, egyértelműen kortárs, de felfedezhetőek benne más korszakok jegyei is, mint a reneszánsz vagy a barokk – meséli. – Ez persze nem véletlen, hisz már gyerekkoromban Nyíregyházán, a művész tanár szüleim házi könyvtárában elsősorban klasszikus művészek albumai voltak. Akkor még nem volt sem internet, sem Instagram, így az időmet valahogy ki kellett töltenem, és ez sokszor a Bosch- meg Dalí-könyvek lapozgatásával telt. De Boschtól csak a Pokol-képeket szerettem, a Mennyországot eléggé unalmasnak tartottam.

Életünk egyre nagyobb része zajlik a digitális médiatérben, de hogy készíti fel a telefonokat beszedő iskola a diákokat erre? Mi jellemzi a gyerekek, kamaszok viszonyát a saját médiaeszközeikhez? Miért van szükség a digitális eszközhasználaton túl a médiaoktatásra? Például mert a demokrácia is ezen múlhat – véli Rajnai Richárd PhD, médiakutató, aki két évtizeden át tanított mozgókép- és médiaismeretet, illetve történelmet egy pécsi művészeti középiskolában. Miért van szükség a médiaműveltség fejlesztésére? címmel jelent meg hiánypótló kötete a témában, rengeteg friss, a Covid alatt és után felvett kutatással színesítve.