Carlo Ancelotti nem állna meg 16-nál

Megdöntötte a Real Madrid nagyszerű klubrekordját, így edzője, Carlo Ancelotti végérvényesen halhatatlan lett. Jó ajánlólevél ez a szerződése meghosszabbításáról szóló tárgyalásokon.

„Mintha egy álom vált volna valóra” – így értékelte Carlo Ancelotti, hogy együttese, a Real Madrid – minden bajnoki és kupatalálkozót beleszámolva – sorban 16. mérkőzését is megnyerte, ezzel új klubrekordot állított fel.

A blancók a történelmi diadalt a Málaga ellen érték el idegenben, Benzema és Bale góljával. A hazaiak már a második félidő végén szépítettek Santa Cruz révén. Az olasz tréner nem fukarkodott a dicsérő jelzőkkel, s reményét fejezte ki, hogy nem állnak meg 16-nál.

„Boldog vagyok amiatt, hogy ilyen fantasztikus csapat edzője lehetek, nagyszerű játékosokkal, s ilyen kiváló klubnál dolgozhatok” – jelentette ki. Figyelmeztetett arra, még hosszú a szezon, ezért továbbra is keményen kell dolgozni.

Cristiano Ronaldo nem tudta ugyan folytatni a gólgyártást, de együttese mindkét találatának előkészítője volt. Az olasz szakvezető őt is méltatta: „Nagyon tetszett a játéka, kiváló munkát végzett, s kulcsszerepe volt a győzelemben”.

Összecsapásokra került sor a 2-0-ra végződött Atlético Madrid-La Coruna találkozó előtt a rivális szurkolók között, legalább 12-en megsérültek, egy vendégdrukker annyira súlyosan, hogy a klinikai halál állapotába került. A madridi klub elítélte az esetet.

A 13. forduló eredményei. Getafe-Athletic Bilbao 1-2, Espanyol-Levante 2-1, Málaga-Real Madrid 1-2, Celta Vigo-Eibar 0-1, Atlético Madrid-Deportivo La Coruna 2-0, Sevilla-Granada 5-1, a Córdoba-Villarreal és a Valencia-Barcelona mérkőzés lapzártánk után ért véget. Az élcsoport: 1. Real Madrid 33, 2. Atlético 29, 3. Barcelona 28 (egy mérkőzéssel kevesebbet játszott).

Anglia

A Chelsea mintha el lenne átkozva a Sunderland ellen, a listavezető ezúttal sem volt képes két vállra fektetni az uruguayi Gustavo Poyet együttesét, gól nélküli döntetlent hozott a két együttes találkozója.

José Mourinho, a londoniak szakvezetője annak azért örülhetett, hogy veretlenek maradtak a kékek. A Sunderland védelmét feltörni nem is egyszerű feladat: az egyik legkevesebb gólt kapta a Premier League-ben.

A Chelsea gólképtelenségében nagy szerepe volt annak, hogy Diego Costa különlegesen gyenge napot fogott k, s hálás lehetett a játékvezetőnek, hogy nem állította ki csúnya könyökléséért.

A Manchester United már sorozatban harmadik mérkőzését is megnyerte, 3-0-ra verte a Hulll Cityt Smalling, Rooney és Van Persie góljával. A holland ötvenedik találatát érte el a vörös ördögök színeiben.

A vasárnapi rangadón a Manchester City 3-0-ra nyert a Southampton vendégeként, ezzel megelőzte a "szenteket" a tabellán.

A 13. forduló eredményei. West Brom-Arsenal 0-1, Burnley-Aston Villa 1-1, Liverpool-Stoke 1-0 Manchester United-Hull City 3-0, QPR-Leicester 3-2, Swansea-Crystal Palace 1-1, West Ham-Newcastle 1-0, Sunderland-Chelsea 0-0, Southampton - Manchester City 0-3, Tottenham – Everton 2-1. Az élcsoport. 1. Chelsea 33. 2. M. City 27, 3. Southampton 26.

Szerző

Lecsaptak a Radnóti-hagyatékra

Publikálás dátuma
2014.12.01. 06:50
A Petőfi Irodalmi Múzeum vitt el több festményt is a Radnóti-hagyatékból FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Magánszemélyek mellett a Petőfi Irodalmi Múzeum vásárolta meg a 102 éves korában idén elhunyt Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni hagyatékából származó műtárgyakat, amelyeket vasárnap bocsátottak árverésre.

Az önálló blokkba szerkesztett hagyatéki tárgyakat tizennyolc képzőművészeti alkotás képezte.

A költő özvegyének végakarata szerint árverésre kínált grafikák, festmények, illetve kerámia és szobrászati alkotások közül tízet védettnek nyilvánított a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ.

A megjelölt alkotásokra az állami elővásárlás joga vonatkozik, azonban az állam képviselője ezekre a műtárgyakra tartott igényét csupán a legmagasabb licit bejelentése után jelezheti.

A Petőfi Irodalmi Múzeum ezzel a joggal élve vásárolta meg már az első árverésre bocsátott műtárgyat, Beck Judit képzőművész 1941-ben készült, Radnóti Miklós költőnek a születésnapjára ajándékozott tusrajzát is az Arte Galéria 62. árverésén.

Az alkotásra a legmagasabb licit 550 ezer forint volt, végül a lelkes érdeklődő otthona helyett mégis a Petőfi Múzeum falát fogja ékesíteni.

A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) a nagy érdeklődés mellett megtartott aukción összesen hét képzőművészeti alkotást vásárolt meg Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni hagyatékából.

„Azokat választottuk, amelyek elsősorban Radnóti és nem az özvegye tulajdonában lehettek. Egyelőre az elhelyezésről, kiállításra kerülésükről még nem tudok semmit mondani, de annyit elárulhatok, hogy a múzeum mindenképpen ki szeretné állítani a most megvásárolt tárgyakat a közeljövőben” – fogalmazott E. Csorba Csilla, az irodalmi múzeum elnöke.

Hozzátette, a következő árverésekre is ellátogatnak, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy lehetőség szerint tovább gyarapítsák a Petőfi Irodalmi Múzeum Radnóti Miklóshoz kapcsolódó tárgyi emlékeit.

Radnóti Miklós özvegyének kétkötetes naplója, amelyet Ferencz Győző költő, irodalomtörténész rendezett sajtó alá, a hét közepe óta kapható a könyvesboltokban. A személyes feljegyzések 1935-től 1946-ig mutatják be a Fifinek becézett asszony mindennapjait.

Reisz Gábor négy díjat kapott

Publikálás dátuma
2014.12.01. 06:47
A film élénk humorral dolgozza fel a harmincasok útkeresését – Ferenczik Áron FORRÁS: CIRKOGEJZÍR
A szombaton zárult 32. Torino Film Festivalon óriási sikert aratott és a végén duplán is megtapsolták a magyar rendező, Reisz Gábor diplomafilmjét, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant, amely négy díjjal tért haza.

A 32. Torino Film Festival győztese a francia Jean-Charles Hue alkotása, a Mange tes morts (Edd meg a halottaidat) lett. A film idén Cannes-ban már besöpörte a Jean Vigo-díjat. Tornióban a fődíjat ítélték oda a roma környezetben játszódó drámának.

Névjegy
Reisz Gábor nemcsak rendezője, hanem forgatókönyvírója, zeneszerzője és operatőre is a diplomafilmjének. Korábbi rövidfi lmjei: Valakinek a valamije, Külalak, Nekem Budapest.
A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan világpremierje a Karlovy Vary-i fi lmfesztiválon volt nyáron,
majd többek között Palics, Helsinki, Luxembourg és Cottbus filmfesztiváljai tűzték műsorukra.


A vidéki romacsalád életéről szóló történetben a konfliktusok a börtönből szabadult Fred körül sűrűsödnek és robbannak.

Az Edd meg a halottaidat cím talán kissé bizarr, legalábbis egy fesztiválon meghökkentően hangzik, de a zsűrit, melynek elnöke a török származású olasz kultusz rendező, Ferzen Ozpetek volt és amelyben Pálfi György is helyet foglalt, nem a fura cím, hanem a drámai tartalom érdekelte, mikor megszavazta a francia alkotónak a 15 ezer euróval járó díjat.

A legjobb női és férfi alakítás díját két izraeli színész, Luzer Twersky és Hadas Yaron kapta, a kanadai Maxime Giroux rendező Felix & Meira című filmjében nyújtott ragyogó alakítására.

A színésznő egyébként két évvel ezelőtt Velencében a Jövendőbeli menyasszony című filmért már rangos díjat kapott.

Torino idén nagy magyar sikert hozott. A hivatalos díjak közül a Zsűri Különdíját és a Közönségdíjat is a 34 éves fiatal magyar filmrendező, Reisz Gábor nyerte el az itthon már látható és a miskolci CineFest nagydíjával jutalmazott VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című diplomafilmjével.

A hivatalos díjakon kívül Reisz filmje nyerte meg a diákzsűri legjobb forgatókönyvnek ítélt díját, ezen kívül pedig a Torinosette című lap olvasói közönségdíját is.

(A fesztivállal párhuzamosan megrendezett TorinoFilmLab filmterv fejlesztő fórumon Pálfi György és Nagy Gergő A hang (The Voice) című filmtervvel elnyerte a Les Arcs Coproduction Village díját.)

Reisz Gábor a szürreális beütésű komédiája középpontjában egy romantikus, mókás, a mai életbe beilleszkedni nem tudó, önirónikus fiatalember áll.

A színhely Budapest, ahol Áront épp elhagyta a menyasszonya, munkát is szeretne találni és érzelmi agóniáját még egy folyton előtérbe tolakodó anya is zavarja.

Sodródik a pesti utcákon, majd 30. születésnapján kilép egész addigi életéből és Lisszabonig meg sem áll abban a reményben, hogy a távoli országban önmagára talál.

A torinói vetítésen a filmet kétszer is megtapsolta a közönség. Először a történet végén, másodszor a főcímlista vetítésekor, amely annyira eredeti, a maga nemében szokatlan, hogy ezt is értékelték a nézők.

Az alaposan kidolgozott forgatókönyv többrétegű dramaturgiáját egyfajta fikciós dokumentarizmus jellemzi egyfelől, másfelől Woody Allen fanyar humorát idézi, de asszociálhatunk Gondry szürreális világára ugyanúgy, mint a francia cinema veritére is.

A vetítés után a rendezőt arról kérdeztem, milyen inspiráció hatására született a film és milyen alkotói folyamat előzte meg?

Reisz Gábor elmondta, hogy mindig meglepetten nézte az utóbbi évek magyar filmjeit, amelyek halvány kísérleteket tettek az amerikai típusú filmek utánzására.

“Nem egyszer feltűnően érthetetlen magyar nyelven beszélnek a szereplők és ugyanez az idegenség vonatkozik a kiválasztott helyszínekre is. Csak egy példa: egy kórházban felvett jelenet olyan, mintha nem is magyar kórházban játszódna, a dialógusok pedig nem a tipikusan hétköznapi magyar érzéseket, helyzeteket tükrözik.

Olyan filmet akartam készíteni, amely nemcsak a Magyarországon élő emberek aktuális félelmeire reagál, hanem dokumentarista módon mutatja be a budapestieket, a helyi középosztály problémáit, életét is. A dokumentarista megközelítés ellenére a történet teljesen fiktív, a jelenetek és helyzetek azonban bármelyik magyar család hétköznapjait jellemzik.

A filmben pozitív és negatív elemek működnek egymás mellett, amelyek célja az, hogy a magyar mentalitás jellegzetes vonásait érzékeltessék. Ami a magyar film lehetőségeit illeti, az nyilvánvaló, hogy csak jelentős alkotásokkal vagyunk képesek kitörni az országhatárokon túlra.”

Reisz Gábornak ez remekül sikerült. Beszélt arról a változatosságról, amely a képeket és karaktereket, az elbeszélés stílusát, a szereplők játékát jellemzi, és amelyre nagyon jól ráérzett a torinói közönség is.

Munkamódszeréről azt mondta, hogy szándékosan keverte az álomszerűt a reálissal. A cinema verité hagyományát követve a főszerepet egyetemi társára, jó barátjára, Ferenczik Áronra bízta, de a többi szereplőt is barátai, ismerősei közül válogatta.

Mindez érzése szerint jót tett a történetnek, mert a szereplők élethelyzetei hozzájárultak a sztori kialakításához, amitől őszintébb, elragadóbb lett a film.

Magyar filmes példaképei között Reisz Gábor első helyen említette Jancsó Miklós és Tarr Béla nevét, akik erősen hatottak rá, a filmek ritmusát illetően azonban a kevésbé lassú történetmesélés híve.

Beszélgetésünk során Mundruczó Kornél és Gerő Marcell neve is felmerült, például, hogy utóbbi a Káin gyermekei című dokumentumfilmben Reisznél sokkal drámaibb hangvétellel beszél hőseiről.

Erre Reisz Gábor úgy reagált, hogy maximálisan elismeri kollégái filmes teljesítményeit, az ő számára viszont igen fontos a humoros megközelítés általában is, de a saját esetében feltétlenül.

A torinói vetítést követően többen is faggattuk következő filmterveiről, de erről nem árult el közelebbi információkat.

Mint mondta, egyelőre ennek a filmnek a menedzselése köti le figyelmét, energiáit. Kedvezőnek tartja, hogy néhány hét alatt a nézőszám elérte a 26 ezret, hiszen Magyarországon már a 40 ezres látogatottság nagy sikernek számít.

“Még nem tudom, mit fogok csinálni a jövőben, de bármibe kezdek is, a vége biztosan egy film lesz, és az is biztos, hogy a humor fogja meghatározni a hangvételét.”