Orbán-kormány;4-es metró;Alstom;metróépítés;

2014-03-13 12:13:00

Metró4: végállomás, választás

A kezdeti komoly gondok után már problémamentesen folyik a 4-es metró szerelvényeinek, illetve a vonal biztosító - és irányítórendszerének összehangolt tesztje: mivel az előírt 150 ezer kilométeres próbafutásból már 145 ezret teljesítettek a szerelvények, így az eredeti tervek szerint várhatóan átadhatják még az április 6-i választás előtt a metróvonalat. Eközben a hírek szerint a 3-as metró elöregedett kocsijainak cseréjéről tárgyalt Oroszországban Kocsis István volt BKV-vezér, az MVM-ügy gyanúsítottja.

Várhatóan átadják a 4-es metrót még a választások előtt. A Népszabadság információi szerint az Alstom-szerelvények már 145 ezer kilométert futottak biztonságkritikusnak minősített hiba nélkül a hatóság által előírt 150 ezerből. Így szinte már biztos, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a jövő héten kiadja az ideiglenes használatbavételi engedélyt a szerelvényekre, az alagútra, majd egy hét múlva az egész vonalra. Ezzel az utolsó akadály is elhárulhat a március 28-ra tervezett átadó ünnepség elől - írta a lap.

Február elején még napi egyszer előfordult a próbaüzem során olyan súlyos zavar, ami miatt azonnal ki kell állítani egy Alstom-szerelvényt. Igaz, a tendencia fokozatosan javult, mert korábban még napi 2-3 súlyosnak minősülő, "biztonságkritikus" hiba történt: váratlan ajtókinyílás vagy túlfutás. Ha a hátralévő tesztidőszakban nem történik nagyobb gond, az azt jelenti, hogy sikerült összecsiszolni a francia Alstom szerelvényeit a biztosító- és irányítórendszerrel, amit a német Siemens épített ki.

Az átadásra Tarlós István főpolgármester nem hívja meg Demszky Gábort, aki szívügyének tekintette a 4-es metrót, ráadásul 1990-2010 között - Európában rekordnak számító "ciklussal" - ő volt Budapest főpolgármestere. A Tarlós által sokat szidott "örökölt" metrószerződések és más nehézségek ellenére a Városháza a jelek szerint sikertörténetnek érzi a beruházást. Tarlós ugyanis azzal indokolta, hogy nem hívja meg elődjét, mert Demszky "nem érdemli meg", hogy "sütkérezzen a metró befejezésének a fényében".

Ha az átadó elől el is hárultak a műszaki-technológiai akadályok, a 4-es vonal üzemeltetésének egyelőre nincs fedezete. Megírtuk, hogy a fővárosi közgyűlésben február végén elfogadott idei budapesti költségvetésből ugyanis a közösségi közlekedés területén hiányzik a 4-es metró 2014-es üzemeltetésének több milliárd forintos fedezete, miközben a BKV Zrt.-nek 2014-ben 9,4 milliárd forint összegben kell korábbi adósságait törlesztenie, amire szintén nincs pénz a BKV - illetve annak vagyonkezelője, a BKK - és a főváros büdzséjében.

Eközben a Figyelő arról számolt be, hogy - bár ezt a Városháza tagadja - Kocsis István volt BKV-vezér még a Paksról szóló Putyin-Orbán találkozó előtt valóban Moszkvában járt, ahol tárgyalásokat folytatott a 3-asmetrón közlekedő régi és selejtezésre érett szovjet metrókocsik újra cserélésről. Ismert, hogy ugyan a 3-as vonalra a korábban a 2-esen közlekedő kevésbé öreg szovjet kocsikat tették át, de ezek átlagéletkora is meghaladja a 30 évet, így már-már alig tarthatók üzemképes állapotban.