A Pest Vármegyei Főügyészség a megtévesztett utasok beadványai alapján indított vizsgálatot egy budapesti utazási iroda ellen – derül ki a vádhatóság szerdán kiadott közleményéből.
Az ügyészség tájékoztatása szerint az utazási iroda 2024 januárjára szervezett, repülős utazásokat kínált egy srí lankai szállodába, all inclusive ellátással. A honlapon közzétett fényképek alapján a hotel közvetlenül a tengerparton feküdt, hosszú, lassan mélyülő homokos partszakasszal, melyet trópusi pálmafák öveztek. A helyszínre érkező utasok azonban ezzel szemben azt tapasztalták, hogy a tengerpartot hullámtörő kövek és drótkerítés határolja, őrtorony is áll rajta, ráadásul a szállodából közvetlenül nem lehet megközelíteni. A kerítésen túlra vezető út pedig csak egy meredek, sziklás lejárón keresztül vált elérhetővé.
Az utasok helyben panaszt tettek, de elmondásuk szerint az utazási iroda mindössze egy masszázst és egy halvacsorát ajánlott fel kompenzációként. A szálláshely megváltoztatására az utazás utolsó napjaiban is csak felár ellenében volt lehetőség.
Az ügyészség hangsúlyozta, hogy az utazási irodák által közzétett képek és reklámok kiemelten befolyásolják a fogyasztói döntéseket. A szállodákról és környezetükről készült felvételek esetében érvényesül az úgynevezett „lehorgonyzási hatás”, vagyis a vásárlók döntését elsősorban a vizuális információk befolyásolják, míg a későbbi, írásos tájékoztatás – különösen, ha ellentmond a látottaknak – már kisebb jelentőséggel bír.
A vizsgálat alapján az ügyészség megállapította, hogy a valóságtól eltérő képek közzétételével az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Az érintett utasok jogszabályi rendelkezések alapján kártérítésre lehetnek jogosultak, ugyanis – bizonyos kivételekkel – az utazási iroda akkor is felelős, ha a szálláshelyet külföldi szolgáltató üzemelteti.
Az eljárás során az ügyészség perelhárító felhívást intézett a vállalkozáshoz, felszólítva az irodát, hogy távolítsa el a honlapjáról a félrevezető képeket, és nyilatkozzon arról, elismeri-e a szerződésszegést az érintett utasok ügyében. A vállalkozás végül eleget tett az ügyészség követeléseinek: eltávolította a megtévesztő utazási ajánlatot, elismerte a szerződésszegést, továbbá vállalta, hogy nem hivatkozik kimentési okokra a fogyasztóknak nyújtandó esetleges díjengedmény és további kártérítés tekintetében.