kerékpározás;autósok;alkoholfogyasztás;Magyar Kerékpárosklub;László János;biztonságos vezetés;közlekedéspszichológus;Dulin Jenő;

Összeroncsolódott kerékpár Kecel és Imrehegy között. A kivilágítatlanul közlekedő kerékpárost halálra gázolta egy autó vasárnap.

- Megtépázott közlekedési morál

Szinte nem is telik el úgy nap Budapesten, hogy ne hallanánk autósok és kerékpárosok, vagy éppen kerékpárosok és gyalogosok között kialakult balesetekről vagy balesetközeli helyzetekről. A felek legtöbbször egymást okolják: autós a biciklist, biciklis az autóst, a gyalogos mindkettőt, és így tovább. Soha senki sem, de mégis mindenki hibás. A fővárosra, de még a nagyobb vidéki városokra is oly jellemző barátságtalan, sőt, agresszív közlekedési morál az elmúlt években érezhetően tovább romlott, a megoldás pedig nem egyszerű - a probléma nem elsősorban az infrastrukturális és szabályozási hiányosságok miatt alakult ki. 

Dulin Jenő közlekedéspszichológus szerint az elmúlt 10-15 évben nagymértékben romlott a közlekedési morál: egy olyan "szabadelvű" közlekedés szemlélet alakult ki Magyarországon, amelyben a résztvevők gyakran azt gondolják, nekik mindent szabad, ellenben ha más is ugyanúgy szabálytalankodik, azt már megszólja.

"Ez természetesen nem mindenkire igaz" - mondja a szakember - "Magyarországon ma közel négymillió ember rendelkezik vezetői engedéllyel, akiknek csupán 8-10 százaléka az, akik nem akarnak beilleszkedni a rendszerbe, akik szerint lehet úgy közlekedni, hogy szabályokat szegnek meg" - a szabálytalanságok miatt bekövetkezett balesetek ennek a kis csoportnak köszönhetőek.

A pszichológus azt is elmondta, hogy a közlekedési stílus és az utakon való viselkedés, a kiélezett helyzetek kezelésének milyensége az adott egyén személyiségétől is függ. "Személyiség, beállítódás, motiváció - ez mind befolyással van arra, hogyan viselkedünk.

A helyes, elvárható magatartás mindenki részéről az lenne, hogy figyelembe vegyék a többi embert is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sajnos inkább az önzés a jellemző: nem vagyunk képesek arra, hogy úgy éljünk, egymásért is vagyunk. Pedig az együttélés szabályainak éppen ez lenne az alapja".

A közlekedési morál hiányosságainak problémája nem egyedi eset, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy tőlünk nyugatabbra az utakon sokkal együttműködőbbek a közlekedők. A Kerékpárosklub elnöke szerint például Németországban működik az előzékenység, a biciklis kultúra is fejlettebb, és a szabálysértéseket is jóval szigorúbban büntetik. Abban Dulin Jenő is egyetért, hogy a közlekedési szokások és viselkedésminták kulturális, nemzeti sajátosságoktól is függnek.

"Sajnos Magyarország ebben a tekintetben is 20-30 éves hátrányban van" - mondja a pszichológus, aki szerint hazánkban csak most kezd szokássá válni, hogy az autósok például megálljanak egy lámpa nélküli zebránál. "A pozitív irányú változás persze nem megy egyik napról a másikra, sokat kell még fejlődnünk".

A szakember azonban nem ért egyet azokkal az állításokkal, amelyek szerint az autósok "felsőbbrendűnek" éreznék magukat vagy a biciklisek lennének általában szemtelenek: "Mint mondtam, a személyiségnek itt is nagy szerepe van. Teljesen mindegy, hogy valaki kocsiban vagy kerékpáron ül, vagy éppen a közértben vásárol, ha egyszer nem tudja betartani a társadalmi, valamint közlekedési szabályokat és elvárásokat".

Bár augusztusban a civilek nem tüntetnek naponta a Szabadság téren, továbbra is életben tartják a tiltakozást a megszállási emlékmű ellen; mint lapunkkal közölték, "Damoklész kardjaként továbbra is jelen leszünk, pillanatok alatt lecsapunk, vagyis demonstrációt hívunk össze". Szeptembertől új stratégia szerint szervezik majd a tiltakozásokat, addig is erősítik nemzetközi kapcsolataikat és dokumentálják eddigi tevékenységüket.