Magyarország;kiállítás;népviselet;Hagyományok Háza;

 A háziipari szövetkezetek a népművészeti hagyomány folytatását képviselték, gyűjtőmunkát is folytattak

Úgy is szép, hogy nem matyó hímzés

Ma is szenzációszámba megy, ha egy világhírességet magyaros motívumokkal díszített ruhában fotóznak le, de ez akár száz évvel ezelőtt is elfordulhatott, még Amerikában is. Divat a folklór: hirdeti a Hagyományok Házának kiállításának címe – avagy nincs új a nap alatt.

Időnként keveri a matyó mintát a kalocsaival? Meglehet, a laikusok tévesztéseivel Czingel Szilvia kulturális antropológus, néprajzkutató is tisztában van, a Folk Fashion – Divat a folklór című tárlat kurátoraként egy kalotaszegi, egy matyó, egy sárközi és egy kalocsai viselet bemutatásával indítja a Hagyományok Háza új kiállítását. A tárlat ilyetén felütése – négy ismeretlen alkotó pompázatos munkája – persze nem csupán edukációs célzatú: e négy tájegység viselete sok divattervezőt ihletett meg az elmúlt évszázadban. A folklór iráni érdeklődés a hagyományos népművészet hanyatlásával párhuzamosan a XIX. század végén bukkant fel hazai és nemzetközi szinten. A néprajzosok, régészek, művészettörténészek mellett a művészek és a szélesebb közvélemény is figyelemmel fordult a népművészet értékei iránt. A divatban az 1910-es évektől kezdve jelentek meg olyan ötletek, motívumok, amelynek forrása a népművészet, az úri közönség ekkor már nem tévesztette össze a kalocsait a matyóval. A Folk Fashion – Divat a folklór ezt szemlélteti és meséli el mintegy 150 öltözékkel és kiegészítővel, a XX. század elejétől a kortárs dizájnerekeig. Történetekből, időnként egészen drámai embermesékből pedig e téren sincs hiány.

Ki gondolta volna például, hogy Mrs. Donald Petersonnak köszönhetően az Egyesült Államokban már 1916-ban kaphatóak voltak magyaros mintájú blúzok a Wanamaker’s áruház New York-i palotájában? Igaz, Mrs. Donald Peterson ekkor még Kárász Mariska néven volt ismert, tizennyolc évesen kapta a megrendelést a Munkácsy-kollekciójáról is ismert John Wanamaker vállalkozásától. A budapesti születésű textilművész, író a mezőkövesdi, a martosi és a buzsáki tüllhímzést használta motívumként, díszítőtechnikaként alkalmazta a hímzést, a batikolást, a textilapplikációt, a filcből készített szűráttétet és a gyapjúfonalból készített szűrhímzést. Testvérével, a forma- és textiltervező, grafikus Ilonkával az 1910-es évek derekán csatlakozott a Designed in America mozgalomhoz. A mozgalmat a New York-i American Museum of Natural History textilgyűjteményének kurátora, Moris De Camp Crawford alapította, a mozgalom tagjai e múzeum gyűjteményének észak- és dél-amerikai, balkáni és kelet-közép-európai műtárgyainak motívumkincsében leltek inspirációra. A múzeumi tárgyak ilyen célú tanulmányozásának példáját később az európai divattervezők is átvették. Kárász Mariska az 1930-as évek elején házasodott meg, két gyereke születése után gyerekeknek tervezett széles körben méltatott ruhákat. Divatkarrierje az 1940-es évek elején ért véget egy műteremtűz és az Egyesült Államok második világháborúba való belépése után, de művészi hímzéseit – a második világháború után készített absztrakt mintájú falikárpitokat is – számos amerikai közgyűjtemény megőrizte.

A kortárs öltözékek között Szűcs Edit kézi fonott ruhája is látható a tárlaton

Hasonló mozgalomra Magyarországon egészen 1933-ig kellett várni, Ferenczy Ferenc belügyminisztériumi titkár a Társadalmi Egyesületek Szövetsége keretében ekkor hirdetett meg pályázatot magyar gyárak anyagából készülő ruhákra, az európai stílusú viseletet magyaros viseletté alakítására. A divatverseny hatalmas sikerét látva alakította meg a Magyar Öltözködési Mozgalom Országos Bizottságát, amely évente hasonló pályázatot írt ki. (Kezdeményezése nem volt előzmények nélküli: a Nőiszabók Országos Szövetsége 1920-ban írt ki magyaros ruhák készítésére pályázatot.) 1933 júniusában hasonló mérföldkő volt az Operaház jelmeztervezője, Szunyoghné (később Zsindelyné) Tüdős Klára A nagyvilág divatjának magyarosítása című előadása az Ipartestületben. Tüdős Klára a ruhamozgalom legmarkánsabb képviselőjeként a háziipar fellendülésétől remélte az ország társadalmi problémáinak megoldását. Jól működő háziipartelepet hozott létre, hogy ahol csak lehet, az eredeti helyszínen készítsék el a ruhák alapanyagát és hímzését. 1936-ban megnyílt belvárosi Pántlika szalonjában a kor filmcsillagai adták egymásnak a kilincset. Bár a kiállítás nem tér ki rá: Fény és árnyék című, 1943-ban bemutatott filmjének köszönhetően Tüdős Klára volt az első magyar filmrendezőnő is, de ami ennél is fontosabb: a vészkorszakban mintegy száz ember életét mentette meg. 1951-ben a férjével együtt kitelepítették, tizenkét évig volt házmester egy balatonlellei villában, csak halála után kilenc évvel, 1989-ben rehabilitálták.

A kiállítás felütése: kalotaszegi, kalocsai, sárközi és matyó viselet

Az 1920-as és 30-as években Almássy Jacqueline grófnő a társasági lapok egyik kedvelt szereplője volt, számos jótékonysági rendezvény szereplőjeként is, és persze a párizsi ékszerkirály, Louis-J. Cartier feleségeként is. Az Est című lap 1939 januárjában a hölgyvilágnak nagy szenzációként jelentette: magyaros lesz a nyári világdivat, mivel Almássy Jacqueline vendégül látta párizsi barátnőjét, Elsa Schiaparelli divattervezőt – Coco Chanel legnagyobb riválisát –, akivel „mindennap kirándult Budapestről azokra a magyar vidékekre, amelyeken különösen érdekes, színes és jellegzetes a magyar viselet”. A tárlat szempontjából ez mindenképp fontos, ám a jelen tekintetében az is érdekes, hogy Párizs német megszállása – és New Yorkba emigrálása – előtt Madame Schiaparelli 1940-es tavaszi kollekciója földbara színű és terepmintás ruhákból állt, azaz Volodimir Zelenszkij ukrán elnök katonás öltözéke az haute couture szempontjából is kifogástalan.

Közelmúltunk – kissé még a jelenünk része – a táncházmozgalom és a hippimozgalom folkdivatja, a háziipari szövetkezetek ma már jobban értékelt népi ruhái, és az a dicsőség, hogy az elmúlt évtizedekben olyan hírességeket is magyaros öltözékben fotóztak le, mint Lady Diana vagy Claudia Schiffer. A néhai walesi hercegnő és a német szupermodell – akárcsak Elizabeth Taylor, Brooke Shields, Nancy Kissinger, vagy Naomi Campbell – mind Lea Gottlieb kollekcióit viselték. A tervező Róth Lea Lenkeként született Sajószentpéteren 1918-ban, férjével, Gottlieb Árminnal nem sokkal a második világháború előtt ismerkedett meg, a Gottlieb család esőkabátgyárában volt könyvelő. Férjét munkaszolgálatra vitték 1944-ben, ő a lányaival bujkálva élte túl a holokausztot, 1949-ben emigrált családjával Izraelbe, ahol esőkabátgyárat nyitott, csak épp eső nem volt hozzá. Így született meg 1956-ban a strand- és fürdőruhákat gyártó Gottex gyár, amely sikerei csúcsán 80 országba szállította ruháit, amelynek mintáit Chagall művei és a magyar népviselet motívumai ihlették: a Csárdás kollekciót a matyó motívumok, a Hungarian Rhapsody-kollekciót pedig a kalocsai minták kavalkádja tette híressé.

Infó: Folk Fashion – Divat a folklór. Hagyományok Háza (Budapest, I., Corvin tér 8.). Kurátor: Czingel Szilvia. A kiállítás október 30-ig, keddtől vasárnapig látogatható. (Nyári szünet: július 28. – augusztus 18.) A kiállítás március 12-én áramszünet miatt zárva tart.

Hisztérikus lakógépeket, háborús tragédiákat és forradalmi eszmék expresszív anti-szépégeit fedezhetjük fel a budai villák között, amelyek A brutalista című film alkotóit inspirálták.