terrortámadás;turisták;Tunézia;utazási irodák;

2015-07-08 07:10:00

Olcsóbb árakkal csábítják a turistákat

Tunéziában a június végi merényletet követően 1600 felfegyverzett rendőr vigyáz a biztonságra a turisztikailag frekventált tengerparton, és további 19 ezer rendőr biztosítja a városok és az idegenforgalmi látványosságok biztonságát, továbbá számos kedvezményt biztosít a szállodáknak, utazásszervezőknek a forgalom élénkítésére - számolt be a budapesti Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal igazgatója. A négy legnagyobb tunéziai utakat szervező hazai utazási iroda a terrortámadást követően úgy döntött, ügyfeleiknek megadja a lehetőséget, hogy lefoglalt útjuk helyett alternatív útvonalat válasszanak, illetve hogy visszakapják a már befizetett utak árát. Erre azonban csak akkor kerülhet sors, ha a külügyminisztérium átsorolja Tunéziát az utazásra nem ajánlott országok közé.

Tunézia a merényletet követően több intézkedést is hozott a biztonság megerősítésére az idegenforgalom zavartalansága és a turisták megnyugtatása érdekében - számolt be a budapesti Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal igazgatója sajtótájékoztatón kedden.

- 1600 felfegyverzett rendőr vigyáz a biztonságra a turisztikailag frekventált tengerparton, és további 19 ezer rendőr biztosítja a városok és az idegenforgalmi látványosságok biztonságát

- Az adóhatósággal szemben fennálló tartozás későbbi rendezésének lehetőségével és bankkölcsönökkel könnyítették meg a szállodaipar működését, a munkahelyek megtartását.

- A légi forgalmat október 31-ig támogatják azzal, hogy egy járaton 50-80 százalék közötti foglaltság esetén minden üres helyet a tunéziai kormány fizet az utazásszervezőknek.

- Az aktuális tunéziai helyzetről 24 órában rendelkezésre álló telefonos tájékoztatást vezettek be.

Leith Ben Zakour gyáva cselekedetnek nevezte a Sousse-i üdülőkomplexumok ellen júniusban elkövetett merényleteket, amelyben 38 turista meghalt. Elmondta azt is, hogy nagyjából 950 magyar turista tartózkodott a merénylet idején az országban, közülük mindössze 15-en kérték a hazaszállítást, a többiek folytatták a nyaralásukat.

Füri Mihályné, a Kartago Tours cégvezetője elmondta: az előszezonban duplájára nőtt az igény a tunéziai utazások iránt, a merénylet előtt heti 5 charter indult. A márciusi hasonló esemény után májusban kezdett újra beindulni a forgalom, ezt szakította meg a június 26-i tragédia. Jelenleg heti 2 járat - a Kartago Toursé és a Taurus Reisené - indul az országba, 50-60 százalékos kihasználtsággal. Hozzáfűzte, hogy a szállodáktól a forgalom visszaesése miatt számos kedvezményt kapnak, így jelenleg a turisták kedvező áron utazhatnak az észak-afrikai országba.

Haythem Jamel, a Taurus Reisen vezérigazgatója arról beszélt, hogy az utak árai a merénylet miatt átlagosan 10 százalékkal csökkenhetnek.

Az elmúlt napokban lapunk több olvasója jelezte, tanácstalan lefoglalt tunéziai útjával kapcsolatban. Nem tud dönteni: utazzon, vagy lemondja azt. S ha mégis a maradás mellett dönt, mi történik az előre befizetett részvételi díjjal.

A június végi terrortámadást követően a négy legnagyobb, tunéziai utakat szervező iroda - a Karthago Tours, a Neckermann, a Taurus Reisen és a Sun and Fun – jelezte, utasaik kötbérfizetési kötelezettség nélkül, másik utat választhatnak, vagy későbbi indulásra módosíthatják a már lefoglalt nyaralást. Sőt, ahogyan arról Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) alelnöke beszámolt: az utazási irodák a részvételi díjat is vissza fizetik, ha nem indul charterjárat az adott úticélra – mondta. De mit jelent ez pontosan?

Alap esetben, ahogyan a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Egyesület (NFE) erről szóló tájékoztatója fogalmaz: az utas még útja kezdete előtt, írásban bármikor jelezheti elállási szándékát az utazási iroda felé. Persze ez anyagi következményekkel jár, mivel az utazást szervező cég úgynevezett bánatpénzt róhat ki ügyfelére. Ez azt jelenti, hogy az utazás megkezdése előtti időszakra sávokra beosztott kategóriákban foglalt összeget kell kifizetnie.

Az utazás napjához képest minél közelebbi időpontban történik a lemondás annál több a bánatpénz. Ha valaki az utazás előtti 60-35. nap között jelzi elállási szándékát, akkor a részvételi díj 10 százalékát kell megtérítenie az irodának, míg 35 napon belül cégenként változó összeget.

Azok az utazók, akiknek - az utazási szerződés megkötését követően - úti célja, vagy az ahhoz vezető útvonala olyan területet érint, amely felkerült a Külgazdasági és Külügyminisztérium honlapjára, az „utazásra nem javasolt” célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba.

A minisztérium biztonsági szempontból 1-es és 2-es kategóriába sorolja az országokat, ahol az 1-es az utazásra nem ajánlott, a 2-es a fokozott biztonsági kockázatot jelentő ország. Magyarország – európai uniós példát követve - nem tervezi Tunézia 1-es kategóriába sorolását, ami egyúttal azt is jelenti, hogy az utazási irodák egészen biztosan nem fognak teljes részvételi díjat visszaadni ügyfeleiknek.

Hiába tehát az utazási irodák beharangozott kedvessége, a tunéziai utak árát egyelőre senki sem kaphatja vissza, s úgy tűnik ez nem is fog változni. Némi könnyebbséget csupán az jelenthet, hogy a pénz nem vész el, az utat el lehet cserélni egy másikra. Azonos kategóriában az utazási irodák így Egyiptomot, Törökországot, Görögországot, Bulgáriát kínálják a nyári vakáció céljául.

 Mit tegyünk, ha törlik a járatunkat, késik a gép vagy elvész a csomagunk?

Bosszantó, amikor külföldön a reptér termináljában reked az utas, mert törölték a járatot, vagy olyan sokat késett, hogy lecsúszott a transzferről.

Ha bármilyen okból törölnek egy járatot, a légitársaságnak fel kell ajánlania átfoglalást a lehető legközelebbi időpontban induló járatra, ha ezzel a lehetőséggel nem kíván élni az utas, visszakérheti a jegyárat.

Ha a reptéren kell tölteni valamennyi időt, ésszerű arányban étkezés és frissítő jár, ha pedig csak másnap indul az átfoglalt járat, a légitársaságnak szállást és adott esetben a transzfert kell biztosítania.

Kártérítés jár akkor is, ha három óránál többet késik a gép, a távolságtól függően 250, 400, illetve 600 euró. Ezek a jogok az unión belül, továbbá Izlandon, Norvégiában, Liechtensteinben és Svájcban érvényesek, de csak akkor, ha nem valami rendkívüli körülmény miatt ment hiúsult meg az utazás.

Az uniós Európai Fogyasztói Központ jogaink érvényesítését okostelefonra letölthető alkalmazással segíti. Ha a célországban valamilyen sérelem merül fel, és nincs egy közös nyelv, amelyen megértetheti magát az utazó a külföldi szolgáltatóval, ez az alkalmazás 23 uniós nyelven, köztük magyarul, illetve izlandi és norvég nyelven is elérhető. A letöltött applikációhoz nem kell internet, külföldön is ingyen használható. Gyakorlatilag bármilyen, utazással kapcsolatos problémát lefordít.

Sok a panasz a poggyász körül is: sérül, elkeveredik. Ez azért is problémás, mert utólag nagyon nehéz bizonyítani, mi volt benne. Sok kellemetlenségtől kíméli meg magát a turista, ha poggyászbiztosítást köt, de legfontosabb az utazók biztosítása, egy külföldi kezelés ugyanis akár 10 ezer euróba is kerülhet.