Trónfosztásra felkészülni

Publikálás dátuma
2014.03.14. 06:55
Hamilton az idén megnyerheti a vb-címet FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON
Európai idő szerint ma kora reggel végre kezdetét veszi a 2014-es Formula-1-es világbajnokság. A téli tesztek és a sok szabályváltozás alapján az idén sokkal kiegyensúlyozottabb szezonra számíthatunk, sőt, a legtöbb szakértő úgy véli, ebben az évben a Mercedes képes lesz a négy éve uralkodó Red Bull trónját elfoglalni.

Rég volt olyan, hogy a szezonrajtot úgy vártak volna a rajongók, mint az ideit. Az új szabályok miatt ugyanis borulni látszik az erősorrend, és a téli tesztek alapján egyértelműnek látszik, hogy a négy esztendeje egyeduralkodó Red Bull kénytelen lesz átengedni a trónját valamelyik Mercedes-motorral hajtott istállónak.

Nézzük, mely szabályok alapján tűnnek forradalminak a változások! A legfontosabb az erőforrásoknál történt: ettől az évtől kezdve valamennyi autót 1.6 V6-os turbómotor hajtja majd, és ezekből egy évad alatt márcsak ötöt lehet büntetlenül cserélni.

Korlátozták az üzemanyag-felhasználást - ami igencsak borzolta a kedélyeket -, illetőleg a minimumsúlyt megemelték 691 kilóra. Bevezették továbbá a nyolcsebességes, fix áttételű váltót, és többek között betiltották a hátsó szárnyak alatti légterelők használatát.

Külsőre egyébként sokat csúnyultak az autók, ugyanis a legtöbb csapat versenygépének süllyesztett az orrkúpja - kacsacsőr -, és az első szárnyak is keskenyebbé váltak. Az idei évtől kezdve állandó rajtszámot választhattak a versenyzők, igaz, a mindenkori világbajnokot továbbra is megilleti az 1-es.

Meglehetősen sok vitát váltott ki az a döntés, miszerint az utolsó futamon dupla pontokat osztanak ki - Ecclestone rögtön az utolsó három versenyre akarta mindezt kiterjeszteni, valamint az is érdekes lesz, hogy az időmérőn a legjobb tízbe került pilóta a Q3 - amelynek ideje tízről tizenkét percre nő - helyett a Q2-ben - ennek ideje két perccel csökkent - használt abroncsokkal lesz kénytelen a vasárnapi rajthoz felsorakozni.

Sokkal szigorúbban torolják majd meg a versenyzők szabálysértéseit. A különböző szabálytalanságokért most büntetőpontokat kapnak a versenyzők, és ha valaki eléri a 12 egységet, akkor automatikusan ki kell hagynia a következő versenyt. Ugyanakkor az időbüntetés megmarad, ám azt arra módosították, hogy a szabálytalankodónak öt másodpercet kell letölteniük a boxban a kerékcsere előtt.

Ennyi szabálymódosítás mellett csoda, ha a csapatok nagy része csak szenvedett a téli teszteken, és például a Renault-motorokkal versenyző istállók egyetlenegy futamszimulációt sem tudtak végrehajtani... Így nem meglepő, ha sokan úgy vélik, az eddig bukdácsoló, és a hátulról a harmadik legkevesebb kört teljesítő Red Bull 2014-ben kénytelen lesz átadni a trónját.

Jelentkező van bőven, ám a legtöbben egyértelműen a Mercedest, vagy éppen a német gyár erőforrásával újjászülető Williamst tartják a legesélyesebbnek a végső győzelemre. A Ferrari fokozatosan javult a teszteken, így az egyéni vb-címért való csatában a legtöbben a két Mercedes - Nico Rosberg és Lewis Hamilton - és a két Ferrari-pilótát - Fernando Alonso és Kimi Raikkönen - várják az élre, miközben a Williamsnél megújuló Felipe Massát pedig az év meglepetésembere címre tarták esélyesnek.

A versenyzők között három újoinc akad - Kevin Magnussen (McLaren), Danyiil Kvjat (Toro Rosso) és Marcus Ericsson (Caterham) -, míg a pályáknál két új ring került a sorozatba - Zeltweg visszatér, míg Szocsi teljesen új -, viszont Dél-Korea és India ezúttal verseny nélkül maradt.

A versenynaptár

Március 16.: Ausztrál Nagydíj, Melbourne
Március 30.: Malajziai Nagydíj, Szepang
Április 6.: Bahreini Nagydíj, Szahír
Április 20.: Kínai Nagydíj, Sanghaj
Május 11.: Spanyol Nagydíj, Barcelona
Május 25.: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 8.: Kanadai Nagydíj, Montreal
Június 22.: Osztrák Nagydíj, Zeltweg
Július 6.: Brit Nagydíj, Silverstone
Július 20.: Német Nagydíj, Hockenheim
Július 27.: Magyar Nagydíj, Hungaroring
Augusztus 24.: Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
Szeptember 7.: Olasz Nagydíj, Monza
Szeptember 21.: Szingapúri Nagydíj, Szingapúr, Marina Bay
Október 5.: Japán Nagydíj, Szuzuka
Október 12.: Orosz Nagydíj, Szocsi
November 2.: USA Nagydíj, Austin
November 9.: Brazil Nagydíj, Interlagos (Sao Paulo)
November 23.: Abu Dhabi Nagydíj, Yas Marina



Csoportelső lesz-e a Győri ETO a BL-ben?

Vasárnap a továbbjutásról lemaradó norvég Larvik ellen játssza utolsó mérkőzését a női kézilabda Bajnokok Ligája középdöntőjében a címvédő Győri Audi ETO KC; a tét a csoportelsőség. 

Vannak olyan vélemények, hogy talán többet érne a második hely, mivel a másik csoportban a legnagyobb ellenfélnek ígérkező Vardar Szkopje pillanatnyilag szintén a második, s jó lenne elkerülni. (Mint tudjuk, az elődöntőben a csoportelsők játszanak a csoportmásodikokkal.)

Az elődöntőben a jelenleg első helyen álló Thüringer HC könnyebb ellenfélnek tűnne, csakúgy, mint a dán Midtiylland, amely szintén odaérhet még az első helyre. Matekozni persze Győrben nem szoktak, Ambros Martín vezetőedzőtől pedig végképp távol áll a számolgatás. A Győr címvédésre készül, s arra, hogy a középdöntő záró mérkőzésén hazai környezetben legyőzi a már tét nélkül szereplő Larvikot.

A másik csoportban viszont még nagy a tülekedés a Final Fourt érő helyekért. Egy fordulóval a zárás előtt jó eséllyel pályázik a budapesti négyes döntőben való részvételre a német Thüringer HC, márpedig korábban egyetlen német női csapat sem jutott el a BL-ben az elődöntőig.

Szombaton a férfi EHF-Kupában a C-csoportot vezető Pick Szeged hazai pályán fogadja a csoport harmadik helyén álló Tatran Presov együttesét. Esetleges győzelmével a magyarok bebiztosítanák a továbbjutásukat. A felek legutóbbi találkozóján szoros csatában, (31-29) Szlovákiában tudott diadalmaskodni a Tisza-parti egylet.

A Csurgó vasárnap Svédországba látogat, a legutóbbi összecsapásukon, hazai pályán 25-22-es győzelmet arattak a Lugi felett. A csoport állása meglehetősen szoros, a Csurgó ugyanannyi pontot gyűjtött, mint a tabella élén álló Ademar León együttese, a harmadik helyen pedig a Lugi tanyázik egy ponttal lemaradva a magyar és a spanyol riválisaitól.

Hétvégi program

Női Bajnokok Ligája
Középdöntő, 6. forduló

1. csoport
Midtjylland–Thüringer (vasárnap, 16 óra)
Vardar Szkopje–Sävehof (vasárnap, 18)
Az állás: 1. Thüringer 7 pont, 2. Vardar 6, 3. Midtjylland 5, 4. Sävehof 2.

2. csoport
Győri Audi ETO KC-Larvik (vasárnap, 19.05, Tv: DigiSport1)
Krim Ljubljana-Buducsnoszt Podgorica (szombat, 20.30)
Az állás: 1. Győr 8, 2. Buducsnoszt 7, 3. Larvik 3, 4. Krim 2.

Férfi EHF-Kupa

Csoportkör, 4. forduló
A csoport
Lugi-Csurgó (vasárnap, 17)
Az állás: 1. Ademar León 4 pont, 2. Csurgó 4, 3. Lugi 3, 4. Hannover 1.
C csoport
Pick Szeged-Tatran Presov (szombat, 18.30, Tv: DigiSport2)
Állás: 1. Pick Szeged 6, 2. Nantes 4, 3. Tatran Presov 2, 4. Kristianstad 0.

Szerző

Megabírság a bankoknak

Publikálás dátuma
2014.03.14. 06:22
FOTÓ: Bielik István/Népszava
Szigorúan megbüntetett 35 pénzügyi szervezetet az MNB keretében működő Pénzügyi Stabilitási Tanács (PST). Összesen közel 1,2 milliárd forintos pénzbírságot azért rótták ki a 14 bankra, 20 takarékszövetkezetre és egy pénzügyi szolgáltatóra, mert a PST véleménye szerint jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztókat terhelő banki költségeket. 

Windisch László, az MNB pénzügyi szervezetek felügyeletéért és fogyasztóvédelemért felelős alelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján beszámolt arról, hogy jegybank határozata szerint a bankoknak a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-ig vissza kell fizetniük az ügyfeleknek. A fogyasztóknak ezt nem szükséges kérelmezniük, sőt azok is visszakapják a jogtalanul felszámított díjakat, akiknek a szerződése időközben megszűnt. A jegybank becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó.

A megbírságoltak névsora illusztris, néhány millió forint híján a maximálisan kiszabható 100 millió bírságot kénytelen kifizetni - a többi között - az Erste Bank, az FHB Kereskedelmi Bank, az MKB Bank és a Raiffeisen Bank. Az OTP és a Citibank Magyarországi Fióktelepe "megúszta" 60 millió forinttal. Hévíz és Vidéke Takarékszövetkezet 35 millió forintos bírságot köteles fizetni.

A jegybank a 2012 januárjától 2013 végéig terjedő időszakban - a többi között - megvizsgálta a számlavezetési díj, valamint az utalási és a bankkártyás költségek felszámítását, és főként az egyoldalúan bevezetett, az ügyfelek számára hátrányos díjmódosítások miatt büntetett. A leggyakoribb hibák közé tartozik többek között, hogy a bankok nem időben tájékoztattak, egyoldalúan emeltek díjat, nem közölték az okokat, de jegybank új díjfajtának minősítette a korábbi "díjmentes, ingyenes, 0 forintos" tranzakciók fizetőssé tételét is.

Azt, hogy a bankok rendre áthárították az állam által kirótt többletterheiket nem vitatják a szakértők sem. Előre megjósolható volt, hogy át fogják hárítani a bankadót és a tranzakciós illetéket, hiszen a piaci működésük ezt megköveteli. Azonban a bankok folyamatos fenyegetésének és jelentős összegű büntetésének az lett a következménye, hogy a pénzintézetek mérséklik az aktivitásukat.

A bankokat meglepték a nagyösszegű bírságok, többen jelezték méltánytalannak, megalapozatlannak tartják a rájuk kirótt jegybanki büntetést. Nagy a valószínűsége, hogy ezek bírósági eljárást indítva kérni fogják jogszerű viselkedésük tisztázását - közölték a bankszövetségnél.

Szerző
Témák
MNB bírság bankok