A koplalás, a fogyás ellensége

Publikálás dátuma
2016.07.27. 16:39
Fotó: Thinkstock
Ha valaki úgy szeretne lefogyni, hogy éhezteti magát, azzal ideig-óráig elérheti ugyan a célját, de számolnia kell a koplalásnak a szervezetre gyakorolt káros hatásaival. Ráadásul rövid időn belül, a keservesen leadott kilók is visszatérnek. Sárga Diána, az Életmód Orvosi Központ dietetikusa elmondja, hogy miért nem egészséges és célravezető a drasztikus fogyókúra.

Egy átlagos felnőtt szervezet napi energiaigénye egyénenként nagyon változó, amelynek pontos mennyisége függ az életkortól, a nemtől, a testsúlytól és a fizikai aktivitástól. Ha ezt az energia mennyiséget drasztikusan lecsökkentjük, azaz koplalni kezdünk, akkor testünk rövid időn belül „éhező üzemmódba kapcsol.” Noha ilyen módon, rövidtávon, viszonylag gyorsan meg lehet szabadulni néhány felesleges kilótól, az eredményért keményen meg kell fizetnünk. A drasztikus ételmegvonás esetén a szervezet megkezdi először a zsírraktárak, majd az izmok és más fehérjék lebontását, azaz mennyiségi éhezés alakul ki. A nagy kalória- és tápanyag megvonással járó diéta hatására a szervezetben ún. minőségi éhezés is jelentkezik, azaz egyes tápanyagok, vitaminok- és ásványianyagok- hiánya lép fel. Mindezek következménye képen az immunrendszer legyengül, energia hiány, fáradtság és depresszió alakulhat ki.

A „jojó” effektus

A folyamatos drasztikus kalóriacsökkentés, az energia hiány és a fáradtság hatására csökken a fogyásra irányuló motiváció. Ilyenkor a fogyókúrázó abbahagyja a diétát, így gyorsan visszatér a korábbi testsúly. A többszöri sikertelen, túlzott energia megszorítással járó fogyókúra oda vezet, hogy tovább lassul az alapanyagcsere, amely következtében a szervezet nem tudja feldolgozni a többlet energiát és rögtön raktározni kezd, így hízás következik be. Ezt a folyamatot „jojó effektusnak” nevezzük. A gyakori testsúlyingadozás nem csak lelkileg, de fizikailag is megterhelő a szervezet számára, sőt fokozódhat a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélye is.

„A koplalás egészségre gyakorolt káros hatásainak kiküszöbölésére, valamint a „jojó hatás” elkerülése érdekében fontos a helyes fogyókúra szabályait ismernünk és alkalmaznunk” – tanácsolja Sárga Diána dietetikus.

Hogyan fogyókúrázzunk?

  • Feltétlenül kerüljük el az „éhező üzemmódot”
  • Tartsuk be a tápanyagok helyes arányát. A bevitt kalória mennyiség tartalmazzon szénhidrátot, fehérjét és zsírt megfelelő arányban
  • Táplálkozzunk rostokban gazdagon! Fogyasszunk minél több, zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, amelyek a bennük lévő rostok miatt fokozzák a teltségérzetet,jelentős kalória mennyiség hozzáadása nélkül
  • Igyunk eleget! A folyadék segít abban, hogy a méreganyagok távozzanak a szervezetünkből és csökkenti az éhségérzetünket
  • A megfelelő étkezés mellé mozgás is társuljon, ha biztosan el szeretnénk érni célunkat
  • Szánjunk időt és energiát a testsúly csökkentésére, így nem terheljük meg túlzottan a szervezetünket. Az ideális testsúlyvesztés hetente 0,5-1,5kg
  • Étkezzünk naponta ötször, fogyasszunk kis adagokat

 

Láthatjuk, hogy a nagy kalória megvonással járó diéták komoly egészségügyi problémákat is okozhatnak, ráadásul a vágyott célt sem érhetjük el velük. Tehát, ha tartósan és egészségesen szeretnénk fogyni, akkor tartsuk be a fenti szabályokat, illetve forduljunk tanácsért dietetikus szakemberhez, aki segítségünkre lesz a fogyókúra során. Személyre szabottan meghatározza az egészséges fogyáshoz szükséges napi energiaszükségletünket, valamint egyéni alkatunknak, igényeinknek, céljainknak megfelelően tanácsot ad a változatos és megfelelő „koplalás-mentes” étrendhez. „Ne feledjük, tartós eredményt minden esetben kitartással és életmódváltással, megfelelő mennyiségű és minőségű táplálkozással, folyadékfogyasztással, valamint rendszeres testmozgással érhetünk el.  A vágyott alak elérésében és megtartásában, egyénre szabott testsúlycsökkentő életmódprogram nyújthat számunkra segítséget.” – javasolja Sárga Diána dietetikus.

Szerző

Rettenetes kamaszok? - Lesben áll a skizofrénia

Publikálás dátuma
2016.07.26. 18:04
Illusztráció/Thinkstock
Sok szülő érzi úgy a kamasz gyerekével, hogy kicsúszott a kezéből a gyeplő, a riadalom pedig kemény bánásmódra, szigorra sarkallja, amivel leginkább csak még inkább elvadítja magától a csemetéjét. A kamaszkor pedig mindenképp a gyerekek számára a legnehezebb, még ha ezt gyakran leplezik is nyegle viselkedésükkel. És van itt még egy probléma, amire brit kutatók hívták fel a figyelmet. 

Kapcsolat áll fenn az agy tinédzserkori fejlődése és a mentális betegségek kialakulása között - állítják brit szakemberek, akik azt is megállapították, hogy az összetett gondolkodással és a döntéshozatallal összefüggő agyterületek változnak a legtöbbet a kamaszévek alatt. A Cambridge-i Egyetem szakemberei háromszáz, 14-24 éves fiatal agyát vizsgálták. A test alapvető funkcióival, így a látással, a hallással és a mozgással összefüggő agyterületek teljesen kifejlődnek a kamaszkorra, az összetett gondolkodással és döntéshozatallal összefüggő régiók azonban még sokat változnak.

Ezek olyan idegi központok, amelyek kapcsolatban állnak az agy többi kulcsfontosságú területével, és amelyeknek a hálózata megerősödik a tinédzserévek alatt - írja BBC News. A szakemberek megvizsgálták az érintett agyi "csomópontok" fejlődéséért felelős géneket, és arra jutottak, hogy azok nagyon hasonlítanak a mentális betegségek egy részével, köztük a skizofréniával összefüggőkhöz. A kutatók szerint ez a felfedezés alátámasztja azt a megfigyelést, amely szerint a mentális rendellenességek jelentős része kamaszkorban fejlődik ki.

Sok tanulmány kimutatta, hogy a genetikai okokon túl a gyermek- és tinédzserkori stressz is összefüggésben van a mentális betegségekkel. Az új eredmények szerint a rossz bánásmód és a bántalmazás is hátráltathatja a magasabb szintű agyi funkciók fejlődését a kamaszévekben, és ezáltal hozzájárulhatnak a mentális betegségek kialakulásához. Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közölt tanulmány vezető szerzője, Ed Bullmore szerint a tinédzserkori agy fejlődése és a mentális betegségek kialakulása közötti biológiai kapcsolat felfedezése segíthet a legkockázatosabb csoportba tartozók azonosításában és korai kezelésében.

Szerző

Eltűnik a cukorbetegeknek ajánlott élelmiszerek jelölése

Publikálás dátuma
2016.07.18. 10:06
Illusztráció/Thinkstock
Július 20-tól tűnik el a cukorbetegeknek ajánlott élelmiszerek jelölése, például a sokszor használt narancssárga kör.

A diabetikus élelmiszerek gyártóinak többsége eddig külön jelölést - többek között narancssárga kört vagy a diabetikus feliratot - használt. Most viszont egy uniós rendelet miatt - amely előírja a diabetikus élelmiszer-kategória megszüntetését - eltűnnek ezek a jelölések.  A hároméves türelmi idő után, július 20-án hatályba lépő szabályozás csak annyit enged meg, hogy a gyártók külön adatot közöljenek a cukortartalomról.  A változtatás indoklása szerint a diabetikus termék elnevezést sokan marketingeszközként használták.

A cukorbetegség diétájának legfőbb jellemzői lényegében megegyeznek az egészséges táplálkozás fő ismérveivel. Ugyanakkor a cukorbetegség fajtája (1-es vagy 2-es típus) és egyéni adottságok is befolyásolhatják az étrend megfelelő összeállítását. Mindig ki kell kérni a szakember tanácsát, aki a beteghez igazodva, vele együttműködve alakítja ki a megfelelő étrendet. A táplálékmennyiség arányos elosztása a gyakori, kis étkezések között az 1-es és a 2-es típusú cukorbetegség esetében is kedvező hatású. Az 1-es típusú cukorbetegeknél korábban diétával kellett alkalmazkodni az inzulin vércukorcsökkentő hatásának időtartamához.A 2-es típusú cukorbetegség esetén azonban a hangsúly az ideális testtömeg megtartásán, visszaszerzésén, valamint a vérlipidszint emelkedésének megelőzésén van.

A 2. típusnál az energiabevitel meghatározó. A cukorbetegek 80-85%-a elhízott, így az elhízás kezelésével, a kívánatos testtömeg elérésével jelentős javulás érhető el. Az elhízott cukorbeteg testtömegcsökkentő kezelésének hatására növekszik az inzulin hatékonysága, a sejtek inzulin- és cukorfelvevő képessége és hasznosítása, tehát a cukorbetegség kialakulásában szerepet játszó tényezők szűnnek meg, illetve mérséklődnek. Az energiabevitel csökkentésének kedvező hatása függ a cukorbetegség fennállásának időtartamától. Régóta fennálló cukorbetegség esetén a kedvező hatás kisebb. A diéta energiatartalmának csökkentése mindig mérsékelt legyen, és minden esetben a kezelőorvos írja elő.(vital.hu)

A szabályváltozással két nap múlva eltűnő jelöléssel szemben az is kifogás volt, hogy azt sugallta, a termékből bármennyi bátran fogyasztható, noha gyakran ugyanolyan energiatartalommal bírnak, mint a hagyományos termékek.



Szerző