Előfizetés

Botlott a City

Nagyon ráfért a Chelsea-re a győzelem a Premier League-ben. Utoljára augusztus 23-án, egy hónapja tudott nyerni a bajnokságban José Mourinho alakulata, hétközben a Bajnokok Ligájában verte a Maccabi Tel-Avivot.

A mostani Arsenal elleni győzelem még megannyi vita tárgya lehet. Az első félidő végén ugyanis a játékvezető kiállította Gabriel Paulistát, az Arsenal brazil játékosát. Nem is a kiállítás ténye vitatható, hanem az, hogy Diego Costa a pályán maradhatott. Folyamatosan provokálta az ellenfelet, s egyszer Koscielnynek is behúzott. A második félidő elején hamar megszerezte a vezetést a Chelsea Zouma fejesével, majd miután Cazorla kiállításával 9 főre fogyatkozott a vendégcsapat, Hazard állította be a 2-0-s végeredményt.

A találkozó után Mourinho hozta a formáját, azt mondta, Diego Costa volt a találkozó hőse. „Három nap alatt két meccset nyertünk, nem kaptunk gólt, uraltunk a meccseket” – mondta. Nem értett egyet kollégájával Arsene Wenger. Az Arsenal trénere szerint szégyen, hogy Costát nem állították ki. Mourinho erre azzal tromfolt vissza, hogy az Arsenalnál folyton csak „szenvedni tudnak”.

Rossz hatással volta Manchester Cityre a hétközi Juventus elleni vereség a Bajnokok Ligájában. Akárcsak kedden, szombaton is hazai pályán, s szintén 2-1-re kapott ki Manuel Pellegrini eddig száz százalékos csapata a West Hamtól, amelynek szárnyakat adott horvát edzője, Slaven Bilic. A WHU a szezonban idegenben megszerezte már a City mellett az Arsenal és a Liverpool skalpját is.

Premier League, 6. forduló. Chelsea-Arsenal 2-0, Aston Villa-West Brom 0-1, Bournemouth-Sunderland 2-0, Newcastle-Watford 1-2, Stoke-Leicester 2-2, Swansea-Everton 0-0, Manchester City-West Ham 1-2, Tottenham-Crystal Palace 1-0, Liverpool-Norwich 1-1, Southampton-Manchester United 2-3. Az élcsoport: 1. M. City 15, 2. Manchester United 13, 3. West Ham 12.

Szabadság, tolerancia, szerelem

Mészáros Márton
Publikálás dátuma
2015.09.21. 07:45
Díjesővel térhetett haza Shih-Ching Tsou, a Tangerine című merész fi lm producere FORRÁS: CINEFEST
Színésznőből lett török filmrendezőnő Mustang című társadalmi témákat feszegető nagyjátékfilmje kapta a miskolci filmfesztivál fődíját, a transznemű prostituáltakról szóló, részben improvizáción alapuló Tangerine című amerikai független film pedig két díjat érdemelt. A közönség megtapsolta az Oscar-esélyes román film rendezőjének a magyar kormányfőt kritizáló gondolatait, később a nyílt szexualitást felmutató Szerelem című botrányfilm kapott eszméletlenül nagy tapsot.

Deniz Gamze Ergüven török rendezőnő Mustang című komoly társadalmi témákat feszegető drámájának ítélték a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, amelyet az alkotó nem tudott átvenni személyesen a szombat esti záróceremónián. A színésznőként is dolgozó filmes köszönőlevelében úgy fogalmazott, hálás a magyarok érdeklődéséért és nyitottságáért, amiért más gondolkodásmódokat is elfogadnak. A többek között az ezévi cannes-i filmfesztiválon is elismert alkotás egy észak-törökországi településen játszódik, ahol a begyöpösödött tradíciók nyomására öt lánytestvérnek kell szembesülnie a nővé válás kegyetlenségével.

A Zukor Adolfról elnevezett nagydíjat és a közönségdíjat is a Los Angelesben játszódó Tangerine című amerikai film kapta. Sean Baker amerikai független filmes nevében producere, Shih-Ching Tsou vette át az elismeréseket, aki örömét fejezte ki, amiért a közönség értékelte missziójukat, amelynek elsődleges célja a tőlünk eltérő emberek elfogadása. A komoly technika helyett iPhone 5-ös okostelefonokkal forgatott másfél órás alkotás főszereplői transznemű prostituáltak, akik az "Angyalok Városában" bolyonganak karácsony napján.

A nemzetközi filmkritikusok díját, a FIPRESCI-díjat a román Radu Jude western műfajhoz közeli Aferim! című filmje kapta, amely a 19. század közepén játszódik. A fekete-fehérben forgatott film egyszerre megrázó és humoros, a produkció értékeit legutóbb a berlini filmfesztiválon ismerték el a legjobb rendezésnek járó Ezüst Medve-díjjal. Az Oscar-esélyes film alkotója videóüzenetben köszönte meg a kitüntetést, úgy fogalmazott, nagyon szereti Magyarországot és felnéz hazánkra, csupán "Orbán Viktor veszélyes politikájával" nem ért egyet.

Ezen a ponton a miskolci közönség illetlenül beletapsolt a köszönőbeszédbe, a hosszan tartó ujjongás miatt sajnos a következő két mondatot nem is lehetett érteni. A Médiatanács által felajánlott Dargay Attila-díjat a Vuk alkotójának özvegye, Henrik Irén operatőr adta át a Limbo-Limbo Travel című magyar animációs kisfilm készítőinek. A fesztivál zárófilmje a Mélyütés (Southpaw) című amerikai filmdráma volt, amely a népszerű amerikai rapper, Eminem főszereplésével készült 8 mérföld (8 Mile) című 2002-es alkotás egyfajta szabadon kezelt folytatása. Eredetileg a Grammy-díjas szövegelő alakította volna a főszerepet, végül azonban a többszörös Oscar-jelölt Jake Gyllenhaal amerikai színész váltotta őt a sikeres élet csúcspontjáról a legsötétebb mélységekbe zuhanó bokszoló szerepében.

A film nem különösebben erős alkotás (mondhatni sportorientáltsága miatt nem tud mindenkit lázba hozni két órán keresztül), azonban Gyllenhaal és az edzőjét alakító Oscar-díjas Forest Whitakernek köszönhetően a kevésbé gördülékenyebb részek felett is szemet hunyhatunk. Jake Gyllenhaal előző filmje, a kiváló Éjjeli féreg (Nightcrawler) forgatásához 12 kg-ot fogyott, a Mélyütéshez viszont kőkemény izmú legitim félnehézsúlyú bokszolóvá gyúrta magát. Persze, ettől még a produkció távolról sem lesz olyan emblematikus alkotás, mint amilyen a Robert DeNiro főszereplésével készült Dühöngő bika (Raging Bull) vagy Stallone klasszikusa, a Rocky.

A CineFest igazi meglepetéssel is előrukkolt, az utolsó pillanatban bejelentette, hogy a versenyen kívüli filmek között szereplő Szerelem (Love) című botrányfilmet a rendező, az argentin Gaspar Noé jelenlétében mutatják be. A tavaszi cannes-i filmfesztiválon történt zajos fogadtatású bemutató után két és egy negyed órásra vágott produkció mondhatni nem más, mint a filmtörténelem eddigi legszemérmetlenebb és legvalósághűbb szexfilmje, a szó nemes értelmében. Története tulajdonképpen nincs is, adott egy fiatal srác, aki filmrendezőnek tanul a francia fővárosban, ahol megismerkedik élete szerelmével, akivel majdhogynem napi huszonnégy órában olyan szorgosan ügyködnek az ágyban, mint a nyulak, végül pedig egy harmadik fél - egy másik lány - is bekerül a képbe.

A film első fele kifejezetten érzéki, szépen megkoreografált, Benoit Debie operatőr pedig csodálatos munkát végzett. Csakhogy a Szerelem játékidejének jelentős hányada nem több egy botrányfilmes merész húzásánál, amely nem röstelli premier plánban megmutatni egy vagina belsejét, de köszönhetően a 3D-s filmélménynek még ondó is lövell az arcunkba. Mindent egybevetve azonban kifejezetten érdekes vállalkozásnak tartom a Szerelmet, amelynek kétségkívül előnye, hogy kilép a megszokott mederből, s valami mást, valami újszerűnek hatót mutat.

Az 51 éves alkotó eddigi legnagyobb botránya a 2003-as Visszafordíthatatlan című film volt, amelynek cannes-i vetítésén a közönség egy része hisztériás rohamot kapott, amikor tizenhárom percen keresztül csak azt mutatták, hogyan erőszakolják meg a Monica Bellucci által alakított főhőst. A vetítés után a Párizsban élő alkotó elmondta a teltházas közönségnek, hogy az 1970-es, '80-as évek erotikus filmjei előtt tisztelgő műve nem pornó, hanem tömény szentimentalizmus, amellyel nem akart megbotránkoztatni. "Amikor az ember pornót néz, akkor a kielégülés a lényeg, itt azonban másról van szó" - fogalmazott Gaspar Noé, aki hozzátette, a Szerelem története önéletrajzi ihletettségű. "A legjobb emlékeink az életben erotikus emlékek, amelyekre lehet, hogy nem emlékezünk pontosan, de érzelmi szinten örökre megmaradnak" - közölte a filmes, aki éjfélig válaszolt a közönség kérdéseire.

Szabadság, tolerancia, szerelem

Mészáros Márton
Publikálás dátuma
2015.09.21. 07:45
Díjesővel térhetett haza Shih-Ching Tsou, a Tangerine című merész fi lm producere FORRÁS: CINEFEST
Színésznőből lett török filmrendezőnő Mustang című társadalmi témákat feszegető nagyjátékfilmje kapta a miskolci filmfesztivál fődíját, a transznemű prostituáltakról szóló, részben improvizáción alapuló Tangerine című amerikai független film pedig két díjat érdemelt. A közönség megtapsolta az Oscar-esélyes román film rendezőjének a magyar kormányfőt kritizáló gondolatait, később a nyílt szexualitást felmutató Szerelem című botrányfilm kapott eszméletlenül nagy tapsot.

Deniz Gamze Ergüven török rendezőnő Mustang című komoly társadalmi témákat feszegető drámájának ítélték a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, amelyet az alkotó nem tudott átvenni személyesen a szombat esti záróceremónián. A színésznőként is dolgozó filmes köszönőlevelében úgy fogalmazott, hálás a magyarok érdeklődéséért és nyitottságáért, amiért más gondolkodásmódokat is elfogadnak. A többek között az ezévi cannes-i filmfesztiválon is elismert alkotás egy észak-törökországi településen játszódik, ahol a begyöpösödött tradíciók nyomására öt lánytestvérnek kell szembesülnie a nővé válás kegyetlenségével.

A Zukor Adolfról elnevezett nagydíjat és a közönségdíjat is a Los Angelesben játszódó Tangerine című amerikai film kapta. Sean Baker amerikai független filmes nevében producere, Shih-Ching Tsou vette át az elismeréseket, aki örömét fejezte ki, amiért a közönség értékelte missziójukat, amelynek elsődleges célja a tőlünk eltérő emberek elfogadása. A komoly technika helyett iPhone 5-ös okostelefonokkal forgatott másfél órás alkotás főszereplői transznemű prostituáltak, akik az "Angyalok Városában" bolyonganak karácsony napján.

A nemzetközi filmkritikusok díját, a FIPRESCI-díjat a román Radu Jude western műfajhoz közeli Aferim! című filmje kapta, amely a 19. század közepén játszódik. A fekete-fehérben forgatott film egyszerre megrázó és humoros, a produkció értékeit legutóbb a berlini filmfesztiválon ismerték el a legjobb rendezésnek járó Ezüst Medve-díjjal. Az Oscar-esélyes film alkotója videóüzenetben köszönte meg a kitüntetést, úgy fogalmazott, nagyon szereti Magyarországot és felnéz hazánkra, csupán "Orbán Viktor veszélyes politikájával" nem ért egyet.

Ezen a ponton a miskolci közönség illetlenül beletapsolt a köszönőbeszédbe, a hosszan tartó ujjongás miatt sajnos a következő két mondatot nem is lehetett érteni. A Médiatanács által felajánlott Dargay Attila-díjat a Vuk alkotójának özvegye, Henrik Irén operatőr adta át a Limbo-Limbo Travel című magyar animációs kisfilm készítőinek. A fesztivál zárófilmje a Mélyütés (Southpaw) című amerikai filmdráma volt, amely a népszerű amerikai rapper, Eminem főszereplésével készült 8 mérföld (8 Mile) című 2002-es alkotás egyfajta szabadon kezelt folytatása. Eredetileg a Grammy-díjas szövegelő alakította volna a főszerepet, végül azonban a többszörös Oscar-jelölt Jake Gyllenhaal amerikai színész váltotta őt a sikeres élet csúcspontjáról a legsötétebb mélységekbe zuhanó bokszoló szerepében.

A film nem különösebben erős alkotás (mondhatni sportorientáltsága miatt nem tud mindenkit lázba hozni két órán keresztül), azonban Gyllenhaal és az edzőjét alakító Oscar-díjas Forest Whitakernek köszönhetően a kevésbé gördülékenyebb részek felett is szemet hunyhatunk. Jake Gyllenhaal előző filmje, a kiváló Éjjeli féreg (Nightcrawler) forgatásához 12 kg-ot fogyott, a Mélyütéshez viszont kőkemény izmú legitim félnehézsúlyú bokszolóvá gyúrta magát. Persze, ettől még a produkció távolról sem lesz olyan emblematikus alkotás, mint amilyen a Robert DeNiro főszereplésével készült Dühöngő bika (Raging Bull) vagy Stallone klasszikusa, a Rocky.

A CineFest igazi meglepetéssel is előrukkolt, az utolsó pillanatban bejelentette, hogy a versenyen kívüli filmek között szereplő Szerelem (Love) című botrányfilmet a rendező, az argentin Gaspar Noé jelenlétében mutatják be. A tavaszi cannes-i filmfesztiválon történt zajos fogadtatású bemutató után két és egy negyed órásra vágott produkció mondhatni nem más, mint a filmtörténelem eddigi legszemérmetlenebb és legvalósághűbb szexfilmje, a szó nemes értelmében. Története tulajdonképpen nincs is, adott egy fiatal srác, aki filmrendezőnek tanul a francia fővárosban, ahol megismerkedik élete szerelmével, akivel majdhogynem napi huszonnégy órában olyan szorgosan ügyködnek az ágyban, mint a nyulak, végül pedig egy harmadik fél - egy másik lány - is bekerül a képbe.

A film első fele kifejezetten érzéki, szépen megkoreografált, Benoit Debie operatőr pedig csodálatos munkát végzett. Csakhogy a Szerelem játékidejének jelentős hányada nem több egy botrányfilmes merész húzásánál, amely nem röstelli premier plánban megmutatni egy vagina belsejét, de köszönhetően a 3D-s filmélménynek még ondó is lövell az arcunkba. Mindent egybevetve azonban kifejezetten érdekes vállalkozásnak tartom a Szerelmet, amelynek kétségkívül előnye, hogy kilép a megszokott mederből, s valami mást, valami újszerűnek hatót mutat.

Az 51 éves alkotó eddigi legnagyobb botránya a 2003-as Visszafordíthatatlan című film volt, amelynek cannes-i vetítésén a közönség egy része hisztériás rohamot kapott, amikor tizenhárom percen keresztül csak azt mutatták, hogyan erőszakolják meg a Monica Bellucci által alakított főhőst. A vetítés után a Párizsban élő alkotó elmondta a teltházas közönségnek, hogy az 1970-es, '80-as évek erotikus filmjei előtt tisztelgő műve nem pornó, hanem tömény szentimentalizmus, amellyel nem akart megbotránkoztatni. "Amikor az ember pornót néz, akkor a kielégülés a lényeg, itt azonban másról van szó" - fogalmazott Gaspar Noé, aki hozzátette, a Szerelem története önéletrajzi ihletettségű. "A legjobb emlékeink az életben erotikus emlékek, amelyekre lehet, hogy nem emlékezünk pontosan, de érzelmi szinten örökre megmaradnak" - közölte a filmes, aki éjfélig válaszolt a közönség kérdéseire.