„Ismerjétek meg Miskát, aki egyszerre tiszteleg a magyar népi hagyományok előtt és idézi meg a modern japán kawaii stílust!” – olvasható az Expo 2025 Magyarország Facebook-oldalán közzétett bejegyzésben, amelyben bemutatták az Oszakai Világkiállítás Magyar Pavilonjának „házigazdáját”, vagyis kabalafiguráját. Miska tehát megidézi a magyar kultúrából ismert emberfejű, süveges borosedényt, mely régen a keresztelőkön, esküvőkön és más ünnepi eseményeken szolgált a bor felszolgálására. Részben a felkelő Nap országához is kapcsolódik: kerekded alakjával és nagy szemével utal a japán kultúrából és főleg a japán design világából, a képregényekből (mangákból) és animációs filmekből (animékből) ismert kawaii, azaz kedves, cuki stílusra.
A Miska-figura kinézete kapcsán felkerestünk egy designteoretikust és egy designert, hogy fejtsék ki a véleményüket. – Kabalafigurát nehéz tervezni, akár világkiállításra készül, akár egy márkának készítik, hiszen át kell adnia az adott esemény vagy termék hangulatát. Másrészt ahogy az ábrázolt tárgyat kabalafigurává alakítják, az óhatatlanul infantilizálódik, hiszen a kabala célja éppen az, hogy megnyerő és kedves legyen. Itt is ez történt, ami miatt sokan felháborodhatnak, noha az eredeti tárgy is egy jó kedélyű, nagyhasú alakot ábrázol – mondta Mayer Kitti designteoretikus.
– Nekem a miskakancsó mint motívum tetszik, a figura megvalósításával azonban gondjaim vannak, mivel egy kabalának olyan magas minőséget kell hozni, amit csak egy szakavatott designer vagy más művész tud megtervezni, aki tényleg ezzel a területtel foglalkozik. Ezt a figurát viszont nem érzem nívósnak, a kawaii stílust pedig sokkal egyszerűbb elemekből is meg lehetett volna idézni, pláne, hogy abban a japánok nagyon profik – véli Demeczky Nóra designer, hozzátéve, az is kérdéses, hogy Miska hogyan fog majd festeni később, amikor plüsst, hűtőmágnest vagy esetleg animációs figurát készítenek belőle.
Végül megkérdeztük azt, mit üzen maga a figura? – Szerintem azt mutatja, hogy szegény a vizuális kultúránk, ha pont ezt a motívumot emeljük ki belőle, márpedig a nívós eseményen a kultúránkat kell képviselni. És bár a figura egy borosedény, azért nem asszociálnék a magyar alkoholfogyasztási szokásokra, de a kabalának azért elég pirospozsgás az arca – mondja Demeczky Nóra. Ezzel szemben Mayer Kittinek pozitív véleménye van: – Ez a kerekded figura kellemes érzéseket kelt a befogadóban, és annak kapcsán talán a világkiállítás látogatói elkezdenek érdeklődni a miskakancsó és szélesebb értelemben a magyar kultúra iránt.
A Miska-figura kinézete kapcsán felkerestünk egy designteoretikust és egy designert, hogy fejtsék ki a véleményüket. – Kabalafigurát nehéz tervezni, akár világkiállításra készül, akár egy márkának készítik, hiszen át kell adnia az adott esemény vagy termék hangulatát. Másrészt ahogy az ábrázolt tárgyat kabalafigurává alakítják, az óhatatlanul infantilizálódik, hiszen a kabala célja éppen az, hogy megnyerő és kedves legyen. Itt is ez történt, ami miatt sokan felháborodhatnak, noha az eredeti tárgy is egy jó kedélyű, nagyhasú alakot ábrázol – mondta Mayer Kitti designteoretikus.
Ő itt Miska, a kancsó, az Oszakai Világkiállítás magyar kabalafigurája– Nekem a miskakancsó mint motívum tetszik, a figura megvalósításával azonban gondjaim vannak, mivel egy kabalának olyan magas minőséget kell hozni, amit csak egy szakavatott designer vagy más művész tud megtervezni, aki tényleg ezzel a területtel foglalkozik. Ezt a figurát viszont nem érzem nívósnak, a kawaii stílust pedig sokkal egyszerűbb elemekből is meg lehetett volna idézni, pláne, hogy abban a japánok nagyon profik – véli Demeczky Nóra designer, hozzátéve, az is kérdéses, hogy Miska hogyan fog majd festeni később, amikor plüsst, hűtőmágnest vagy esetleg animációs figurát készítenek belőle.
Végül megkérdeztük azt, mit üzen maga a figura? – Szerintem azt mutatja, hogy szegény a vizuális kultúránk, ha pont ezt a motívumot emeljük ki belőle, márpedig a nívós eseményen a kultúránkat kell képviselni. És bár a figura egy borosedény, azért nem asszociálnék a magyar alkoholfogyasztási szokásokra, de a kabalának azért elég pirospozsgás az arca – mondja Demeczky Nóra. Ezzel szemben Mayer Kittinek pozitív véleménye van: – Ez a kerekded figura kellemes érzéseket kelt a befogadóban, és annak kapcsán talán a világkiállítás látogatói elkezdenek érdeklődni a miskakancsó és szélesebb értelemben a magyar kultúra iránt.
Világhódító, kerekded figurák
A Miska-figurán is felismerhető kawaii (cuki) stílus nemcsak Japánban, de az egész világon hódít, az egyik legfőbb képviselője a Hello Kitty nevű márka, melynek piros masnis, fehér színű macskáját 1974-ben tervezte meg Simizu Juko designer. A kawaii figurákra jellemző, hogy pasztell színűek, nagy szemük van, lekerekített formákkal bírnak, és törékenységet sugallnak.