vita;késés;MÁV;drágulás;tender;uniós forrás;Közbeszerzési Döntőbizottság;HÉV;Skoda;

Késve és tízmilliárdokkal drágábban vehet HÉV-járműveket a MÁV

A járműbeszerzés egyik résztvevőjeként a Škoda Transportation fordult Közbeszerzési Döntőbizottsághoz a vasúttársaság által elvárt, szerintük műszakilag ésszerűtlen és versenykorlátozó feltételek miatt. 

Hiába írta ki a MÁV október végén a HÉV-kocsik beszerzésére a közbeszerzési eljárást, mert a sikertelen előzetes vitarendezési eljárás után a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult a Škoda Transportation – írja a G7 a Telex oldalán. A keddi cikk utal arra, amiről a Népszava már többször is foglalkozott, hogy eleve nagyon szűk a határidő ahhoz, hogy az uniós pénzügyi ciklus 2029 végi zárásáig megérkezzen az 54 darab vonatból 24 a H5-ös szentendrei HÉV-re. A problémás kiírás miatt ugyanakkor késhet és tízmilliárdokkal drágulhat az egész beszerzés. A Škoda szerint olyan műszaki elvárásokat fogalmazott meg a MÁV Személyszállítási Zrt. a közbeszerzésben, amelyek nem észszerűek, és szűkítik a piaci versenyt.

A közbeszerzési portálra feltöltött előzetes vitarendezési eljárás alapján a G7 kiemeli, hogy a MÁV az új vonatokra a svájci, ZMBS nevű vonatbefolyásoló rendszer telepítését kéri. Szakmai források szerint ilyen berendezés Magyarországon nem működik, költséges, használata műszakilag kétséges és versenykorlátozó is lehet. Mások a Stadler érdekeit vélik felfedezni a feltételben, és az uniós engedélyeztetési eljárást is nehezíti. – A vonatbefolyásoló rendszerek darabja manapság fél-egymillió euróba kerül járművenként. Az összesen 54 darabos HÉV-beszerzés esetén ez tízmilliárd forintos nagyságrendű többletköltséget jelent. A tender összértéke 325 milliárd forint (841 millió euró).

Már október végén megírtuk, hogy a korábban ígértnél jóval később írták az új HÉV-szerelvények beszerzéséről szóló tendert. Akkor Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója közölte, az 54 új járműből 18 szerelvénynek meg kell érkeznie és azokat forgalomba kell állítani 2029 végéig. Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban még 2027-ről beszélt. A vezérigazgató viszont kifejtette, az első 18 új jármű fedezetéül jelentős részben a fel nem függesztett uniós források szolgálnak. A szűk határidővel kapcsolatban arról is beszámoltunk, hogy már 2024 januárjában látszott, rohamos romlásnak indult HÉV-helyzet: a 98 kocsiból álló flottából már akkor csak 79 volt forgalomba adható, 12 állt javítás alatt, hét pedig csak várt erre. Az elaggott járműveket ugyanis az üzembiztonság érdekében hat évente fővizsgára kell küldeni, csakhogy ezek a szűkös javítókapacitások miatt torlódnak.

– A jelenlegi, belső ellentmondásoktól hemzsegő, a piaci versenyt az előzetes vitarendezési kérelem szerint korlátozó eljárás annyira problémásnak tűnik, hogy egyes forrásaink szerint az volt a cél, hogy a kiírással bemutassák: akartak venni új HÉV-vonatokat, csak nem volt kitől. Egy fontos könnyítést ugyanakkor tett a MÁV: nem feltétel az európai referencia. Ezzel a kínai gyártóknak is lehetővé tették az indulást, azonban már járhatnának új HÉV-szerelvények, ha a kormány nem vonja vissza a Vitézy Dávid államtitkársága alatt, 2021-ben kiírt eljárást – áll a G7 írásában, megemlítve, hogy az eljárást szakmai források szerint azért kellett leállítani, mert Orbán Viktor miniszterelnök azt szerette volna, ha olyan kiírás jelenik meg, amelyen az alacsonyabb műszaki színvonalú orosz gyártók is el tudnak indulni.

A legfőbb ügyész csak szűkszavúan válaszolt Arató Gergely DK-s országgyűlési képviselő írásos kérdésére. Korábban lapunk is beszámolt arról, hogy elítélt pedofil környékezte meg a pétervásárai gyermekotthon lakóit, aki feltűnt az Orbán-féle Harcosok Klubja nyitórendezvényén.