Diófélékkel a gyilkos betegségek ellen

Publikálás dátuma
2015.06.11. 22:13
Illusztráció: Thinkstock
Naponta egy kis maréknyi dióféleség elfogyasztása csökkentheti a legsúlyosabb, életet veszélyeztető betegségek kialakulásának kockázatát és egyúttal enyhíti ezek lefolyását - írta az International Journal of Epidemology című folyóirat csütörtökön megjelent számában, a hollandiai Maastrichti Egyetem munkatársainak kutatási eredményeit idézve.

A dióféleségekkel kapcsolatos kutatás egy csaknem harminc éve, 1986-ban kezdődött átfogó táplálkozás tudományi projekt része, amelynek keretében a maastrichti kutatók mintegy 120 ezer nőt és férfit kérdeztek ki étkezési szokásaikról. Mint a felmérésből kitűnt, a dióféleségek - köztük a mogyorófélék és a mandula - rendszeres fogyasztásának jótékony hatása leghatározottabban a légzőszervi megbetegedések, a cukorbetegség, valamint a neuro-degenerativ (a központi idegrendszer specifikus területein az idegsejtek pusztulásával járó) kórképek, mint például az Alzheimer-kór, illetve a Parkinson-kór előfordulásának csökkenésében mutatkozik meg, de hozzájárul a keringési rendszert érintő rendellenességek, valamint a daganatos betegségek létrejöttének megakadályozásához is. A szervezet működésére gyakorolt pozitív hatás egyformán érvényesül nők és férfiak esetében.

Piet van den Brandt projektvezető elmondta, a kutatás nyilvánvalóvá tette, hogy a dióféleségek egészségvédő tulajdonságai a bennük meghatározott mennyiségben lévő zsírsavak, vitaminok, rostok és antioxidánsok együttes hatásán alapulnak. A betegségek kialakulása elleni védelemhez elegendő napi 15 grammnyi dióféle elfogyasztása - mondta a maastrichti kutató. Ennél nagyobb mennyiség bevitele nem csökkenti tovább az elhalálozás kockázatát. 

Figyelmeztetett arra, hogy a sokak által kedvelt mogyoróvajnak nincs semmilyen egészségvédő hatása, abban ugyanis a mogyorón kívül növényi olajok, só és egyéb adalékanyagok is vannak, amelyek akadályozzák a mogyoró jótékony hatásának érvényesülését.

Szerző

Ijesztő adat: minden hatodik ember szenved el stroke-t

Publikálás dátuma
2015.06.09. 15:28
Illusztráció/Thinkstock
Hazánkban évente több mint 40 ezer új stroke esetet regisztrálnak, amely elsősorban azzal magyarázható, hogy a magyar lakosság egészségi állapota messze a nemzetközi átlag alatt van. Még mindig sokan nem ismerik a szélütés tüneteit, nincsenek tisztában azzal sem, hogy ha valaki pitvarfibrillációban szenved, ötször nagyobb az esélye, hogy megüsse a guta. Ezért a Magyar Kardiológusok Társasága és a Magyar Stroke Társaság 2015-öt a „Stroke Megelőzés Évének” tekinti.

A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban is rendkívül kedvezőtlen, és elmarad attól, amit társadalmi-gazdasági fejlettségünk általános szintje lehetővé tenne. A halálokokat tekintve a szív- és érrendszeri betegségek és ezen belül a stroke vezető szerepet töltenek be - áll a közleményben.

Az elmúlt években útjára indított 'Ne késlekedj' elnevezésű kampány elsősorban a stroke tüneteire, a hezitációsidő csökkentésére és az azonnali mentőhívás jelentőségére hívta fel a lakosság figyelmét, míg az idei emellett a pitvarfibrilláció felismerésére, kezelésére helyezi a hangsúlyt. Nagyon kevesen tudják, hogy aki ebben a betegségben szenved, ötször nagyobb az esélye, hogy megüsse a guta.

A stroke a harmadik leggyakrabban halált okozó betegség. Európában éves viszonylatban 1.4 millió halálesetet regisztráltak, míg hazánkban 200-250 ezren élnek a betegség árnyékában. Évente mintegy 40-50 ezer ember kerül a stroke központokba, ebből 15 ezren halnak meg szélütés következtében. A stroke nemcsak az idősek betegsége, egyre inkább sújtja a fiatalokat is, ugyanakkor a férfiakat 5 évvel hamarabb üti meg a guta, mint a nőket. A statisztikai adatok szerint a szélütést túlélők 48 százaléka féloldali bénulásban, 12-18 százalék beszédzavarban szenved. 22 százalék járásképtelen, 24-53 százalék részben vagy teljesen mások segítségére szorul, 32 százaléka pedig depresszióval küzd- ismertette az aggasztó számokat prof. dr. Bereczki Dániel, a Magyar Stroke Társaság /MST/ elnöke.

Amint a professzor úr hangsúlyozta, astroke-nak három fő tünete van: a száj félrehúzódása, beszédzavar, féloldali végtaggyengeség. Bereczki Dániel szerint tisztában kell lenni azzal, hogy az agyérkatasztrófa nem fáj, ezért hajlamosak vagyunk várni, hogy a tünetek maguktól elmúljanak. A páciens túlélési, valamint a mihamarabbi és a legkevesebb visszamaradó tünettel való gyógyulási esélyeit nagyban befolyásolja, hogy milyen gyorsan kerül az illető a kórházba.

Éppen ezért, ha a fent felsorolt tüneteket tapasztalja a beteg vagy a beteg környezete, azonnal értesíteni kell az Országos Mentőszolgálatot a 104-es telefonszámon, és sürgősségi kórházba szállítást kell kérni. Míg a szívinfarktus igen erős fájdalommal jár, addig „sajnos” az agyi érkatasztrófa általában nem okoz fájdalmat. Így az emberek nem veszik komolyan a szélütés jeleit, halogatják, hogy mihamarabbi orvos segítségét kérjenek, így gyakran csak napok múlva kerülnek kórházba. Pedig az agyi érkatasztrófában szenvedők azonnali, sürgős kórházi kezelésre szorulnak.

A megelőzés érdekében nagyon fontos a rizikófaktorok karbantartása. A stroke kockázati tényezői között említhetjük a magas vérnyomást, a cukorbetegséget, az extrém túlsúlyt, a dohányzást, a túlzott alkoholfogyasztást, de köztük van még az úgynevezett pitvarfibrilláció is, ami az egyik leggyakoribb szívritmuszavar. A betegség jelentősen megnöveli a szélütés kockázatát, amely jelentős fizikai károsodást, bénulást, az életminőség jelentős romlását, vagy akár halált is okozhat.

Ahogy azt prof. dr. Kiss Róbert Gábor, a Magyar Kardiológusok Társaságának /MKT/ elnöke elmondta, ma Magyarországon 150-200 ezer embert érint a betegség, azonban feltehetően ennek kétszerese is lehet a betegek száma azokkal együtt, akiket eddig még nem diagnosztizáltak. Ez úgy fordulhat elő, hogy a pitvarfibrilláció, jellemzően az a betegség, amely nem okoz látványos tüneteket, így nehezen felismerhető. Kialakulhat gyors, lassú, de akár normális szívműködés mellett, tehát szinte bárki veszélyeztetett lehet. Pitvarfibrilláció esetében a szívműködést szabályzó elektromos jelek kialszanak, ami a pitvar fibrillációjához, remegéséhez vezethet. Ennek következtében a pitvar nem képes ellátni pumpafunkcióját, és az artériákból a szívkamrába továbbítani a vért.

A pitvarfibrilláló betegek általában légszomjról, erős szívdobogásról számolnak be, gyakran a terhelésnek nem tudnak megfelelni, s nagyon gyakran a normális frekvencia többszörösére is felszaladhat a pulzusuk. Magunk is meg tudjuk állapítani, hogy pitvarfibrillálunk-e. Észlelésére alkalmas lehet például, ha a nyaki ütőerünkön vagy a csuklónkon kitapintjuk a saját pulzusunkat. Egy másik lehetőség pedig, ha elektronikus vérnyomásmérőt használunk, amely méréskor pityegve jelzi a szívverést. Amennyiben a szívritmust rendszertelennek találjuk, forduljunk háziorvosunkhoz, aki EKG-val nagyon egyszerűen diagnosztizálhatja a betegséget – hívja fel a figyelmet az MKT elnöke.

Nem szabad elfelejteni, hogy azoknak, akik agyi érkatasztrófán estek át, jóval nagyobb az esélyük, hogy újabb stroke betegséget szenvedjenek el. Ez különösen érvényes azokra a betegekre, akiknél továbbra is fennállnak az agyi érkatasztrófát kiváltó kockázati tényezők. Ezért nagy jelentőségű a másodlagos megelőzés (szekunder prevenció), különös tekintettel a pitvarfibrilláció optimális alvadásgátló kezelésére. Mivel a kockázati tényezők olyan betegségek, amik az idő múltával „nem gyógyulnak meg”, így ezeknek a kezelése hosszútávon, gyakorlatilag életfogytiglan szükséges.

A „Szívvel a stroke ellen - 2015 a Stroke Megelőzésének Éve ” elnevezésű kampány mindenki számára hozzáférhető információkkal kívánja támogatni a beteg és az egészséges populációt egyaránt. A program egy összefogás eredménye, melyet a Magyar Stroke Társaság, a Magyar Kardiológusok Társasága és az Országos Mentőszolgálat hívott életre, amely minden lehetséges módon szeretne tájékoztatni a stroke és pitvarfibrilláció tüneteiről, hogy azokat felismerve hatékonyabban lehessen megelőzni a szélütés kialakulását. A kampány nemcsak a televízióban, hanem a rádióban, az írott és az online médiában is kellő hangsúlyt kap. Ugyanakkor az orvosi rendelőkben betegtájékoztató kiadványokból tájékozódhat a lakosság.

A program széleskörű összefogás eredménye. A Magyar Stroke Társaság, a Magyar Kardiológusok Társasága, az Országos Mentőszolgálat, valamint kormányzati szervek is aktívan részt vesznek az aktivitásokban. A kampánykörút során ellátogatnak a polgármesteri hivatalokba, színházakba, ahol interaktív felvilágosító előadások mellett szűréseket is végeznek. Idén bekapcsolódik a kampányba Magyarország Átfogó Egészségügyi Szűrőprogramja is, amelynek segítségével országosan mintegy 200 helyszínen ismerkedhetnek meg a kampány elemeivel.

Szerző

Tudta? Ezeket kell ennie, ha jókedvű akar lenni

Publikálás dátuma
2015.06.04. 12:23
Fotó: Thinkstock
Nem csak a csokoládé, hanem a búzacsíra, a zabpehely, a banán, sőt bizonyos húsok fogyasztása is hozzájárulhat a jó hangulathoz, míg a halaknak és a bogyós gyümölcsöknek fájdalomcsillapító hatásuk van. Veresné dr. Bálint Márta dietetikus, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének docense szerint a kiegyensúlyozott táplálkozás részeként ezeket is érdemes beépíteni az étrendbe, különösen azoknak, akinek hosszú időn át rossz a hangulata, vagy krónikus fájdalmuk van.

Bizonyos ételek egyértelműen befolyásolják hangulatunkat, a bennük lévő aminosavakból ugyanis az emésztés során agyi, idegi ingerületátvivő anyagok keletkeznek. Ilyen aminosav például a húsokban, tejben, tojásban és szójában található triptofán, amiből az egészséges alváshoz, a depresszió megelőzéséhez nélkülözhetetlen szerotonin képződik. Ahhoz azonban, hogy ez az átalakulás zavartalanul megtörténjen, cink tartalmú élelmiszereket, például bárány- vagy marhahúst, rákot, osztrigát, illetve hüvelyeseket vagy olajos magvakat is kell fogyasztani – mondja a szakember.

A szerotonin szint emelkedését segíti még a cukor, illetve a keményítőben gazdag élelmiszerek, például a tészta, a barnarizs, a burgonya és a kenyér, de termelődésében fontos szerepe van a B6-vitaminnak is, amit a búzacsíra, a zabpehely, a máj, a banán, a halak és a teljes kiőrlésű gabonafélék tartalmaznak legnagyobb mennyiségben. A minimum ötven százalékos kakaótartalmú, főként keserű csokoládék emellett, a bennük lévő fenil-etilamin miatt szintén hozzásegíthetnek a jó hangulathoz. Gyakori fogyasztását azonban cukortartalmuknak köszönhetően fogkárosító, és energiatartalmuk miatt elhízáshoz hozzájáruló hatásuk miatt nem javasolja a dietetikus, de főétkezések után egy-egy kockával ez is megengedett.

Bizonyos élelmiszereknek fájdalomcsillapító hatásuk is van, a bennük lévő omega-3 zsírsavakból ugyanis a szervezetben gyulladáscsökkentő anyagok képződnek. A mélytengeri halak (makréla, hering, szardínia, lazac, tonhal) és a busa, valamint a lenmag-, dió- és repceolaj rendszeres fogyasztása a gyulladással járó krónikus, reumás fájdalmakat enyhítheti. Veresné dr. Bálint Márta azt javasolja, hogy aki krónikus fájdalommal küzd, heti két alkalommal egyen halfélét, esetleg orvosi konzultáció után szedjen az előírt mennyiségben omega-3 zsírsav kapszulát.

A bogyós gyümölcsök is segíthetnek: a málnában, szederben, szőlőben, ribizliben, egresben, eperben és áfonyában a fájdalomcsillapító hatású aszpirinhez hasonló vegyületek, szalicilátok, valamint antioxidánsok találhatók. Ezek rendszeres fogyasztása enyhe fejfájás, krónikus ízületi fájdalom esetén javíthat az állapoton. Jó tudni, hogy a testmozgás hatására a szervezetben természetes fájdalomcsillapító anyag, endorfin képződik, aminek serkentéséhez egyes csípős fűszerek, így a chili és az erős paprika is hozzájárul. Emellett a kávéban, kólában, teában, csokiban található koffein is csökkentheti a fejfájást, de túlzott mennyiségben ezek hangulatingadozást, álmatlanságot válthatnak ki. A fejfájást egyébként sokszor egyetlen pohár víz is enyhítheti, ha ugyanis valaki nem iszik eleget, a vérkeringés rosszabb lesz, így nem jut elég oxigén az agyba.

A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy ezek az élelmiszerek nem gyógyszerek, és nem helyettesítik azokat. A változatos, kiegyensúlyozott étrend részeként azonban hozzájárulnak közérzetünk javulásához, az enyhébb fájdalmak enyhítéséhez. Érdemes ezért rendszeresen fogyasztani belőlük. Jó tanácsként elmondható, ha az idénygyümölcsöket kisebb adagokban lefagyasztjuk, egész évben elérhető lesz számunkra.

Forrás: semmelweis.hu

Szerző