Összesen 24 milliárd forintnyi forrást vont el a MÁV-tól a kormány Lázár János javaslatára 24 óra alatt – írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője a tegnap éjjel megjelent Magyar Közlöny alapján arra hívja fel a figyelmet: az eredetileg 20 milliárd forintos idei vasútfejlesztési keretet az építési és közlekedési miniszter nem költötte el – „nyilván olyan jó állapotban van a magyar vasút, hogy nem volt mire” –, és ezért 18 milliárdot év végén átcsoportosítanak autópályákra. Például – jegyzi meg – a teljesen felesleges, túlméretezett Mohácsi hídra, ami önmagában 63 milliárdot drágult az év végére.
„Ízlelgessük egy kicsit: a hazai központi költségvetésben eleve alig volt vasútfejlesztési forrás (míg a cseheknél 1000 milliárd forint volt idén, nálunk húsz), de végül még annak a 90 százalékát is autópályákra költjük”
– hangsúlyozza Vitézy.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője a bejegyzésében kitér arra is: tegnap megjelent a hír, hogy megszüntetik a kamionok vasútra terelésére szolgáló ún. egyeskocsi-támogatást, ami 6,7 milliárd forint volt. „Ez a pénz a vasúti árufuvarozó cégeken keresztül pályahasználati díj formájában visszafolyt a MÁV büdzséjébe, eleve így volt kitalálva a támogatási rendszer – kamion helyett szállíts vasúton, és az állam annyival támogat, amennyit befizetsz a MÁV-nak. Ezt a pénzt a MÁV pályafejlesztésekre fordította épp olyan vonalakon, ahol a vasúti árufuvarozás segít életben tartani a vidéki vasúti hálózatot. Tehát újabb vidéki regionális vasútvonalak kerülnek veszélybe Lázár döntése nyomán” – állapítja meg Vitézy, aki szerint
„ez így maga a vasútellenes, vasútromboló magyar közlekedéspolitika esszenciája, Lázár János 4 éves rombolásának tökéletes összefoglalása”.
Reagált Lázár János tárcája
Az alábbi közleményt juttatta el az Építési és Közlekedési Minisztérium lapunkhoz:
„Nyilvánvaló, hogy Vitézy Dávid eltévedt a sorok között: nem kevesebb, hanem sokkal több! A MÁV már idén is többet fordított pályafelújításra, mint tavaly, jövőre pedig ennek a sokszorosát fogja. 2026-ban növekszik a saját forrásból megvalósuló beruházások aránya, ráadásul elindul az a közel 800 milliárdos infrastruktúrafejlesztési program is, amelynek felét ̶ a brüsszeli ellenzék által sokszor, de végül hiába fúrt ̶ EIB-hitel, felét pedig hazai forrás biztosítja. Csak ebből 1000 kilométernyi vasúti pálya újul meg. Tegnap 40%-os áremelésről, ma 90%-os forráselvonásról terjesztett álhíreket Vitézy Dávid. Vajon mit készít be holnapra: 110%-os járatcsökkentést?"

