Lehetséges, de nem valószínű, hogy az ukrán-orosz területi vita végül az olajcsapok elzárásához vezet. Oroszországnak ugyanis fontosak az olajexportból származó bevételek, Kijevnek pedig a tranzitdíjak beszedése létkérdés. Így az Európába, egyebek mellett Magyarországra irányuló szállítások várhatóan csak akkor állnak majd le, ha a konfliktus végletesen elmérgesedik Moszkva és Kijev között - nyilatkozta lapunknak Hegedűs Miklós.
A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője elmondta: országunkban akkor sem alakulna ki azonnal ellátási krízis, ha leállna az olajszállítás az orosz olajat Ukrajnán át szállító Barátság II. kőolajvezetéken. Idehaza ugyanis az Európai Unió (EU) előírásainak megfelelően 90 napra elegendő kőolaj és késztermék - gázolaj és benzin - van a stratégiai tárolókban. emellett a finomítók a saját maguk számára is hozzávetőleg egyhavi működéshez szükséges nyersolajat képesek tárolni. Négy hónap alatt pedig valamilyen módon meg lehet oldani az ország olajellátását, ha leáll az orosz export.
Emlékezetes a napokban az orosz Transznyefty tulajdonjogi vita miatt leállította a Magyarországra is szállító csővezeték ukrajnai szakaszának működését, így nem jut el orosz gázolaj sem Ukrajnába, sem Magyarországra. Ez azonban, nem hátráltatja magyarországi ellátást, mivel csupán egy viszonylag kis kapacitású termékvezetékről van szó.
Magyarországra egyébként a horvát tengerpartról induló Adria vezetéken is lehetséges olajat szállítani, ám ez a cső jelenleg használaton kívül van. Végszükség esetén pedig megoldható a magyar finomítók ellátása vasúton, illetve közúton is - jegyezték meg a szakemberek.
A nemzetközi olajpiac már "beárazta" az ukrán-orosz konfliktust. Így nagyobb olajár emelkedés csak akkor következne be, ha a területi vita nyílt katonai összecsapáshoz, vagy például a NATO beavatkozáshoz vezetne - nyilatkozta lapunknak Fernandez Yuri. A Solar Capital Zrt. elemzője szerint kisebb árhullámzások azért várhatóak attól függően, hogy az ukrán-orosz vita éppen csillapodik, vagy kiéleződik. Ennek ellenére idehaza az elkövetkező hónapokban, vagyis a nyári autózási főszezonban viszonylag stabil benzin és gázolajárak jelezhetőek előre - tette hozzá a szakember.
Ennek megfelelően a benzin literenkénti kiskereskedelmi átlagára 415-420 forint körül alakul majd a nyár folyamán, míg a gázolaj literjéért 420-430 forint körüli összeget kérnek majd a kutaknál.
Az elemző hozzáfűzte, ehhez arra is szükség van, hogy a forint árfolyama ne romoljon az elkövetkező hónapokban erőteljesen a dollárhoz képes. Az átváltási kurzus stabilitása azért fontos, mert az olajvásárlás ellenértékét dollárban számolja el az exportőr és az importőr, miközben idehaza forintért vásárolják meg a vevők benzint és a gázolajat. Fernandez Yuri úgy véli: mostanság nem jelezhető előre a forint radikális gyengülése. Így előreláthatólag az elkövetkező időszakban is marad a 220-225 forintos szinten a dollár ára.
Néhány forintos árnövekedés mégis bekövetkezhet július elején, mivel a kormány az év közepétől kötelezővé tenné a forgalomba kerülő benzin és a gázolaj színezését, ami literenként két-három forintos költséggel jár majd - az autósoknak. Igaz a hajtóanyagok jelölését nem biztos, hogy sikerül majd júliusig előkészíteni, mivel több rendelkezés még hiányzik ehhez. Emellett azt sem tudni, hogy milyen módon történik majd meg a kőolajtermékek színezése, illetve az autósok ellenőrzése.
A hazai autósok jelentős hányada - különösen déli, illetve az ukrán és a román határszakaszok közelében - ugyanis átjár a szomszédos országokban tankolni. Ott pedig nem színezetett benzin és gázolaj kapható, miközben a vásárlás legálisan zajlik. Így attól, hogy nem jelölt benzinnel közlekedik idehaza egy autós, még nem biztos, hogy illegálisan forgalmazott üzemanyagot tankolt.
Hegedűs Miklós úgy látja: semmilyen közgazdasági indok nem szól amellett, hogy a kormány bevezesse a hajtóanyagok jelölését. Magyarországon ugyanis csekély mértékű a fekete üzemanyag kereskedelem. Emellett a kormánynak azt is figyelembe kellene vennie, hogy az üzemanyagok színezése ellentétes az EU az áruk szabad áramlására vonatkozó közösségi irányelvével. Az uniós normák szerint ugyanis a benzinre és a gázolajra vonatkozó közösségi szabványnak megfelelő üzemanyagok szabadon forgalmazhatóak az EU területén. Az Unió szabályai pedig nem írják elő a kőolajtermékek színezését.
Tavaly nyáron 2013. október 1-ről tolta ki 2014. július 1-jére a kormány az üzemanyag jelölés bevezetésének határidejét. Az akkori indoklás szerint erre az üzemanyag jelölési eljárás EU-notifikációja miatt volt szükség. Az eredetileg Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető nevével fémjelzett üzemanyag jelölést 2012 végén javasolta a gazdasági bizottság, mondván: szükséges az üzemanyagokba származásának egyértelmű nyomon követése végett.
A Népszabadság korábbi hírei szerint a színezés megszervezésével megbízott MSZKSZ Zrt. által a rendszer kidolgozására kiírt pályázatra egyedül az a Femgas Kft. adott be érvényes ajánlatot, amelynek tulajdonosa korábban több cégügyletet folytatott a Fidesz gazdasági hátországához sorolt Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségeivel. A törvény literenként 4,3 forint beszedését engedélyezi a rendszer működtetésére, amiből számítások szerint évi 25 milliárd forint bevétele is lehet a nyertes cégnek.