hulladék;Románia;Zsigó Róbert;Knorr;

2015-12-07 07:00:00

Zsigó, az illetékes reklámguru

Most, hogy ismét diplomáciai frontot nyitottunk Romániával, gondolom, csak kiutasítjuk tán a gyulai főkonzult, mint Ceausecu tette annak idején a kolozsvári magyarral. Akkor a falurombolás elleni tiltakozás miatt, most a kürtős kalács végett. Akkor – az az időben bátor kabarétréfa szerint –, mivel a konzult persona non gratanak nyilvánították, válaszlépésként a magyar kormány az elnök feleségét, Elenát perszónának nyilvánította.

Hogy most mi lesz, nem tudom… Tudniillik az új kormány romániai hagyományos termékként – románikumként kívánja bejegyeztetni a kürtőskalácsot – pontosabban a „kurtos kolacot” - az Európai Unióban. Erre hamarjában lehazugozta őket a magyar birkapörköltügyi minisztérium, és nyomban hungarikummá is nyilvánította a boldogtalan tésztát.

Hogy lesz-e háború emiatt, azt még nem tudni, de a magyar fél nagyon fenekedik. Be is indult rendesen a hungarikumvédelmi téboly. Zsigó Róbert, bajai ex-polgármester egyenesen egy multit öklelt fel a szavaival. A pasas veszélyes! Nem elég, hogy cukrászból a kétkezi földművelési államtitkárságig küzdötte föl magát, ő felel az élelmiszerlánc-biztonságért is.

Ennyi vérttel szemben nem lennék a Knorr helyében, mely megszentségtelenítette minden magyarok ikumát, a bajai halászlét. Tudniillik az általa újragondolt receptet videón kezdte reklámozni. Ezért Zsigó levelet írt a gyártónak, mondván annyira fölbőszült Baja lakossága, hogy muszáj lesz törvényt ülni a leveskockagyáron. (A levél kapcsán az jutott eszembe, hogy ha a magyar nyelv is hungarikum lenne egyszer, eszébe ne jusson senkinek Zsigóra bízni. Remélem, finoman fogalmaztam…)

De most a hatalom mértéket nem ismerő ostobaságára tessék figyelni! Mert a „bajai halászlé a bajai emberek számára több, mint egy étel”. Vagyis kulturális örökség, erősíti a nemzeti tudatot, miegymás. „A Knorr reklámjában bemutatott bajai halászlé készítési technika sajnos koránt sincs összhangban ezzel, sőt…! Éppen ezért úgy hiszem, hogy szerencsésebb lett volna a reklámfilm elkészítése előtt felvenni a kapcsolatot velem, mint a térség országgyűlési képviselőjével…” stb. stb.

Megtudjuk mekkora hagyománya van Baján a főzőfesztiváloknak. (Mondjuk azt azért nem értem, hogy az államtitkári levélpapíron hogyan írhat alá a városi polgármester és helyettese is, de lehet, hogy sülve-főve együtt szoktak levelezni.) A lényeg, hogy ezentúl minden reklámfilmes először vegye fel a kapcsolatot az illetékes kormányhivatallal, a választott vezetőkkel, és lehetőleg kérjen testületi döntést minden ötletre, gegre, forgatókönyvre. Garantáltan vicces és hatékony alkotások születnek majd. Tudjuk, hogy a teve is ló, csak bizottság tervezte.

A halászlé hungarikum-előterjesztése említ egyébként egy másik hagyományos kulturális örökséget, a „Jánoska-eresztést”, Nepomuki druszának, a vízen járók szentjének ünnepét is, úgyhogy nyilván az is fölkészül hungarikumnak – minden áthallás nélkül.

Azt meg végképp csak sejtésből mondom, hogy Zsigó FB-oldalán éppen az látható, amint mézeskalácsot süt. Tekintve fontos pozícióját, és legmagasabb szakmai végzettségét, alighanem ezt sem ússzuk meg. Remélem, a románok nem nyomulnak a mezos kolaccal…