Budapest;Vitézy Dávid;elvonás;arculat;vádak;csoportos létszámleépítés;személyeskedés;Faix Csaba;

- Vitézy Dávid: Ezután a fővárosra költ a főváros, és ez nem tetszik azoknak, akik eddig sok tízmillió forintot húztak ki a Budapest Brandből

A Podmaniczky Mozgalom vezetője öt pontban vágott vissza az őt zsarolással vádoló Faix Csaba vezérigazgatónak. 

„A Budapest Brand nevű marketingügynökség helyett 2025-ben útfelújításra, hajléktalanellátásra, állatvédelemre, BKK-rendészetre költ inkább a főváros. Erről döntött teljes egyetértésben a Fővárosi Közgyűlés, és most ez nem tetszik azoknak, akik eddig sok tízmilliós szerződéseket, nyolcmilliós vezetői prémiumokat húztak ki, és így működtették a fővárosi marketingügynökséget – ők kiabálnak most hangosan” – írja a Faix Csaba vezérigazgató lapunkban pénteken megjelent indulatos interjújára adott, nem kevésbé szenvedélyes Facebook-posztjában Vitézy Dávid fővárosi képviselő.

A cégvezető nemrég bejelentette, hogy távozik a társaság éléről, mert 31 dolgozóját kellett elbocsátani, ugyanis éppen a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője javaslatára, amit Karácsony Gergely főpolgármester is elfogadott, nem kapják meg az idén nekik ígért 475 millió forintos támogatást.

Vitézy, akit Faix egyenesen zsarolással vádolt meg, öt pontban fejtette ki a véleményét

  • 1. A Budapest Brand személyi jellegű kiadásai a hivatalos 2023-as beszámolójuk szerint 789 millió forintot tettek ki 72 fős létszám mellett. Ez azt jelenti, hogy havonta fejenként 913 ezer forint volt az átlagos személyi kiadás. Ez 67 százalékkal több, mint a Szabó Ervin könyvtár vagy a Kolibri színház hasonló adata, de 25-30 százalékkal több, mint a legsikeresebb budapesti színházak (pl. Katona, Radnóti) bérszintje, és meghaladja még a rengeteg speciális tudású mérnököt foglalkoztató BKK-t is. És ez nyilván átlag, amit a vezetők bérei térítenek el: például Faix Csaba és Bakó Ágnes, a vezérigazgató és helyettese tavaly 8-8 millió forintot prémiumot vettek fel, alig kevesebbet, mint a fővárosi óriáscégek vezetői (BKK, BKV, BKM, Vízművek). Ugye belátható, miért tarthatatlan, hogy a Főváros legjobban fizetett cége a marketingügynöksége legyen?

  • 2. Budapest a vitathatatlan kulturális értéket jelentő színházai, így például a Katona vagy a Radnóti számára sem tudott érdemi többletforrásokat adni idén, pedig a Brandtől jócskán elmaradó színházi fizetések miatt ez igencsak indokolt lenne. Az Örkény színház számára a Merlin programokkal való megtöltéséhez szükséges források is hiányoznak a 2025. évi költségvetésből. Ahogy a Kolibri vezetőváltási botrányának gyökere is az, hogy a Főváros nem tudta a színházat fenntartani és átadta a kormánynak - így nem tud beleszólni, ki legyen az igazgató. Eközben tényleg arról vitatkozunk, hogy a Budapest Brand kapjon-e 450 milliót marketingkampányokra? Ha a Fővárosnak még milliárdokkal lenne több pénze kultúrára, akkor se lenne valójában az első tíz legfontosabb feladat között a Brand változatlan működtetése ilyen fizetésekkel és ilyen közpénz-felhasználási fegyelemmel, ami az elmúlt években látható volt.

  • 3. Mindezekre is tekintettel a Fővárosi Közgyűlés összes frakciója és a főpolgármester is egyetértett a közpénzekből működő városi marketingügynökség költségvetési forrásainak radikális csökkentésével. A Brand eddigi forrásait ugyanis valóban a felsorolt célokra, útfelújításra, hajléktalanellátásra, állatvédelemre és BKK-rendészetre csoportosítja át a Közgyűlés idén, részben valóban az én javaslatomra, részben amúgy a Karácsony Gergellyel közös javaslatunkra. És igen, ahogy a kampányban, a Partizán-vitán is elmondtam: fontosabbnak tartom az utak felújítását, mint azt, hogy a város milliárdokból marketingügynökséget működtessen.

  • 4. Az elmúlt hetekben a cég körüli hisztériakeltés során teljesen alaptalan álltásokat is megfogalmazott a cég vezetője, amit aztán ma saját maga cáfol a Népszavában, miszerint a Budapest Kártyából “egymilliárd forintos bevételt termel” a cég. Tehát az az állítás, hogy itt mindenkit ki kell rúgni és a cég korábbi ciklusokban is végzett turisztikai alapfeladataira se maradna forrás, egy percig sem volt igaz.

  • 5. A nyilvánosságban kialakult vita nyomán az elmúlt napokban súlyos korrupciógyanú is megfogalmazódott egy másik frakció részéről a Brand működése kapcsán, mesterséges intelligencia által megírt sokmilliós kamutanulmányok gyanúja merült fel. Ezeket az ügyeket alaposan ki kell vizsgálni, még akkor is, ha a Brand vezérigazgatója hetek óta önérzetes interjúkban panaszkodja tele a sajtót, és támadja a saját tulajdonosát és munkáltatóját, azaz a Fővárosi Közgyűlést a költségvetés kapcsán hozott döntések miatt – ezzel amúgy kiválóan alátámasztva, miért hoztunk helyes döntést decemberben.

A vita, mint kiderült, ezzel koránt sem ért véget, a főpolgármermester-választáson mindössze 293 vokksal aulmaradt Vitézy Dávid kommentben is kitért a Népszava-interjú egyik kérdésére, az említett korrupciógyanús ügyre, amelyben megrendeltek egy oldalanként 148 ezer forintba kerül tanulmányt. Minderre Faix Csaba azt közölte, hogy szerinte ennyiért is megérte, sőt ezzel spóroltak nagyon sok pénzt, mert nem kellett felvenni annyi embert Budapest 150. évfordulós ünnepségsorozatához.

Vitézy szerint arról szólt a tanulmány, hogy miért ne csinálják meg, amit a főváros kért tőlük, ráadásul tanulmány meglehetősen komolytalan. Faix azonban leszögezte, hogy ők igenis jó munkát végeztek, és szerinte az őt személyeskedéssel illető Vitézy személyeskedik. 

Szijjártó Péter szerint a pénzből magyar vállalatok feldolgozó üzemeket, tenyészeteket és vízerőműveket fognak létrehozni a közép-ázsiai országban.